0 948 visningar

8 svar

Rengöring

Anna P

26 jul 2009 kl. 23:19

Är nybörjare på svampar. Måste man rengöra sin svampkniv när man har skurit i en giftig (eller okänd) svamp? Och i så fall, på vilket sätt?

Kan jag “blanda” ätsvampar och icke-ätsvampar i min svampkorg utan att ätsvamparna blir oanvändbara?

0

Karl S

27 jul 2009 kl. 09:59

Jag brukar torka av kniven (med lite mossa) om det behövs.  Men om du glömmer det spelar det knappast någon roll, det behövs större mängder giftsvamp än vad som kan fastna på en kniv för att ha någon effekt.

0

Bo E

27 jul 2009 kl. 13:53

Det finns ju även så pass få¨riktigt farligt giftiga svampar att man ganska lätt lär sig undvika att ta med dem i korgen.

0

MariaW

27 jul 2009 kl. 16:49

Vad gäller att blanda svampar så kan man lägga en pappskiva i sin svampkorg, på ena sidan lägger man de man är säkra på och på den andra sidan sådana man vill kolla upp närmre vid hemkomst.

0

mumrik

26 sep 2018 kl. 12:34

Papperspåsar! Potatispåsar är stadiga och bra och tål en hel del fukt. Man kan klippa ner dem till önskad höjd. Brukar stoppa en bunt hopvikta med gummisnodd om i ryggan.

0

mumrik

26 sep 2018 kl. 12:35

Även bra om man vill slutrensa t.ex. soppar ute i skogen. Gör jag ofta numera för att minska vikt och volym då mycket går bort på soppar. Du kan man sortera sorterna i påsar.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?