0 6814 visningar

7 svar

Hur gör jag med Karljohan?

Marie

7 sep 2008 kl. 14:06

Jag har lyckats hitta en hel del stora fina Karljohan idag. Det verkar finnas massor av den sorten i år. Hur rensar jag dessa guldklimpar? Ska man ta bort den där svampliknande delen under hatten? Eller går det att äta? Ska man ta bort “skinnet” på hatten?

0

"JAS" Helsingborg

7 sep 2008 kl. 14:31

Det finns många trådar om just detta på forumet så du kan gott leta lite men så här är det. Tag bort allt dåligt på svampen om svamparna är stora tag bort rören undertill om de är unga och rören är fasta kan de behållas och nej ta inte bort skinnet på hatten.

0

Marie

7 sep 2008 kl. 16:15

Hej!

Tack för svaret. Är det vanligt att det finns små vita maskar i Karljohan? Jag har tyvärr sett några i hattarna.

0

Hanna

7 sep 2008 kl. 16:16

Mask i Karl-Johan är tyvärr mkt. vanligt.

0

Marie

7 sep 2008 kl. 19:26

Äckligt med små vita maskar i svampen! Blä!! Jag skar tunna skivor av Kj-svampen jag hittade idag. I någon enstaka såg jag efter ett tag att det var vita små, små maskar. Dom slängde jag ju så klart. Men i dom flesta andra såg jag inga alls. Inte än i alla fall. Dom ligger nu på torkning. När jag har skurit svampen i så fina skivor borde väl ev. maskar synas eller att dom tittar fram? Kan jag äta av den svamp som jag inte sett några larver/maskar i, trots att jag hittat i andra?

Är det verkligen så att der är bara själva hatten som kan ätas? Måste man skära bort hela foten av kj? Är den oätlig? Varför?

0

Boman

7 sep 2008 kl. 19:40

Kasta inte foten! Den är godast, tycker jag. Om den är hel, inte larväten så skivar du och torkar den med, det är svamp liksom resten.

0

peter.borjesson@daimler.com

13 nov 2017 kl. 09:25

Vi har plockat Karl Johan svamp tidigare men slutat på grund av att det kryllar av små vita maskar i den efter ett tag. Såg inget när jag plockade, men de kom fram efter ett tag. Hur ska man se dessa små maskar redan när man plockar?

0

mumrik

15 nov 2017 kl. 04:08

Dela svampen så bör du se hålen larverna lämnat efter sig. Dela foten och hatten och skär gärna bort lite av rörlagret där de verkar ta sig in. Om t.ex. foten är angripen kan du ändå spara hatten om den är fin. Eller kanske bara halva hatten är angripen, då spar du den andra halvan. Mindre att bära på också om man grovrensar i skogen.

Men starta gärna en ny tråd nästa gång. Det blir rörigt med nya frågor i gamla trådar.

Men starta gärna en ny tråd

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?