0 54346 visningar

33 svar

Frysa färsk svamp

Charlotte Borneklint

31 aug 2008 kl. 20:15

Jag läste en artikel om svamp där det stod att “all svamp går att frysa färsk”
Stämmer detta och har ni någon erfarenhet av det.

Jag plockar mest soppar, taggisar, fårticka och kantarell och det vore väldigt smidigt om man bara kunde rensa och skära dem i bitar och lägga i frysen till ett senare tillfälle.

Jag har sökt här på forumet men inte hittat något svar på detta riktigt.

0

Robban O-hamn

31 aug 2008 kl. 20:22

Lilla syrran fryser all svamp färsk.
Jag gör det inte, När jag äter hemma hos henne märker jag inte någon skillnad på svampen. Så det är nog en fråga om plats i frysen.

0

klas jaederfeldt

31 aug 2008 kl. 21:09

jag gick ut en gång i tidningar å berättade att jag fryser in mina kantareller råa, med mycket bra resultat.Jag har aldrig blivit så utskälld förr, många hotade med stämmning för deras kantareller hade blivit så beska att de inte gick att äta, Har ingen förklaring på varför, vet bara att mina blir bra, så om du vill testa så varsegod

0

Boman

31 aug 2008 kl. 21:13

Jag har också frusit in rått, både KJ och kantarell då jag hittat små mängder utan möjlighet att genast ta hand om det, utan någon skillnad i smak. Däremot har jag inte plats att göra så med allt.

0

Charlotte Borneklint

31 aug 2008 kl. 21:35

Fryser ni dem hela då eller i småbitar?

0

Anneli

31 aug 2008 kl. 21:45

All svamp blir godare vid infrysning om man lägger svampen i en ask och häller iskallt vatten över . När man sen tinar upp svampen så är det som färskt.
Fast soppar bruka inte bli så goda vid frysning.

0

Robban O-hamn

31 aug 2008 kl. 21:45

Syrran slänger in dom hela!

0

Rfigo

1 sep 2008 kl. 19:09

Kantareller,trattisar, rödgul trumpetsvamp o.s.v: inga problem !

0

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 19:46

Hur blir de när man tinar dem? Sladdriga, slemmiga, fasta?

Jag har någon fryslåda full med förvälld infryst svamp och tycker att den ser så sorglig ut när man tinar den.

0

Bittan

5 sep 2008 kl. 17:27

Jag brukar förvälla svampen i bitar - dvs, jag låter dem vattna av sig ungefär till hälften. När pannan är fylld med spad häller jag över både svamp och spad i små lagom stora frysburkar och svalnar av. Fryser sen in dem. Tillagar dem tinade med spad, dvs låter dem förvälla klart tills allt spad är borta och tillsätter sen smör och steker eller stuvar. Funkar bra med kantareller, taggsvamp, fårticka osv.

0

bittan

klas jaederfeldt

6 sep 2008 kl. 00:59

men det är ju inte frågan, som du gör lyckas alltid, men att bara stoppa in svampen i frysen är frågan

0

frysa in

buffy

6 sep 2008 kl. 08:07

Förvälld svamp ser väl rätt sorglig ut även innan den hamnat i frysen?? Jag har fryst in hela kantareller, de var inte snygga efter upptining, men efter stekning var de lika bra som frysta förvällda brukar vara efter stekning.

0

frysa in

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 10:44

Jag har många påsar med förvälld infryst svamp i frysen och de har en tendens att bli kvar alldeles för länge där. Det lockar helt enkelt inte att plocka fram och tina de sorgliga samlingarna blöt svamp.

Nu har jag börjat frysa in svampen i delat skick. Antingen fungerar det, eller så gör det inte det. Hursomhelst lär jag mig nåt, och det blir knappast sämre än att förvälla.

En risk skulle kunna vara att svampen torkar sönder. Det som ligger i frysen är aldrig helt genomfryst, det finns alltid fritt vatten i det, och det genomgår en serie av upptining och nedfrysning på mikronivå, så att säga. Resultatet blir att fukt vandrar ut och sätter sig på insidan av förpackningen. Möjligen kan detta begränsa hållbarheten på färskfryst svamp. När svampen ligger i ett block av is kanske denna effekt inte blir så stor.

Den som lever får se, om nåt halvår har jag svaret…

0

AnnaKarin Sundsvall

6 sep 2008 kl. 23:12

Jag skär mina kantareller i mindre bitar, låter dem torka lite i två dagar sen fryser jag in dem. De blir inte beska, det kan jag dock uppleva att torkade trattisar blir.

0

Affe Nv Skåne

7 sep 2008 kl. 00:56

Det här måste ju testas ordentligt!
Nästa tur plockas i frysens tecken.
Blomkålssvamp går alldeles förträffligt att frysa in i färskt skick, smaken är nästan som färsk. Enligt mitt tycke!

0

Maria W

7 sep 2008 kl. 06:37

Jag har alltid kokförvällt den svamp jag fryst in, funkar utmärkt för min del.

Tycker dock det borde gå att frysa in åtminstone svampar med fastare struktur färsk i vatten, soppar ställer jag mig däremot lite tveksam till. Min erfarenhet är att soppar gör sig bättre torkade än frysta.

0

Salasias

7 sep 2008 kl. 08:39

Jag frös en gång in en hel kasse fådda kantareller. Fick kasta alltihop efter första “stektestet”. De VAR verkligen beska.
Och vilken otroligt mycket större plats det tar! 10 ggr så stor plats, så varför frysa den färsk?

0

Eriskan

11 sep 2008 kl. 16:48

Plockar man svamp i en kasse så kanske det inte är så konstigt om de smakar illa sedan…

0

Mona

11 sep 2008 kl. 23:16

Om du plockar en vansinnigt snygg svamp, tex en fräsch röd flugsvamp ellee en klunga av ngn sorts sådan svamp så kan du lägga in dem i en ask utan lock i frysen. Efter några månader är de frystorkade och har behållit både form och färg. Bra för den som skall hålla kurser eller göra julgrupper!

0

Salaplast

12 sep 2008 kl. 00:03

Jag har definitivt inta sagt att jag plockat svamp i palstkasse, utan att jag frös in dem i en kasse. Ska man ställa in korgen i frysen menar du?
Och förresten så tror jag INTE att kantareller blir beska av att man eventuellt plockar dem i en ICA-kasse. Snork!

0

Glenn

12 sep 2008 kl. 02:29

Jag har gett upp det där med korgar och spänner. Lyckas alltid tappa ut allting och i längden blir det irriterande. Pappkasse i ryggsäck har jag.

0

Eva K

12 sep 2008 kl. 09:23

Charlotte, jag fryser all svamp förrutom trattkantareller, sandsopp och trumpetsvamp. Dom får torka. Ja, även rimskivlling och har faktiskt några frostvaxingar i en burk.

MEN - jag fryser kantareller, färska. Delar dem, hur mycket beror på storlek. KJ (skivar eller tärnar) samt Goliatmusseron (delar “knoppar” och skivar stora) också.

Mina har aldrig blivit beska.

Nu gissar jag bara, men jag tror att det kan beror lite på hur man sedan använder svampen. Jag förtinar ALDRIG svamp. Lägger den frysta klungan i kall panna, värmer upp på medelvärme och låter den safta av sig. Sedan smörsteker jag och därefter använder jag den som jag vill. Tippa ner i gryta eller bara stekt som tillbehör till något.

Tänk också på att svamp är en färskvara. Det KAN ju faktiskt bli dålig i frysen. Som fisk kanske..??

0

Sofia, Skåne

12 sep 2008 kl. 13:03

Nu har jag i ren desperation fryst in råskivad brunsopp. Har skurit den i skivor och packat tätt i glasburkar och fryst in. Jag har aldrig gjort så tidigare. Jag avser att ta fram den om en månad och t ex göra svampsoppa på.

Det är skönt att höra att även andra gjort så. Det blir spännande att se hur det går. Jag återkommer.

Jag tror att hållbarheten är max 1 år.

0

erica

12 sep 2008 kl. 16:19

klart att du kan frysa in svampen utan att förvälla. du får skaffa en frys enbart för svamp.

0

Alder

12 sep 2008 kl. 18:40

Brukar “styckfrysa” ganska stora bitar av KJ. Lägg i lager med smörpapper mellan, så kan man ta fram så många bitar man behöver.

När jag tar fram dom så kastar jag ner dom i kokande vatten 20-30 sekunder, sen skär man upp bitarna och steker som vanligt. Funkar kanon - men med årets skörd så räckte inte frysen till, blev torkning också! :-)

0

Sussie

12 sep 2008 kl. 19:10

Jag torkar KJ, Brunsopp, Finluden Stensopp, Trattkantareller, Svart Trumpetsvamp och Rödgul Trumpetsvamp. De vinner i smak på att torkas enligt mig. Däremot så förväller jag de andra svamparna lätt och fryser in dem i sitt eget spad (bl.a. Kantareller). Har provat också att frysa kantarellerna utan att förvälla dem och de blev beska. Jag gör aldrig om det misstaget.

0

biggan

28 aug 2009 kl. 19:31

tycker det är min skyldighet att bidra med en erfarenhet jag gjorde idag. En ansenlig mängd av mina gula kantareller hade fått dunsta lite från sitt vatten över natten. Sedan fryste jag dem hela. En handfull lade jag för sig i en påse i frysen, för att ta fram och provsteka samma kväll. Beskt var ordet när jag stekt dem!! Naturligtvis var det klumpigt att frysa den större mängden samtidigt. Jag förvällde och stekte sedan traditionenligt en mängd och den var fri från beska. Så någonting händer definitivt med Gula kantareller när man fryser dem färska. Jag undrar hur en del personer verkar ha fått ett resultat som visar på motsatsen…..?

0

Kerstin, Lindome

29 aug 2009 kl. 09:55

Jag vill också bidra med lite erfarenhet av råfryst svamp.
I flera år har jag sorterat ut de allra vackraste KJ och lagt i en plastpåse i frysen råa.
När de skall användas hettar jag upp en panna med olja och smör, skär (i nästan fryst tillstånd) KJ i bitar och steker.
Varesig de vattnar sig… (för mycket i pannan)... eller får färg direkt blir dom perfekta.
Salt och lite vitlök förhöjer smaken.
Detta borde, i princip, fungera lika bra på strävsopparna, men jag har aldrig provat.
Kantarell fryser min granne in precis som den ser ut, med gott resultat.

0

föränderligtofsskivling

8 sep 2009 kl. 13:22

Hund åt plast sket “påse”

0

Draken

8 sep 2009 kl. 13:36

Jag river dvs delar kantarellerna eftersom på längden de blir snyggare än att skära, det får bli förvällning som vanligt eftersom det tar för mycket plats annars, stensoppen tycker jag blir godast torkad, bara ett litet inlägg men det är kul att höra hur ni gör, tack

0

Peter, Linköping

8 sep 2009 kl. 16:22

Färskfryst blomkålssvamp blev i alla fall riktigt besk, ett år efter infrysning! Det gör jag inte om igen.

0

johan

9 sep 2009 kl. 00:00

Hej!!!

ja har frysit in kantareller råa hela tidigare, men inte nu längre. Ja har oxå upplevt att kantareller blivit väldigt beska och därmed oanvändbara va detta beror på kan man ju bara som novis på svamp spekulera i. Voe ju kul om nån vet varför de kan bli så.

mvh Johan i Småland

0

Sven Andersson

28 aug 2015 kl. 19:25

Går det att frysa färska kantareller

0

Christina Gustavsson

29 sep 2015 kl. 18:53

Hm…jag har “växt upp med” att all svamp (oftast gula kantareller) som sparas rengörs, bitas upp och fryses in, för att sedan stekas i varm järnpanna, i vanligt smör, direkt från fryst tillstånd - alltså INTE tinas upp alls innan. Har fortsatt med detta i hela mitt vuxna liv och ENDA gången jag varit med om att svampen blivit besk var vid ett tillfälle då jag tog den ur frysen, blev avbruten i matlagningen och stekte den “halvtinad”. Det var INTE gott!!! Men som sagt - så länge den går direkt i pannan är den som nyplockad på svampmackan!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?