0 2862 visningar

16 svar

Ej svamp: Ramslök

Peter, Linköping

25 apr 2009 kl. 18:04

Jag är hyfsat säker på att jag idag hittade ramslök. Den växte tillsammans med blåstjärnor, till synes förvildad vid vad jag tror är en torpruin.

Dock är jag inte 100% säker, den hade inte börjat blomma än, och bladen är fasligt lika liljekonvalj.

Hur skiljer man dem åt på ett bra sätt, utan blommor? Sitter inte liljekonvaljens blad endast parvis?

Den smakar rejält lökigt, jag kan inte minnas att liljekonvaljen smakar nånting.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 18:54

Liljekonvaljer är till på köpet rätt giftiga och smaken vet jag inget om eftersom jag aldrig smakat på denna giftiga växt. Men smakar det lök så är det kanske Ramslök de är betydligt större än liljekonvaljer och vill nog ha lite fuktigare miljö.

0

Peter, Linköping

25 apr 2009 kl. 18:59

Jag har i alla fall luktat en del på liljekonvaljens blad för att jag hoppats på att de är ramslök, och vad jag minns luktade de ingenting, och kändes dessutom mycket kraftigare i handen, som det gröna på purjolök ungefär.

0

Svampsmurfen

25 apr 2009 kl. 21:08

Pressa ut saften ur ett blad.
Luktar det inte vitlök, då är det inte ramslök.
Försöker mig på att odla de från frö, men de tycks aldrig gro.
Nu står krukan i kylen igen.

0

Blåbär

26 apr 2009 kl. 09:11

Jag lärde mig att man ska lägga fröna i frysen, sen gror de.Det funkade för mig iaf.

0

Peter, Linköping

26 apr 2009 kl. 15:46

Jan A har jagat ramslök i mina trakter, han kanske känner till lokalen redan.

Dessutom hittade jag löktrav/vitlöksört idag! En produktiv helg!

0

Svampsmurfen

26 apr 2009 kl. 20:01

Löktrav är supergott. Det finns mängder av dem utanför mig, men jag har läst att man inte ska äta för mycket av dem, för de var skadliga då, om det var för levern eller njurarna eller om man fick cancer eller vad det nu var. Sedan vet man aldrig vad “stora mängder” är. Men lite som krydda kan nog aldrig vara fel, precis som med svampen pepparriska som jag torkat och haft som krydda.

0

Peter, Linköping

26 apr 2009 kl. 20:17

Jag har aldrig hört att löktrav skulle vara skadligt på nåt sätt. Någon annan som vet något?

Hur använder du löktraven, smurfen? Jag har gjort pesto på den. Smaken är svag, men delikat. Till kryddsmör borde den vara perfekt.

Pepparriskan har jag kokat ur och saltat in. Smakar finfint.

0

Jan A, Uppsala

26 apr 2009 kl. 23:44

Men Peter då, ramslöken behövde inte jagas! Det som ‘möjligen’ behövde jagas, då på 60-talet, fanns vid seminariet och BSS…

Men här har du ALLA rapporter till Artportalen: Ramslök Allium ursinum Högtorp, Tinnerö eklandskap, Slaka f:s Ög 2007-06-27 Claes Svedlindh 75 m² Överblommad
Ramslök Allium ursinum Landeryds hembygdsgård, Landeryd f:s Ög 2007-05-26 Allan Ranius - Blomning
Ramslök Allium ursinum NV Äbbalyckan, Slaka f:s Ög 2005-06-22 Lars Erik Norbäck
Ramslök Allium ursinum Äbbelyckan,Högstorpet, Slaka f:s Ög 1999-07-03 Hans Thulin

Om du googlar hittar du tillräckligt bra bilder och beskrivningar…

Löktraven är GOD - men fanns inte här ute i obygderna, däremot inne i U-a; den är nu utochinplanterad.

0

Svampsmurfen

27 apr 2009 kl. 02:06

Det där med pesto på löktrav låter otroligt gott! Berätta gärna hur du gör!

Jag har bara använt löktraven på mackor med skivade, hårdkokta ägg på, vilket jag tycker är jättegott, men i andra sammanhang har jag inte använt den.

Jag ska se om jag hittar några giftiga fakta om den.

0

Peter, Linköping

27 apr 2009 kl. 20:28

Mitt fynd var ute i Tinnerö, det kan möjligen vara en redan känd lokal jag trampat runt i.

Löktraven, ja hur gjorde jag…sötmandel och parmesanost, salt och peppar, i några proportioner. Traven är svag i smaken, och bör inte hettas upp så en pesto är nog det ultimata.

0

Peter, Linköping

27 apr 2009 kl. 20:29

...och olivolja, förstås. En skvätt god kallpressad rapsolja skäms nog inte för sig heller.

0

Jan A, Uppsala

27 apr 2009 kl. 21:05

De nedre bladen, de mörkgröna jordbladen, har mycket bättre smak än stjälkblden högre upp, allra bäst tidigt på våren.

0

Blåbär

27 apr 2009 kl. 23:22

0

Jan A, Uppsala

28 apr 2009 kl. 06:50

Mitt senaste inlägg gäller givetvis löktrav - som är tvåårig!

0

Robin H

20 mar 2019 kl. 23:49

Troligtvis är du inte kvar på hemsidan Peter men jag försöker. Va ute i Tinnerö förra året i Mars-april för att leta ramslök, utan lycka. Vet du om det finns där? När bör man åka dit och var/hur växer de?

0

JanAUppsala

21 mar 2019 kl. 10:02

I ett av mina inlägg i tråden finns alla 2009-rapporter till Artportalen. Kolla de lokalerna.
Och numera finns frö till ramslök att köpa både “här och där”...  Googla!    (Peter kan du nog hitta på ett annat forum - om du är duktig…)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?