0 1706 visningar

10 svar

biskopsmössa?

jh

3 sep 2008 kl. 14:19

visst är det väl en biskopsmössa? Är det säkert att äta den, läste att det finns både en giftig och en icke giftig variant, vilken är detta??

1

Irene A

3 sep 2008 kl. 15:36

Jag kan bara gissa att det är lömsk biskopsmössa (den giftiga), man jag tror inte att det går att avgöra säkert utan mikroskopering, därför ska man alltid koka av biskopsmössor om man tänker äta dem.

0

jh

3 sep 2008 kl. 15:38

hmm, vågar man äta den ens då? Jag käkade mkt stenmurklor som liten, så himla gott med murkelsås till en god stek… :-)...men det fick ju bli ett slut på det där.

Är den här varianten lika giftig (om den är lömsk), vågar jag äta den om jag kokar av den typ 2*10 minuter?

0

Irene A

3 sep 2008 kl. 15:47

Du vågar äta den efter avkokning - men var beredd på en helt annan smak än stenmurklans… som blomkål ungefär.

0

Hans Myhre

3 sep 2008 kl. 20:25

Biskopsmøssan har hvit fot, denne her ser blåaktig ut og da er det G. ambigua.

0

jh

3 sep 2008 kl. 20:28

ehh.. då är det inget ätligt eller?

0

Hans Myhre

3 sep 2008 kl. 20:40

Etter avkoking er de spiselige fordi giften er vannløselig.Grunnen til at Biskopsmøssan skal kokas av er at den er meget lik den lømske.

0

Andreas-Nilsson26

21 nov 2016 kl. 18:32

Irene, hur kan du gissa på att det är lömsk biskopsmössa på bilden? Jag har väldigt svårt att se skillnaden. Jag har hittat mycket biskopsmössor i skogarna som jag har varit på, och det var på hyggenplatser. Den dagen jag hittade murklorna var jag ute och plockade svamp med en bekant som alltid var ute i naturen och brukade, fiska, tälta, campa och plocka svamp. Han sa till mig att murklorna som vi hittade var ätliga och han sa att han alltid plockade dom till sin fru som alltid tillagade dom. Han påstod att de murklor som växte på hösten inte var ätliga. Jag kände mig fortfarande osäker och kollade i mina svampböcker som jag hade. Det fanns en mycket snarlik förväxling som hette lömsk biskopsmössa och det stod att den var giftig. Så därför vågade jag inte käka upp dom. Det som jag har hört är att biskopsmössan växer på stockar och nedfallna träd, medans den giftiga varianten växer direkt på marken. Tror du att man är säker att äta en biskopsmössa som har växt på en stock, eller kan den lömska också växa på stockar?

0

Irene A

21 nov 2016 kl. 18:54

Den lilatonade foten tyder på att det kan vara den lömska biskopsmössan. Jag vet inte om växtplatsen ger en säker vägledning. Om man absolut vill prova att äta dem, behöver de kokas av i vilket fall som helst. Även biskopsmössan innehåller gyromitrin, fast i betydligt lägre dos.

0

Andreas-Nilsson26

21 nov 2016 kl. 20:06

Tack så mycket för svar. Jag förstår nu att det är bättre att plocka toppmurklor som man vet inte ska vara giftiga. Tänkte leta efter dom murklorna runt vårkanten. Har hört att dom kommer lite senare än stenmurklan.

0

Andreas-Nilsson26

21 nov 2016 kl. 20:09

Jag råkade skriva fel. Jag menade att han sa att “murklorna på hösten inte var giftiga”. Mitt misstag, kan låta konstigt det jag skrev om biskopsmössan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?