1 2647 visningar

8 svar

Torkade trattkantareller

Lena M

11 nov 2005 kl. 06:45

Frågan har varit uppe tidigare, men jag kommer inte ihåg när. Är det någon som kan tala om för mig, ett kilo färsk svamp, vad väger den i torkat tillstånd ?
10 / 15 gr har jag hört är lagomt till en stuvning. Men hur länge skall den blötläggas ? Tycker inte att jag får ett bra resultat.
Tack på förhand . Lena
P.S Vad är skäligt att betala för torkad svamp per hg . D.S

0

Birgitta

11 nov 2005 kl. 23:53

Du kan gå in på sökforumet som du får upp på startsidan och fråga efter tex vikt på torkad svamp. Jag frågade efter torka frusna trattkantareller och fick flera svar som tidigare hade varit införda. Superbra sökforum.

0

Tork Bert

12 nov 2005 kl. 10:58

Sett i affärer små paket på 10gr som säljs för strax under 10 kr. Då ingår det paketering och distribution plus en del annat i det priset.

0

Irene A

12 nov 2005 kl. 18:49

Vi har testat en gång att väga upp ett kilo färska (“normalviktiga”) trattisar, och jämföra vikten efter torkning. Det blev 60 gram.
Om man ska stuva dem som tillbehör till kött eller fisk, tycker jag 15 gram låter ganska lagom för 4 personer.

Vi gör det enkelt - brukar lägga en rejäl näve torkade trattisar i en stekpanna, hälla på ca en halvliter vatten, slå på plattan och låta det småputtra tills vattnet nästan har kokat in helt, häller sedan i ett par dl grädde (helst ädelvisp eller matlagningsgrädde) och droppar på lite svampsoja (det brukar räcka som krydda), och låter det fortsätta puttra tills det blivit lagom tjockt. Sen är det klart att servera. Tar väl ca 20-25 minuter..

0

Lena M

16 nov 2005 kl. 19:17

Min dator hade fått fnatt, men har nu repat sig, så tack för svaren.
Gjorde en likadan test, torkade 1, 7 kg trattkantareller och det blev 125 gr.
Skall prova att tillaga dem som du föreslog , Irene.
Kanske mera tips finns att hämta på ” recept “. Brukar torka ibland, men så blir de bara stående i någon burk, eller så ger jag bort dem. Lämpligt att skicka till vänner i och med sin ringa vikt. Hej och tac för tipsen.
          Lena

0

31 mar 2018 kl. 10:21

Tycker att kantarellerna blir beska i smaken, vad gör jag för fel??

0

HLilja

31 mar 2018 kl. 10:50

Menar du vanliga, dvs gula kantareller? Torkar dem aldrig själv beroende på just att de gärna blir beska. Har hört av en svampkonsulent att om man har en tork med reglerbar värme och torkar i riktigt låg temperatur så blir de inte beska. Har ej testat själv. Trattkantareller kan också få en lite besk smak, kan det vara samma sak med dem att det beror på för hög torkvärme? Oavsett orsak brukar det hjälpa att blötlägga trattkantarellerna och hälla bort blötläggningsvattnet, då försvinner mycket av det beska.

0

mumrik

1 apr 2018 kl. 00:40

Det var nåt att testa! Tycker inte mina torkade trattisar blir beska, men de har inte samma smak som färska eller frysta och tyvärr föredrar jag “den andra” smaken. Torkar ändå, för frysen blir full ändå den.

0

tony

17 maj 2018 kl. 01:09

När jag använder torkade trattisar eller torkad Stensopp i sås och stuvningar är tillagningstiden väl tilltagen Minst en halvtimme..Blir bättre för varje provsmakning helt enkelt. En eventuell bismak brukar trollas bort med en nypa socker..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?