0 417 visningar

8 svar

Färgat med ärtröksvamp

gunhild i Kåddis

26 nov 2008 kl. 22:48

Inspirerad av tråden om ärtröksvamp letade jag fram några bilder från en tidigare färgkurs.
Dessa färger kommer alla från ärtröksvamp.

0

RasBohlin

26 nov 2008 kl. 23:21

Vad fint!
Skulle det gå att med svamp färga garn till en barrett i etiopiska banerets färger, och få densamma stickad av dig? (Givetvis mot betalning!)

0

Lena M

27 nov 2008 kl. 07:44

Snyggt Gunhild !

0

RasBohlin

gunhild i Kåddis

27 nov 2008 kl. 11:26

Allvarligt talat jag färgar nästan aldrig numera stickar inte heller(har inte tid sen jag blev pensionär),men jag plockar färgsvamp som jag ger bort eller säljer till dem som behöver. Jag gjorde ett projektarbete om ärtröksvamp i svampfärgkursen som jag gick för 5 år sen. Det finns ju många proffs på färgning ex. Elisabeth så kanske nån nappar på ditt förslag.

0

Gunhild

RasBohlin

27 nov 2008 kl. 17:33

Ja, jag vill ju inte vara till besvär, det var mest om du tycker det är roligt att sticka… Har egentligen inte råd att ekipera mig för tillfället, men jag tänkte höra mig för, för jag känner ingen som är tillräckligt duktig på att sticka för att tillverka sådana mössor jag är ute efter. Har en brorsa som har en butik där han säljer Rasta-streetwear i organiska (ekologiska (och rättvist producerade)) material. Han kan nog vara intresserad av att sälja svenskt handarbete…

0

Ras-Bohlin

Elisabeth J

28 nov 2008 kl. 14:38

Hej!

Tror du att din bror skulle vara intresserade av svenskt producerat hantverk tovat och får skinn jag har en kompis som är jätteduktig och alltid är noga att handla rättvisemärkt och ekologiska produkter hon tog tjänstledigt från sitt arbete och har startat eget!
min mail om du vill höra av dig
naturtorp snabela telia punkt com

Gunhild pratade om mig men jag har sådan smärtproblematik så just nu gör jag ingenting men jag har tre ica kassar med torkad färgsvamp har nyss bytt pärlor mot svamp med Gunilla på forumet och tack Gunhild för ärtröksvampen svmpen än har jag inte orkat färga!

0

Svenskt hantverk

Ras-Bohlin

30 nov 2008 kl. 19:52

Hej Elisabeth!
Min “broder” Partillo, har en butik (som ingår i en kedja) där han säljer Rasta-kläder, och han saknar ett bredare utbud av den sortens mössor vi håller våra dreadlocks i.
Om det finns någon här som har lust att sticka/virka mössor på beställning så kan jag meddela att de handstickade/virkade jag stött på i handeln i Sverige har kostat runt tusenlappen! Eftersom jag har ett genuint svampintresse, så tycker ju jag det är kul om garnet dessutom är svampfärgat! Bifogar här några exempel på hur mössorna kan se ut, (svägerskan och jag syns på sista bilden).

0

Svenskt hantverk

Ras-Bohlin

30 nov 2008 kl. 20:01

Hoppsan, svägerskan och jag fick visst inte vara med, så jag försöker väl igen då...

0

Birgitta

30 aug 2015 kl. 21:26

Vill ha mössan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?