0 722 visningar

7 svar

mycket mask i mina svampar

Stig M

27 sep 2008 kl. 21:00

Jag är nybörjare på svamp och har nu plockat sk. soppor och Karl johan. Trots att jag är noggrann så blir det massor med småmask när jag torkar. Jag har slängt det mesta. Kantareller går bra.
Tips ???

0

anithau

27 sep 2008 kl. 21:05

Hur torkar du dem? Hur lång tid har det tagit? Om det tar för lång tid så startar det processer i svampen.

0

Salasias

27 sep 2008 kl. 21:05

Det går inte att torka larvangripen svamp. Du måste kolla innan du torkar.

0

Boman

27 sep 2008 kl. 21:07

Delar du svampen i skogen, så du ser om där är några larver, eller gångar efter dem? Ägg och larver av svampmygga är mycket vanliga och tar det lång tid att torka så kläcks äggen.Har du dem bara i en enda bit så kan de förstöra en stor mängd snabbt.Titta runt efter trådar om svamptorkning, så får du massor med tips!

0

Stig M

27 sep 2008 kl. 21:11

Jag har lagt dem på tidningar men det tar för lång tid, viss del blir mörk, svart o kan tom börja att lukta. kantarellerna har jag också torkat på tidning och det går bra.

0

Boman

27 sep 2008 kl. 22:15

Byt då tidningar varje dag. Egentligen är det för tätt, för snabb torkning behövs luftväxling. Har du en torkställning för tvätt? Om, lägg något tyg på den och svampen över. Torkar jättesnabbt!Speciellt om du har en borsfläkt till hjälp.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 22:19

Idag snackade jag med en polare som bor utanför Bollnäs han hade varit i skogen och kommit hem med en jätteskörd som han rensat och hade på torkning. Gissa var:)) I ett par tygpåsar i torktummlaren, funkar jätte bra påstår han. Ja varför inte?

0

Annette L, norr om Sthlm

28 sep 2008 kl. 15:08

Slår man inte sönder dem? Annars vore det så praktiskt ;=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan