0 1578 visningar

7 svar

Varför har svampar hatt?

Cim

17 sep 2009 kl. 20:18

Min dotter fick den frågan i läxa, men vi fattar ingenting och kan inte hitta svaret, nån som vet?

0

M

17 sep 2009 kl. 20:23

Logiskt svar borde vara för att skydda fortplantningsutrustningen ( Skivor sporer etc ) från diverse regn hagel mm mm samt att locka till sig diverse djur som som ev. vill äta den och på så sätt föra arten vidare, som blommorna ungefär. Låter väl logiskt??

0

Rätt ska vara rätt

17 sep 2009 kl. 21:21

Cim: Till läraren kan du ju tillägga att alla svampar inte har hatt. Exempelvis tryffel, fingersvamp och röksvamp, bara för att nämna några, saknar alla hatt.

0

Karl S

17 sep 2009 kl. 21:55

Alla fruktkroppar, dvs. vad som populärt kallas “svampar” finns bara till för att sprida sporer, ungefär som åpplen finns till för att sprida frön. Huvuddelen av svampen är mycelet (som äppelträdet).

Spridning går till på olika sätt, t ex (som sagts) genom att djur äter fruktkroppen och för sporerna vidare (zoochori) (tryfflar etc.), andra genom regn (ombrochori) (bläcksvampar, röksvampar), etc. det finns en 7-9 strategier.

Hattsvamparna är utvecklade av naturen för sporspridning genom vind (anemochori).  Det gör dom genom att skjuta ut sporerna lodrätt nedåt och hoppas då att vinden tar tag i dom.  För att kunna ha lodräta hymenoforer (könsorgan) måste lamellerna vara lodräta, och då måste nånting bära upp lamellerna, därför hatten, som alltså (vid spormognaden) blir ungefär vågrät och platt.

0

Benny

17 sep 2009 kl. 22:00

Kanonsvar. Jag fick veta allt jag funderat på.

//Benny

0

Lars Göran Analfabet

16 maj 2018 kl. 13:47

De fryser om sina huvuden :( Låt de vara

0

mumrik

16 maj 2018 kl. 17:54

Nä, det är för att de inte ska bli blöta om fötterna om det regnar!

Uppriktigt sagt tror jag kombinationen hatt och skivor, porer eller taggar är ett bra sätt att få en stor yta för sprorbildningen utan att själva svampkroppen blir så stor. Som tidigare nämnts sitter så klart sporerna mer skyddade under än ovanpå hatten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?