0 16513 visningar

19 svar

Svampallergi?!

Helena i Sthlm

28 sep 2008 kl. 12:18

Om man är allergisk mot svamp, är det nödvändigtvis all svamp eller kan det vara bara vissa sorter man inte tål? Börjar till min förtvivlan tro att jag får allergiska reaktioner mot en del svamp, och då i är första hand trattkantareller misstänkta. =(
Vill inte att det ska vara sant, dom är ju så goda. Har läst lite om svampallergi, med kräkningar och magont som reaktioner, men det är inte alls så för mig. Jag får röda utslag i ansiktet och det hettar och svullnar upp, tom örsnibbarna. =( Inte riktigt en allergichock, som jag fått mot gröna vindruvor ett par ggr, och vissa rödviner, men bra nära. =( Usch vad tråkigt om det är så. Är redan allergisk mot en massa födoämnen, så jag vill inte bli av med svampen också . Vill tillägga att jag aldrig reagerar på tex champinjoner på pizza eller i grytor, inte heller vanliga kantareller.

0

hanna

28 sep 2008 kl. 13:04

trattkantareller blev jag en eda gång jättemagsjuk av. Tror att jag fick i mig en annan liten brun svamp som personen som bjöd på svampsoppan hade rafsat med sig. Numera äter jag bara trattkantareller som jag själv har noggrannt inspekterat, och blir aldrig (?) sjuk

0

Lisa

28 sep 2008 kl. 13:16

Fick lära oss på en svampkurs
att alla mäniskor inte tål kombinationen, trattkantarell och
rödvin.

0

Magnus Elenborg

28 sep 2008 kl. 13:41

Jag läste på webben om Anna-Lena Persson, Svampklubbens ordförande i Linköping som hade följande att säga om allergier: “Vissa svampar är vanligare som allergiframkallare är andra, t.ex. kantarell, blodriska, champinjon och rodnande fjällskivling. Murklor och rödvin är en kombination som en del människor inte tål.”

0

Helena i Sthlm

28 sep 2008 kl. 14:21

Tack för svaren. Igår var det visserligen kombination av trattisar och rödvin, precis som du skrev Lisa, men har reagerat förut, utan något rödvin inblandat alls, bara trattisar. =(
Tråkigt om det är så, som det nu verkar vara, men tur att det finns många andra svampar kvar ändå =)

0

buffy

28 sep 2008 kl. 14:31

Min mammas man blir mkt magsjuk av trattkantareller, även minsta lilla vilsekomna trattisbit - helt utan inblandning av rödvin el annan alkohol. Han är allergisk mot många olika grönsaker o frukter, men ingen annan svamp. För 10 år sedan tålde han trattkantareller, men man kan ju utveckla allergier - eller överkänslighet - när som helst i livet. Mkt tråkigt är det iaf.

0

Värmdöbo

28 sep 2008 kl. 17:04

Jag känner igen symptomen, får dem av skaldjur, vissa rödviner (långt ifrån alla) men har hittills inte känt av dem av nån svamp, nu äter jag ju mest samma sorts svamp jämt så det kan ju ändra sig…och kom ihåg att man är aldrig allergisk mot någonting första gången man äter det, det krävs att man utsatts för det innan för att kroppen ska kunna bilda allergiska reaktioner emot det. .

0

Sussie

28 sep 2008 kl. 17:47

För ca 11 år sedan blev jag helt plötsligt allergisk mot räkor (det finns ett speciellt ämne i dem som jag reagerade på). Dessutom visade jag överkänslighet mot äggula. Räkmacka - goodbye, tänkte jag, tills en dag jag kom över en artikel om att man kan vänja kroppen mycket långsamt vid det man inte tål och på så sätt bli kvitt allergin. Det kallas för hyposensibilisering. M.a.o., man utsätts då under lång tid för stegrande doser av det ämne man är allergisk mot, så att kroppen “vänjer sig”. På mig fungerade det och har nu kunnat äta både räkor och äggula i ca 3-4 års tid utan en gnutta besvär.
M.v.h. //

0

gunhild i Kåddis

28 sep 2008 kl. 18:03

Jag blir sjuk av shiitakesvamp och får magsjuka och kräkningar akut. Det är besvärligt när man äter på restaurang där dom ofta använder denna svamp.
Är inte känslig för ngn annan svamp eller nåt annat jag ätit.

0

cicki T Belgien

28 sep 2008 kl. 18:05

“hyposensibilisering” har väl alltid funnits. Som “bättre lite skit i hörnen än en rent helvete”.
Jag tror inte att rätt tillagade svampar utvecklar allergener, det är snarare en sorts “svårt att smälta maten” reaktion.

0

Björn i Halmstad

3 feb 2009 kl. 18:06

Får en enorm smärta i buken när jag äter kantareller tappar all kraft i kroppen känner mig svimfärdig spyfärdig och har stora problem att prata. Har då inte druckit något vin. Tilläggas kan att jag har plockat svamp nästan hela mitt liv. champinjoner kan jag äta utan problem..

0

Björn

29 okt 2015 kl. 03:37

Får kraftigt magont och diarre av trattjantareller.
Liknande av avocado
Jordgubbar för mycket ger diarre men ej magont.
Är glutemallergiket

0

Siri Åkesson

13 aug 2016 kl. 00:38

Jag vet inte om att jag har nån allergi mot svamp, har ätit massvis och aldrig blivit sjuk, men denna gången närmare bestämt igår åt jag en omelett med gula kantareller i och har haft magkramper och sprungit på toa sen dess. Nån sa mug att det kan vara dåligt tillagade kantareller,jordbakterier och div. Hur är det egentligen med detta?

0

Agusta

3 sep 2017 kl. 23:02

Jag vet inte ifall jag är svampallergisk, men varje gång jag äter champinjoner blir jag jätte dålig i främst tarmen. Magsäcken ibland. Men hur det egentligen ligger till vet jag inte.

0

mumrik

4 sep 2017 kl. 03:15

Kan man inte testa sånt där? Hos farbror doktorn, menar jag.

Beklagar samtliga drabbade. Hu så hemskt. Jag var laktosintolerant under ett par år (sekundär laktosintolerans som det skulle visa sig. Livet blev väldigt grått. Då är ändå inte mjölk och grädde min hobby.

0

Anonym

12 nov 2017 kl. 22:42

Asså jag har ätit svampsås förut idag och jag märkte för en timma sen nästan att jag var röd runt munnen och det hettar jätte mycket vet inte vad jag ska göra!?

0

mumrik

13 nov 2017 kl. 00:08

Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig.
https://www.1177.se/Stockholm/Om-1177/1177-sjukvardsradgivning/

0

44svenson

13 sep 2019 kl. 19:29

Hej jag ska äta stensopp,taggsvamp, strävsopp,citronslemskivling,blomkålsvamp för första gången i morgon kan jag få allergireaktion då?

0

HLilja

13 sep 2019 kl. 19:35

Det måste vara väldigt ovanligt. Se till att svampen är väl tillagad så går det troligtvis bra.

0

Åsa

5 jan 2020 kl. 23:07

Hur gör man så att man blir allergisk mot svamp? skulle verkligen uppskatta om du svara:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?