0 1841 visningar

9 svar

Svamp till USA

Totte

13 jan 2006 kl. 16:27

Hej!
Jag har min mans släktingar från USA på besök och skulle gärna vilja ge dem lite torkad Karljohan och Trattkantareller att ta med hem.

Men är det någon som vet om de får lov att ta med svamp in i USA för tullen?

0

cobran

13 jan 2006 kl. 17:23

ingen aning, men det är ju ingen vikt i torkad svamp att tala om. det bör väl vara vanligt handbagage? eller menar du om det finns föreskrifter för livsmedel?
har själv varit utomlands fast åt andra hållet, åt orienten, och det har aldrig varit problem att ta med t ex kryddor och torkade matprodukter in eller ut genom tullar.
kanske extra hårt i usa numera när busken regerar??

0

Bengt Sandh

13 jan 2006 kl. 17:30

Ring Tullverket, tel. 0771-520 520

Mvh

0

Totte

13 jan 2006 kl. 18:46

Det var föreskrifter om livsmedel jag tänkte på. Så de inte blir tagna i tullen och tullen tror det är typ magic mushroom de har med sig.

Jag har i och för sig skrivit både det svenska och latinska namnet på.

De åker på tisdag hem igen så jag kan ringa tullen på måndag då de öppnar igen efter helgen och höra om de vet något om detta.

0

Bo Reyer

13 jan 2006 kl. 19:23

Om du har för avsikt att bjuda Bush bör du nog försäkra dig om att svampen ej innehåller mjältbrandsbakterier, men om du inte har någon närmare kontakt med familjen, så kan du ju chansa. OBS! Detta är ingen uppmaning att förgifta presidenten till döds, men däremot att ge honom en kraftig magsjuka medelst någon annan art som man kunde smyga in.
Varför inte några hekto grå bläcksvamp samt några liter äkta svensk PRIPPS blå?
Detta bör ge avsedd effekt.

0

Mossning

13 jan 2006 kl. 21:02

Här tror jag att du kan hitta något:

http://www.swedishtrade.se/livsmedelsexport/?pageid=3730

0

per d

15 jan 2006 kl. 16:15

inte förgifta presidenten till döds säger du, bo reyer. men du önskar ge honom en kraftig magsjuka. tur att man inte umgås med männskor som dig bo ! vet hut bo !

0

cobran

16 jan 2006 kl. 17:11

ursäkta att jag drog in busken i diskussionen. det var bara för att påpeka att det kan ha blivit hårdare koll i amerikansk tull eftersom de fruktar mjältbrand och annat otäckt.
nej, det är inte snällt att förgifta någon, inte ens en buske!
som kuriosa kan nämnas att några som for till samma orientaliska land varifrån jag tog med kryddor, blev stoppade i tullen och förbjudna att införa svenskt snus förpackat för ca ett halvårs förbrukning för typ fem svenska ynglingar! “ordinary swedish snuff” tolkade tullarna som nåt farligt och illegalt. det gick inte alls!
svamp borde vara lättare att klassificera som livsmedel i handbagaget!

0

Totte

16 jan 2006 kl. 21:32

Har tagit reda på av amerikanska ambasaden att det enda de får ta med sig in till USA i livsmedelsväg är konserver.

0

Per

4 jan 2018 kl. 20:51

Hej, får man ta med sig torkad svamp till USA?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?