0 2762 visningar

15 svar

Färga Med Svamp

hanzzon

8 aug 2006 kl. 11:56

tycker det verkar intressant med färgning, och skulle gärna vilja veta lite mer om denna sysselsättning.
vilka nyanser blir det av vilka svampar?
vilken mängd svamp behövs för att färga?
mvh

0

klas jaederfeldt

8 aug 2006 kl. 13:56

blodspindelskivling ger det bästa röda utbudet gr/svamp kanelspindlingarna är också bra, bland tickorna är det väl mest Lystickan som lockar, intensivtr lila färger om du droppar i lite ammoniak

0

Tina Nordberg

8 aug 2006 kl. 17:02

Kan man göra reflexvästar med lysticka ?

0

Elisabeth

8 aug 2006 kl. 20:41

Hej!

Det blir olika nyanser på garnet beroende av vad man betat med.
Själv använder jag mestadels Alun och vinsten (det är miljövänligt)
Efterbaden av ett färbad(en sorts svamp) ger många olika färger
En gång färgade jag på en färsk grovticka och fick över 1kg färgat garn, och då var det fortfarande färg kvar.Den blir gul.
Vissa färger är mer benägna att “tappa färgen med åren” dit hör många av de gula färgerna och även en del av spindelskivlingarna.
Det är viktigt att tänka på om man lägger ner mycket arbete på ett handarbete ex.vävar,
på vanliga stickade plagg spelar det inte så stor roll.
Utsätt heller inte färgade garnet för direkt solljus.
Bra bok att läsa är
Carla och Erik Sundström Färga med svampar finns säkert på biblioteket.

Några reflexvästar av lysticka går nog inte så bra, det är alla former av ull som färgen fäster på.

0

Lena M

8 aug 2006 kl. 21:06

Först till Tina, du var rolig tycker jag!
Elisabeth , när jag höll på var det också alun och vinsten som gällde. Kanelspindelskivlingarna ger ju fina vinröda och oranga färger, liksom gamla ex. av fjällig taggsvamp som ger blått.

0

MariaB

8 aug 2006 kl. 22:00

Hej
Ska beställa boken på bibblan, tack för tipset.
Pratade med min kompis, hon hjälper mej om jag fixar svamparna.Och redan där ser det ut som problemen börjar…..
Men vad använder man för garn?Och var finns det? När kompisen höll på (ca.Gustav Wasas tid) använde man nåt som hette:
“svenskullgarn”

0

Bo Reyer

8 aug 2006 kl. 23:43

Tina: Jag tycker att du ska prova med Lampyris noctiluca i stället.
Den är helt lysande!

0

Tina Nordberg

9 aug 2006 kl. 10:09

Tack för tipset Bo.
Hoppas de åtminstone har fotsvamp så vi inte hamnar utanför ämnet. Maria, ge inte upp 1994 kom svaparna sent om sides. Finns det någon svamp som återger sin egen färg ?

0

Irene A

9 aug 2006 kl. 10:18

Jag har för mig att gamla rörlager från karljohan ska ge någon gulgrön färg.

Hm, måste nog skaffa mig en bok om svampfärgning snart - har samlat och torkat en massa rödskiviga kanel- och blodspindlingar under några år nu.

0

Tina Nordberg

9 aug 2006 kl. 10:54

Irene rörlager är väl inte lätt att lagra. går det att frysa?

0

Bo Reyer

9 aug 2006 kl. 15:39

Tina: ang. dina reflexvästar, det var ett skämt. Lampyris Noctiluca är inte en svamp, men du har väl redan listat ut vad det är för en liten varelse.

0

Tina Nordberg

9 aug 2006 kl. 16:00

Jadå Bo, tackar för tipset. Har inte sett några än i år.Men de lyser bra.

0

Lena M

9 aug 2006 kl. 18:31

Irene !
Om vi på något sätt kan växla adresser eller telefonnummer utan att få en massa skräppost, så har jag dubbla böcker om växt och svampfärgning.
Skickar dig en ( gratis )
om du vet hur ?

0

Irene A

9 aug 2006 kl. 19:08

Jag hittar din adress och kan skicka en förbetald postpåse till dig - men jag vill givetvis betala något för boken. Vad heter den? Jag kan ju kolla det aktuella priset på den i så fall.

0

Lena M

9 aug 2006 kl. 19:39

Hej Irene !
Det var längesedan jag höll på med växt- och svampfärgning och jag har två böcker.
1.  Färg ur naturen
av Anna-Greta Lundgren. Den tar upp både svampar och växter.

2. Färga med svampar, med Carla och Erik Sundström.

Du får själv avgör vad du tror passar dig bäst. Och betalt för boken, glöm det, du hjälpte mig så otroligt mycket med att ” skicka bilder”. ( inte att förglömma Joachim och Ingemar , som gav mig ett aha, INTE GENVÄGAR, tack för det.)
Lena

0

Lisa Persson-Dahlén

9 aug 2006 kl. 21:31

Universitet i Umeå anordnar 5-poängskurser i detta ämne. Brukar vara på våren. Kolla hemsidan. Gick den som var nu i våras. Lärorikt med mycket praktiskt arbete. Om du går in på hemsidan finns där en litteraturförteckning med aktuell litteratur. Carla och Erik Sundströms bok är fortfarande aktuell. Finns inte i handeln längre, utan man får söka via antikvariat. Jag rekommenderar kursen. Lärorikt och skojigt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?