1 10747 visningar

15 svar

orange kantarell??

Natalia

22 aug 2008 kl. 10:19

Hej! Jag är inte så hajj på det här med kantereller (håller mig mest till soppar) men när jag var ute o gick i en blandskog i västra skåne igår hittade jag något som liknade kantarell men var jämna hela vägen upp o riktigt orange:a!!
(kantarellen går ju mer i gult)
vad är det? hittade ingen som såg ut så på denna sidan!
Tacksam för svar

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 10:25

Kanske narrkantarell, såg de ut ungefär så här?
http://www.mushroomexpert.com/hygrophoropsis_aurantiaca.html

0

Natalia

22 aug 2008 kl. 10:32

ja det var det nog!!
tack för svaret!!

0

buffy

22 aug 2008 kl. 10:36

Det är anmärkningsvärt gott om narrkantarell i nordvästra Skåne just nu. Utseendet kan luras en kort stund, men tar man i svampen känns den helt olik en kantarell: Den är mkt mindre fast/kompakt och känns ofta lite tygaktigt luden undertill.

0

Natalia

22 aug 2008 kl. 10:41

ja.. jag får öva mera!! :)
är det nån som hittat Karljohan i skåne???

0

Sofia, Skåne

22 aug 2008 kl. 14:53

Finns nu en första rapport från 21/8. Kul.

0

Sussie

23 aug 2008 kl. 11:58

Förra året hittade jag en svamp som ser exakt ut som en kantarell (INTE narrkantarell -den känner jag väl igen). Svampen var nästan blekt rosa med dragning åt orange. Har aldrig sett en sådan färg på svamp innan och den förekom endast på ett ställe: i en brant sluttning invid en grusväg i bokskog. Det fanns rikligt av den. Är det någon sorts kantarell, eller??

0

Irene A

23 aug 2008 kl. 12:07

Såg den ut som en ametistkantarell?
http://www.pharmanatur.com/canthamethy.htm

Orange kantarell (Cantharellus friesii) är ännu mer orange på hatten än den vanliga kantarellen.

0

Sussie

23 aug 2008 kl. 13:29

Hej! Kollade in bilden, men svamparna jag hittade var inte alls så skarpa i färgerna - inget lila (visserligen kan bildens färger vara missvisande). Snarare var de rosa-orange och ganska bleka i tonen.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Kontaktlinser är praktiskt i skog och mark. Svampguiden rekommenderar www.netlens.se, de har låga priser och levererar snabbt direkt hem i brevlådan
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Arkivera webbplats, intranät och sociala medier
Gillar du SvampGuiden?