0 1468 visningar

14 svar

Sprängticka eller?

"JAS" Helsingborg

21 apr 2009 kl. 12:46

Tog loss lite av det svarta i mitten, det är stenhårt och påminner om något “slagg” av något slag:) Men är det Sprängticka tro, vill inte karva mer i björken då den växer i naturskyddsområde.

0

Bo E

21 apr 2009 kl. 14:18

Svårt att se på bilden om det är sprängticka eller vril.
Men på din beskrivning låter det ju som om det vore sprängticka i alla fall…

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2009 kl. 14:55

Hej Bo! Det är inte bara svårt på bild tycker jag utan även svårt i verkligheten oxå :0.

0

Bo E

21 apr 2009 kl. 14:59

På bild är det svårt att avgöra om de karaktäristiska “brända” svartnande partierna är skuggor eller sprängtickans verkning.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2009 kl. 09:29

Har lättat upp skuggorna och det kanske inte är lättare att avgöra men skuggorna är borta. och 2 bilder på “slagget”.

0

Bo E

23 apr 2009 kl. 14:06

Javisst! Nu var det mycket tydligt vad jag i alla fall tror är verkan av sprängticka!

Kanske nån blåstjärna kan bekräfta eller ha synpunkter?

0

Irene A

23 apr 2009 kl. 14:25

Jag har svårt att tro att det kan bli så mycket svart av bara bark, så det borde ju vara sprängticka.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2009 kl. 17:35

Då borde jag ju kunna koka av “Slagget” och få mig en drink “Chaga”. Hade hoppats på att Alf oxå hade yttrat sig om detta. Jag ropar nog på honom. Tack ska ni ha båda, jag tror oxå på Sprängticka men man har ju trampat i klaveret för.

0

Irene A

23 apr 2009 kl. 17:58

JAS, det är inte det svarta “slagget” som används till Chaga, det är det mycelmättade, gulaktiga innanmätet - innanför den svarta krustan.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2009 kl. 18:03

Jaha, skit oxå jag kan ju inte såga ner trädet och Chagan som jag beställt från Ryssland lyser med sin frånvaro, det är bara att lägga sig ner och snyfta då. Tack Irene.

0

Irene A

23 apr 2009 kl. 18:52

Det kanske skulle löna sig att börja samla lite “chaga”? Sprängtickor är inte särskilt ovanliga häruppe, betydligt vanligare än i södra Skåne i alla fall ;-)
Vilken är bäst, den som växer på gråal eller den på björk..?

0

gunhild i Kåddis

23 apr 2009 kl. 19:43

Det blir inte så mycket smak på teet,som görs av sprängtickan, men med mycket honung så...
Jag går förbi sprängtickor varje dag.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2009 kl. 23:48

Sprängtickan skall växa på björk om man skall ta tillvara Chagan. Det är inte smaken man är ute efter utan den otroligt höga halten av antioxidanter som finns i Sprängtickan (chagan)

0

svampstaff

24 apr 2009 kl. 00:09

Varför lägga ner energi på en sprängticka?
som alla rapporterar som sprägticka på artportalen, som sprängticka, utan bilder???
Ödsla inte energi på sånt som växer överallt, som ingen kan bevisa eller se, totalt meningslöst.
Sprängticka anser jag vara en av dom mest korkade arter att rapportera tyvärr.
Eftersom så fort nån ser en sprickbildning eller svulst på en björk, rapporteras det som sprängticka!!
Tror det är den mest missrapporterade arten på artportalen faktiskt.
I övrigt tycker jag det börjar ta sig på artportalen:)
Ser det blir fler o fler bildbevis.
Men det kommer nog ta ett tiotal år till, innan det blir krav på blder på åtminstone nån av dom rödlistade svamparna från bl.a öland? Så svårt kan det väl inte vara eller?VI den nya generationen, vill gärna visa/delge andra sällsynta fynd, genom en simpel kamera!
I fiskekretsar jag jobbar, är det bildkrav på alla fynd!Eller åtminstone sällsynta fynd.
Så en liten kamera, när t.ex Örebros mykologiska förening påstår sig finna 70 rökpipsvampar, framför min näsa? Skulle jag vilja se med egna ögon:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?