0 3924 visningar

14 svar

Kantarell

Michael

17 aug 2006 kl. 22:14

Någon som vet var det växer kantareller runt Partille/Göteborg.

Jag är amatör och vet att svampställen är lika hemliga som fiskeställen. Men Ni behöver inte avslöja vid vilken stubbe de växer. Vill få igång familjen.

0

göran p

17 aug 2006 kl. 23:05

Jag skulle gissa på att dom växer i skogen !

0

Johnny

18 aug 2006 kl. 08:38

För ett antal år sedan hittade jag kantareller uppe på Lexbybergen, det var torrt men konstigt nog växte dom där.

0

emel

18 aug 2006 kl. 08:40

Fy vad du är spydig Göran!!!!!!

0

Michael

18 aug 2006 kl. 21:12

Jag trodde detta var ett seriöst forum. Till Göran vill jag bara säga att jag hoppas att du inte är en dag över 12 med den humorn. Jag hoppas webmastern blockar ditt IP-nummer.

Till Johnny och emel: Tack för tips och stöd.

Bara för man är nybörjare behöver man inte hånas.

Allt jag ville och hoppas fortfarande på några svampställen nära Partille.

Jag kan fortfarande bara 4-5 matsvampar och vill få med familjen ut i skogen. Kan det vara så svårt?

0

Soffi

18 aug 2006 kl. 22:34

Hej Michael
Kan inte heller speciellt många svampsorter utan håller mig till kantareller, trattkantarell, trumpetsvamp och karl-johan. Har en del svampställen men tycker om att hitta nya så jag brötar bara ut i skogen någonstans och nog hittar man svamp på de flesta ställen. Hoppas du får med dig familjen och att ni hittar massor med svamp. =)

0

Irene A

18 aug 2006 kl. 23:41

Michael, du kan möjligtvis se om du hittar fyndlokaler här:
http://fungus.dataservice.se

Skiv in den svamp du är intresserad av, och vilken kommun eller församling (Partille) du vill veta fyndplatser i, och sök (jag hittade flera fyndplatser av Cantharellus cibarius i Partille i databasen).

De flesta uppgifterna är inte dagsfärska direkt, men om du känner till något av områdena och det inte är skövlat idag, kan det åtminstone bli någon trevlig skogsutflykt av det, och någon sorts svamp kommer ni i alla fall att hitta.
Ta gärna med kameran och berätta hur det går med svampletandet!

0

Yvsan

19 aug 2006 kl. 00:40

Jag har faktiskt också undrat…Började plocka förra året och gick omkring i Delsjöområdet (göteborg) utan att hitta mer än 3-10 svampar/gång, förutom när jag hittade ett trattkantarellställe och kom hem med fler. Det är inte så lätt, speciellt om man som jag varken har körkort eller bil :(
Nu bor jag nära Slottskogen och letar mer där men har inte dykt på några bra ställen. Tycker faktiskt att det är väldigt ont om svampar där (förutom Rödsopp)... Nåja, hoppas vi snart finner det vi söker.

0

Michael

20 aug 2006 kl. 11:47

Tack Soffi, Irene A och Yvsan. Vi får hjälpas åt. Jag har idag hittat årets första kantareller (för egen del).

Jonsered höger och kör över Jerikotunneln. Sen ett par kilometer.

De var små. Men om ett par dagar är de säkert plockbara.

Irene A Jag tar med kaeran nästa gång.
//Michael

0

per d

20 aug 2006 kl. 13:24

irene a, och den som söker på gul kantarell eller gulkantarell får inget svar på sidan du hänvisar till. alltså finns det inget som heter gul kantarell utan det heter helt enkelt kantarell. nu kommer jag iofs inte ihåg vilket ståndpunkt du haft i den här färg diskussionen tidigare, men lite intressant är det nog tycker jag.

0

Michael

20 aug 2006 kl. 21:41

Till per d

Det går sålrdes inte söka på “gul kantarell”. varför är färgen så viktig? Jag kan ju bar gul kantarell, trattisar i olika former. Lär mig för jag vill veta.

0

Irene A

20 aug 2006 kl. 22:08

per d, för en gångs skull har du en poäng i det du säger - det går nämligen inte att söka på kantarell heller, för alla svampnamn som innehåller sekvensen kantarell väljs då (grå kantarell, trattkantarell, kantarellmussling osv.)
Bättre då att använda det vetenskapliga namnet, Cantharellus cibarius.

0

Irene A

20 aug 2006 kl. 22:15

Vill bara tillägga att om arten hade hetat gul kantarell, hade det gått alldeles utmärkt att söka på det också. Ytterligare ett argument för det namnet, med andra ord.

0

Michael

25 aug 2006 kl. 00:52

Vi gör ett nytt försök! Några kantareller nära Partille/Göteborg

0

per d

25 aug 2006 kl. 07:54

ut och leta sjölv ! så har jag funnit till alla mina svampställen. ingen annan som har berättat något !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?