1 14433 visningar

15 svar

orange kantarell??

Natalia

22 aug 2008 kl. 10:19

Hej! Jag är inte så hajj på det här med kantereller (håller mig mest till soppar) men när jag var ute o gick i en blandskog i västra skåne igår hittade jag något som liknade kantarell men var jämna hela vägen upp o riktigt orange:a!!
(kantarellen går ju mer i gult)
vad är det? hittade ingen som såg ut så på denna sidan!
Tacksam för svar

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 10:25

Kanske narrkantarell, såg de ut ungefär så här?
http://www.mushroomexpert.com/hygrophoropsis_aurantiaca.html

0

Natalia

22 aug 2008 kl. 10:32

ja det var det nog!!
tack för svaret!!

0

buffy

22 aug 2008 kl. 10:36

Det är anmärkningsvärt gott om narrkantarell i nordvästra Skåne just nu. Utseendet kan luras en kort stund, men tar man i svampen känns den helt olik en kantarell: Den är mkt mindre fast/kompakt och känns ofta lite tygaktigt luden undertill.

0

Natalia

22 aug 2008 kl. 10:41

ja.. jag får öva mera!! :)
är det nån som hittat Karljohan i skåne???

0

Sofia, Skåne

22 aug 2008 kl. 14:53

Finns nu en första rapport från 21/8. Kul.

0

Sussie

23 aug 2008 kl. 11:58

Förra året hittade jag en svamp som ser exakt ut som en kantarell (INTE narrkantarell -den känner jag väl igen). Svampen var nästan blekt rosa med dragning åt orange. Har aldrig sett en sådan färg på svamp innan och den förekom endast på ett ställe: i en brant sluttning invid en grusväg i bokskog. Det fanns rikligt av den. Är det någon sorts kantarell, eller??

0

Irene A

23 aug 2008 kl. 12:07

Såg den ut som en ametistkantarell?
http://www.pharmanatur.com/canthamethy.htm

Orange kantarell (Cantharellus friesii) är ännu mer orange på hatten än den vanliga kantarellen.

0

Sussie

23 aug 2008 kl. 13:29

Hej! Kollade in bilden, men svamparna jag hittade var inte alls så skarpa i färgerna - inget lila (visserligen kan bildens färger vara missvisande). Snarare var de rosa-orange och ganska bleka i tonen.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?