0 5187 visningar

27 svar

Murkelsås på krogen

Meriona, Trollhättan

30 okt 2008 kl. 13:37

Åt igår murkelsås på lunchrestaurangen, jättegott! MEN, vad tror ni är i såsen man får på krogen? Är det toppmurkla eller? Behöver man vara nervös?

0

Helena i Lund

30 okt 2008 kl. 13:44

Jag tror inte att det får säljas torkade stenmurklor längre, och utgår ifrån att de konserverade inte heller finns att få tag på. Bara ett antagande Meriona, men är det en krögare som kan sina råvaror är det säkert toppmurklor i såsen. Men gud så gott med gräddsås på stenmurklor!

0

Bo E

30 okt 2008 kl. 14:24

Det är inte länge sen jag såg konserverade stenmurklor på ICA i alla fall.
Har de stoppat försäljningen nyligen?

Ska kolla i hyllorna ikväll får vi se.

0

Lena M

30 okt 2008 kl. 14:39

Tvivlar på att de har toppmurklor i såsen. För kanske ett tiotal år sedan ( efter larmrapporten ) sålde jag stenmurklor till ett värdshus som de använde till murkelsås. Ja jag fick smaka, så finhackade så det såg ut som små myror i såsen, men det är ju smaken som räknas.
Vad säger kockarna här på forumet ?

0

Boman

30 okt 2008 kl. 14:42

Det är ju förbjudet att sälja giftig svamp, säljaren ansvarar för att det är rätt saker. Kollade ang, Biskopsmössa nyligen med Livsmedelsverket.
Men gott är det med murklor.Äter säkert en eller två svampar om året.
Finns det nån krögare här tro?

0

Göran G

30 okt 2008 kl. 14:47

Titta i denna länk under “produkter” så ser ni att det säljs stenmurklor i stor skala fortfarande.

http://www.borgens.se/

Läs i länken nedan så ser ni också att restauranger får köpa in stenmurklor.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1293883.svd

Så det är knappast förbjudet att vare sig saluföra stenmurklor som behandlats eller servera dem på restaurang.

0

Bo E

30 okt 2008 kl. 14:49

Göran G

Jovisst

“borgens” är varumärket jag sett.
Det finns murklor, karl-johan och kantareller på burk hos ICA!

Knappst förbjudet då...

0

Hasse

30 okt 2008 kl. 15:19

Helt otippat: prova fråga personalen på restaurang. Om någon vet så är det de. Så brukar jag göra om det är något på tallriken jag undrar över. Jag undrade en gång om det var hollandaisesås eller bearnaisesås jag fått på tallriken, då är det naturligtvis inget att fråga om. Bara att låta bli gå dig igen.

De gånger jag nu äter murkelsås, vill jag konservativt ha stenmurkla. Utomlands är det nästan alltid toppmurkla de använder på krogen.

0

Jan A, Uppsala

30 okt 2008 kl. 15:22

Murkelsås är gjord på/av stenmurkla!
Inget annat räknas som äkta vara.

0

Dieter Endom

30 okt 2008 kl. 15:25

Det är inte tillåtet att sälja torkade eller färska stenmurklor till konsument men däremot finns det inga uppgifter om hur det förhålla sig med avkokta murklor.
Det finns ännu inga restriktioner eller förbud för restauranger.
Står det murklor på menyn är det garanterat stenmurklor. Används det toppmurklor på restaurangen kan jag garantera att kockarna eller krögarna tala om det på menyn för att framhäva exklusiviteten och poängtera kvaliten.
Helena, om du följd stenmurkelextasen här på guiden i våras så förstår du att inte alla stenmurklor hamnade i den privata matlagningen. Det säljs faktiskt tonvis till uppköpare och till restauranger.

0

Hasse/Murkelsås på krogen

Dieter Endom

30 okt 2008 kl. 15:34

Förlåt, men jag förstår inte. Frågade du om du fick hollandaise eller bearnaise på tallriken? Det bruka faktiskt stå i menyn och sedan är det inte så stor skillnad. Grunden att slå dessa såser är ju den samma, nämligen reduktion, äggulor och smör. Skillnaden är örterna i bearnaise och det kan man se med blotta ögon.

0

Helena i Lund

30 okt 2008 kl. 15:37

Jag har väl tagit fel då... Om det inte räcker att torka/koka av i omgångar för att bli av med giftet, varför utsätta sej för det? Eller ännu värre, varför utsätta någon ANNAN för det?? Jag kan inte förstå att man serverar stenmurkla, när det inte går att bli av med giftet till 100 %. Stenmurklor är ju fantastiskt gott, inte tu tal om saken, men jag väljer att int äta dem. Längre.

0

Helena i Lund

30 okt 2008 kl. 15:41

Dieter!
Jag är ganska nyfrälst forumist, och hade inte hittat hit i våras. Kan ändå inte, oavsett hur gott det är, förstå hur man utsätter sej för “gifter mer cancerogena än raketbränsle” (taget ur Systembolagets senaste tidning).

0

Dieter Endom

30 okt 2008 kl. 15:49

Ja du Lena, det måste vara upp till var och en att avgöra! Kolla med Jan A. och Klas Jaederfeldt m fl, dom älskar svampen. Jag själv avstå oxå för jag har andra favoriter.
Vad beträffa restauranger så är jag lite klyven i den frågan. Jag skulle inte servera stenmurklor till mina gäster annat än om de fråga efter den.
Kan ändå förstå dom som äter stenmurklor med tanken på smakämnen och aromen.

0

bearnaise hollandaise

Hasse

30 okt 2008 kl. 15:57

Det stannade vid en undran, gick aldrig så långt att jag frågade. Rätt meningslöst. På menyn stod det bara “sås”, innehållet hade faktiskt dragon i sig men var mer likt bearnaise ändå. Konstig krog, det var det hela.

0

Peter

30 okt 2008 kl. 16:08

Jag frågade senast jag åt murkelsås på krogen. Fick svaret att det var toppmurkla, men nog tyckte jag att det såg ut som stenmurkla i alla fall. Gott var det i alla händelser.

Är det någon som, på fullt allvar har sett någon artikel som beskriver HUR cancerogent stenmurkla är? jämfört med t ex passiv rökning och att vistas i garage eller på gator med bilavgaser eller att äte chips?

Att ämnena är cancerogena vid försök på möss är ju en sak, en annan är ju koncentrationen som man utsatte de stackars djuren för och hur mycket av dessa ämnen som verkligen finns kvar i murklorna, vederbörligen torkade och avkokta, som vi äter en eller ett par gånger om året!?

Är koncentrationen i svampen verkligen farlig eller finns bara spårämnen som inte utgör någon verklig risk? Jag har inte sett någon seriös artikel som tagit upp den aspekten.

0

bearnaise hollandaise

Dieter Endom

30 okt 2008 kl. 16:12

Det ska vara dragon i bearnaise och ibland har man även körvel som smaksättning.

Hollandaise inhåller inga örter alls.

0

Peter/Murkelsås på krogen

Dieter Endom

30 okt 2008 kl. 16:26

Var restaurangbesöket här i Sverige och restaurangen en av våra toppkrogar (dom är så många) tror jag nog att det var toppmurklor! Vad som tala emot detta är att ingen kock hacka toppmurklor i småbitar, svampen ska synas för att understryka att man är en toppkrog. Detta gäller egentligen för alla restauranger. Om jag skulle servera toppmurklor på en företagsrestaurang (Personalmatsal)vore jag dumm om jag finhackade toppmurklorna för ingen skulle tro att det var sådana.

0

Mattias Andersson

30 okt 2008 kl. 16:33

Från livsmedelsverket finns följande seriösa information om stenmurklans gift: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV
Förutom cancerframkallande är den dessutom reproduktionsstörande i inte alltför höga doser omräknat från råtta, motsvarande 25-40 g torkad svamp.
Att murkelgiftet som jag tidigare berättat om kräver tillstånd från Arbetsmiljöverket (såkallad B-kemikalie) för att hanteras räcker för mig. Jag avstår från stenmurkla, det finns så många andra goda svampar.

0

bearnaise hollandaise

Hasse

30 okt 2008 kl. 16:44

då var det kanske bearnaise jag fick, men det var till fisk och såsen var redd med mjöl. Nåväl. Vad gäller murklor tycker jag stenmurklor är godare och folk har ätit av det i alla tider och vem har råd att ge murklor till råttor?

0

Peter

30 okt 2008 kl. 16:45

Tack Mattias!

Det var vad jag behövde för att känna mig övertygad. Jag kommer att avstå framöver.

0

Helena i Lund

30 okt 2008 kl. 17:09

Tack Mattias, du har spätt på min övertygelse ytterligare! Och tack för länken till SLV’s artikel!

0

Sofia, Skåne

30 okt 2008 kl. 20:43

Det finns en aspekt till på giftet i murklorna. Olika gifter har ofta synergistiska effekter, dvs i kombination förstärker de varandras giftverkan. Med tanke på hur mycket olika gifter vi dagligen utsätts för, är det för mig självklart att hoppa över murklor.

0

Meriona, Trollhättan

31 okt 2008 kl. 10:42

Och mitt hopp om att det var toppmurklor försvann fort som ögat. Har varit rätt konstig i magen efter restaurangbesöket, men det beror nog mer på att jag inbillar mig att jag är förgiftad än att jag verkligen är det… ;) Fast det fick vara en engångsföreteelse, hur ljuvligt gott det än var, så känns det inte bra att smaska i sig det igen. Tack för alla bra länkar!

0

Lisa

27 nov 2016 kl. 14:45

Och persilja!

0

Lisa

27 nov 2016 kl. 14:45

Och persilja!

0

Johnny

8 dec 2016 kl. 10:53

haha, viktigt påpekande sex år senare ;)

1

Conrad

30 apr 2022 kl. 06:16

Hamnade här pga nyfikenhet kring stenmurklor men fastnade som på snubben som gaggade om såser han inte verkar veta skillnaden på.
Längtar till den dagen alla såna restaurangbesökare dör pga murkelförgiftning så vi krögare slipper skiten.

(lite skämtsamt skrivet ... men bara lite <3)

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?