0 5630 visningar

31 svar

Tibetansk svamp

Svampsmurfen

25 mar 2009 kl. 21:53

Jag har fått en tibetansk svamp/kefirsvamp, men hur förvarar jag den om jag t ex skulle resa bort någon vecka eller så?

Dör den om man låter den stå i
mjölk i rumstemperatur i en vecka, eller ska man lägga den i vatten i kylskåp?

0

Bengt Sandh

25 mar 2009 kl. 22:19

Hej Svampsmurfen!

Jag vet inte om det finns något som motsvarar hund- och kattpensionat för svampar, om inte så kunde det kanske vara en idé att öppna ett sådant?

0

Sorgligt

25 mar 2009 kl. 22:21

...och då var den här tråden förstörd.

0

Bengt Sandh

25 mar 2009 kl. 22:39

Ville bara skämta lite utan några som helst onda avsikter. Förresten, ditt inlägg var väl inte heller särskilt berikande tycker

0

Glatt

25 mar 2009 kl. 22:43

OK, förlåt!!!

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2009 kl. 22:58

Jag hade en sådan en gång i tiden och om jag inte mins fel så funkar den lika dant som “Olga” skölj den i kallt vatten och förvara den i en burk med rent vatten locket lite på glänt och i kylskåpet.

0

Svampsmurfen

26 mar 2009 kl. 11:54

Det är bra att veta att den kan klara sig, men svamppensionat kanske inte skulle vara så dumt :o)

Nu när jag skulle vara borta, fick
jag åka med den till min kära mor för att låta henne hålla den vid liv. Olyckligtvis så tycker hon att den är så bra att hon inte vill ge den tillbaka till mig :o)

0

Svampsmurfen

17 apr 2009 kl. 22:11

Vad består svampen av, och är den en svamp egentligen?

Vad är dess vetenskapliga namn?

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 00:25

Det kan variera lite men om man kollar lite på nätet så verkar det som om den oftast består av bakterien Lactobacillus acidophilus och jästsvampen Saccharomyces kefir

0

Sten-Åke Holgersson

20 jun 2009 kl. 17:54

Hej!
Jag har Tibetansk svamp – tror jag.
Det är en svamp som liknar små blomkålshuvuden.
Min morgonrutin: Efter det jag silat ifrån den syrade mjölken till en skål så häller jag lite färsk mjölk på svampen och skakar om lätt och därefter silar jag denna mjölk till den övriga.
När jag sen har sköljt svampen i rent kranvatten, lägger jag tillbaka svampen i en plastburk och häller på färsk 3% mjölk så att svampen blir täckt med råge. Det skall stå i rumstemperat utrymme.
Svampen växer samt förökar sej så jag brukar dela med mej till dem som önskar prova på. För övrigt slänger jag eventuellt det som jag tycker är för stora svampar ”ca 2 cm i diametern” samt lite annat som är överflödigt.
Denna procedur sker varje morgon. Jag får en fin filmjölkssmak som passar till frukost eller som jag, sköljer ner min medicin med ett stort glas av denna ”syrade mjölk”. Den medicin som jag måste ta istället är både dyr och stark. Jag har magproblem. Men det lär även ha en positiv effekt mot andra svårigheter som eksem osv. Det kostar inget att pröva utan att för den skull skruva upp några förväntningar.
Många klagar på att den syrade mjölken blir sur/syrlig osv. Kan det bero på snålhet? Jag får en god ”filmjölk”. Den har både fin konsistens och smak. Jag har inte provat att smaksätta det men det skulle förmodligen inte vara fel för dem som känner för detta.
När jag t.ex. reser bort sköter andra om mina små svampvänner som har skapat ett mycket friskare liv åt mej. Jag vet inget annat sätt att spara svampen i ett levande skick.
PS. Jag låg på lasarettet och berättade då om mina svampvänner och samt beroende. Läkare och övriga bara skrattade åt mej utan ge mej magmedicin. Efter ca 2 dagar så kom de med syrgas osv. och därefter fick jag min starka magmedicin, DS.
Många gånger kan naturmediciner vara lika bra som de konstgjorda. Jag har fler ex.
Goa hälsningar
Sten-Åke Holgersson

0

Tibetansk svamp, Sten-Åke

Evus

21 jun 2009 kl. 00:44

Detta låter väldigt intressant, och jag skulle gärna vilja få tag på denna svamp.
Var får man tag på den?
undrar

0

Tibetansk svamp, Sten-Åke

Evus

23 jun 2009 kl. 19:15

Puttar upp tråden lite…...får man det?

0

Tibetansk svamp,

Helena i Lund

24 jun 2009 kl. 15:54

Kan man använda vanlig pastöriserad mjölk? Den fermenterar väl inte i rumstemp, utan ruttnar istället? Men det kanske blir en annan process med den tibetanska lilla svampvännen :). Ett gulligt och vältalande uttryck, jag förstår att du kallar den så Sten-Åke, med tanke på vilken hjälp du har av den!

0

Tibetansk svamp,

Evus

25 jun 2009 kl. 00:06

putt…

Var får man tag på den? Ingen av er svampgalningar som vet?

Man kan ju bli putt för mindre…

0

Tibetansk svamp,

Svampsmurfen

25 jun 2009 kl. 11:09

Man kan använda pastöriserad mjölk, och det blir jättegott. Förstås godast med den feta mjölken. Jag har även testat att göra det på Pucko, och det är ok, även om Pucko utan syrlighet är godast :o)
Med sojamjölk blir det riktigt äckligt.
Det är dessa jag testat svampen i. Den klarar sig även i vatten i kylskåp när man inte använder den. En vecka har den klarat sig hos mig.

Min procedur är att när det är som godast, efter 3 dagar, då den är rätt så tjock, så silar jag kefiren och lägger den i kylen ett tag. Sedan tar jag ut den och rör om ordentligt. Mycket gott.
Sedan kan man ta bort vätskan och få en ännu tjockare kefirpasta om man vill, och dricka själva vattnet som är näringsrikt.

0

Tibetansk svamp, Svampsmurf

Helena i Lund

25 jun 2009 kl. 19:13

Sur Pucko?? Brrrrr….. :) Jag gillar ju inte ens vanlig normal Pucko!

0

Kjell

5 jul 2009 kl. 20:32

Jag har haft en svampkultur i frysen i flera år. Skall försöka väcka liv i den. Det har gått tidigare får se hur det går.

0

Eva Ström framtassen@spray.se

31 aug 2009 kl. 17:52

Hej!
Om du får liv i den kan du väl ringa mig, skulle behöva testa ...
Har haft bröstcancer o nu spridd cancer i levern…
Har i dagarna fått nys om denna svamp…
Snälla hör av dig!
Obs tibetansk svamp

0

jola24

5 sep 2009 kl. 21:42

har sådan hemma
jola24@spray.se

tibetansk svamp

0

nils-olof

8 mar 2010 kl. 09:00

jag har tibetansk svamp kostnad endast frakten.tel.0701110575.nils-olof.

0

nils-olof

8 mar 2010 kl. 09:12

den dör efter ca4dagar.man kan frysa in den i lite mjölk.den får inte komma i kontakt med metall.då dör den.

0

alexandra

26 mar 2010 kl. 06:41

jag vill ha litet bit av tibetsk svamp.Jag vet hur msn ska behandla detta svamp

0

Tibetansk svamp,

Sten-Åke Holgersson

14 maj 2010 kl. 23:11

Hej igen!
Svampen växer och förökar sej så det blir en del att kasta.
Ring mej om ni ev. är intresserade av att hämta vid något tillfälle.
Jag bor i Åstorp. Skåne

0

Tibetansk svamp,

Sten-Åke Holgersson

14 maj 2010 kl. 23:30

En hörsägen!
För något år sen talade jag med en person vars bekant hade Krons sjukdom som är en “magsjukdom”. Ofta slutar det med påse på magen.
Den sjuka hade varit på Sahlgrenska sjukhuset. Där var det någon som tipsade om just Tibetansk svamp. Den sjuke blev symtomfri.
Man skall inte förakta naturmedel. Än mindre skratta åt det som en del inom vården gör.
Var inte rädda för att pröva även om ni liksom alla andra dör någon gång efter att man prövat på.
Goa hälsningar

0

gregor kluczynski

17 maj 2010 kl. 21:09

Hej! Jag kan inte hitta din adress för att skicka porto.Jag heter Gregor kluczynski Ullerudsbacken 65/1 123 73 Farsta.E-mail gre21105@gmail.com.MVH

0

Lizette

21 aug 2010 kl. 00:41

Hur får man tag på denna svamp? Hade den när jag var liten ,vi hade med den fr ryssland (elelr iaf ngt liknande), och jag har letat förgäves eter den sen den dog=(

0

Tibetansk svamp,

margareta

24 feb 2011 kl. 23:26

Hej Sten-åke!
Sitter o googlar på denna lilla svamp,o hittade hit!En god vän har delat med sej av den till mej,o jag undrar så om du möjligtvis vet lite mer fakta om den Tibetanska svampen? eller kanske du vet nån stans man kan ta reda på mer om den?Skulle vara väldigt tacksam om du har lust att svara på mitt meddelande…

0

Tibetansk svamp,

Kerstin R

11 maj 2011 kl. 07:30

Är det någon som vet var jag kan få tag i Tibetansk svamp? Smakade den Kefiren för ca. 40 år sedan (är nu 65) och fick nu för mig att “odla” egen Kefir utan tillsatser.

0

Tibetansk svamp,

Kerstin R.

11 maj 2011 kl. 07:32

Jag glömde att bifoga min mailadress om någon vill svara.
ojaaa@hotmail.com

0

Tibetansk svamp,

Kerstin Ryderstedt

17 maj 2011 kl. 07:05

Hej Sten-Åke

Jag ser att det är ett tag sedan du var inne på sidan men frågar dig ändå om du fortfarande har Tibetansk svamp i din ägo? Om du i så fall skulle vilja dela med dig?  Det vore i så fall väldigt vänligt av dig. Min mail adress är ojaaa@hotmail.com
Kerstin R.

1

Ann-louise

3 feb 2017 kl. 14:51

Har du kvar tibetansk svamp?

0

Nils-Olof Karlsson.

10 maj 2020 kl. 09:33

Jag har Tibetansk svamp.Kostnad 40kr för frakt.du får svamp+instruktion hur man gör.Har själv använt svampen i ca 20 år.Är helnöjd.Jag finns i Vänersborg.Svampen har funnits i Sverige i ca 60 år.Det var en polsk läkare som tog hit den från Tibet.Det är sagt att man inte får ta betalt för själva svampen anledningen är att alla skall ha möjlighet till att pröva den.Nils-Olof tel nr 0723151523.Ha det bäst Nils-Olof.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?