0 773 visningar

5 svar

GYROMITRIN?

Bo Reyer

6 maj 2006 kl. 08:22

Hur verksamt är giftet som man kastar efter att man förvällt stenmurkla? Kan det ställa till med problem i moderna reningsverk, när man häller ut avkoket i slasken? Jag undrar även om man kan använda avkoket till insektsbekämpning. Då tänker jag närmast på bladlöss, liljebaggar och sniglar, som jag har problem med.

0

Marie

6 maj 2006 kl. 10:20

Läs senaste nytt gyromitrinets giftighet i denna länk:http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10675.aspx

För den som vill veta mer är det ju bara att skriva till dem och fråga.

0

Tony S

7 maj 2006 kl. 21:25

Bra länk Marie.
Efter att ha läst artikeln, framstår det som rent oklokt att stoppa i sig stenmurkla.
När giftet bryts ner bildas tydligen fria radikaler som kan “stjäla” elektroner från DNA-molekyler, och därmed skapa mutationer och i förlängningen ev. cancer. Med den vetskapen och en viss självbevarelsedriftskulle åtminstone inte jag få för mig att glufsa i mig svampen.
Det finns många andra, betydligt ofarligare, arter att välja på.

0

Lena M

8 maj 2006 kl. 09:44

Ja, det var ingen uppbygglig läsning.
Men jag plockar dem gärna för nöjets skull och ger bort dem till någon som gärna inmundigar dem. Lena

0

klas jaederfeldt

9 maj 2006 kl. 19:59

givetvis har ni rätt, murklor är farligt. Men vad är inte det?Att äta någon gång tror jag inte gör så mycket. Jag har frågat livsmedelsverkets rep.. om det är farligare att äta ett mål murklor i veckan än att alltid vara i sthlms. luften eller att t.ex röka 2 cig. om dagen, då sa dom att så farliga är inte murklor, men det är klart en som köper all sin mat i hälsokosten blir naturligtvis förfärad av att höra detta. Vi som tänker mera sansat kanske väger detta larm mot de andra som förekommit, Att inte grilla, inte steka sin mat, inte äta chips osv, men glöm inte att äta 6-8 brödskivor om dagen

0

Alec.

15 apr 2019 kl. 12:30

Länken [http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10675.aspx] fungerar inte längre.
Det enda jag hittar är:
[https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2008/rapport_riskklass_primarprod_-med_-bilagor.pdf] och så får man söka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?