0 4485 visningar

23 svar

Konservera svamp!

Anki

27 sep 2009 kl. 11:15

Jag är lite sugen på att prova att konservera kantareller. Jag har läst det som står här om att använda svag saltlag och fylla på rena burkar och sedan låta dem sjuda i 1 1/2 timme. Fråga nr 1: Ska vattnet täcka burkarna helt eller inte? Fråga nr 2: Tror ni att det funkar med köpta glasburkar avsedda för sylt och liknande? Det är alltså burkar med gummring som man fäller ner locket över och fäster med metallspänne. Eller är det bättre att använda diskade gurk- eller rödbetsburkar med skruvlock?

0

Robban O-Hamn

27 sep 2009 kl. 12:06

JAS är kung på detta så hoppas han svarar dig.

0

Kerstin, Lindome

27 sep 2009 kl. 12:16

Båda fungerar, vattnet skall gå upp till hälften av burkarna, men om JAS svarar annorlunda så följ hans råd.
(Detta svar, ifall Du står beredd och bara väntar).

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 12:30

DET SKALL KOKA ORDENTLIGT I MINST 80MIN. INTE SJUDA. Ja vattnet måste täcka burkarna helt hela tiden så man kan koka upp extra vatten och slå på efter hand. Inte saltlag det blir alldeles för salt bara någon tsk./ lit. svamp. Jag använder BARA de burkarna med gummiring och bygel och ja jag vet att andra använder gamla gurkburkar o.dyl. men det är upp till dem, jag gör det inte. Koka gummiringarna, diska burkarna och andra tillbehör som slevar mm. och framför allt håll händerna rena. Spara någon cm. med luft i burkarna när du fyller på med svampen tryck ner svampen så att vätskan täcker dem ordenligt. Har du ingen konserveringskokare så glöm inte en handuk i botten av kastrullen annars ”hoppar” burka sönder. När de svalnat så provdra i gummiflärpen eller om du nu använder gamla gurkburkar så prova att skruva försiktigt på locken det måste sitta ordentligt och om gummiflärpen ger med sig så har konserveringen inte tagit, jag får använd en plattång för att öppna mina burkar när konserveringen har funkat ordentligt. Har det inte tagit ordenligt kolla burkar och lock, ser du inget fel så torka dem lite i lock och burkkant och gör ett nytt kok. Slarva inte, det funkar inte, renlighet och noggrannhet är a och o när man pysslar med detta, är man det så får man ett utmärkt resultat och en härlig svampprodukt. Tack Robban för ditt förtroende i detta delikata spörsmål:) Lycka till Anki.

0

Anki

27 sep 2009 kl. 12:31

Det gör jag. :) Men de är nyplockade och står svalt så nog kan de stå ett litet tag i alla fall.

0

Anki

27 sep 2009 kl. 12:45

Tack JAS! Jag har haft i 1 tsk salt per liter i vattnet som kokar just nu. So far so good! Jag återkommer med (förhoppningsvis) lyckat resultat.

0

Kerstin, Lindome

27 sep 2009 kl. 13:11

En utmärkt föreläsning om svampkonservering.
Vill bara förklara att jag konserverar mina i vattenbad i ugnen, därav halva måttet.
Fungerar också utmärkt.
Har en 8 år gammal burk (som jag dock inte riktigt törs att äta), men den ser frisk och fin ut.
Men jag håller 100%-igt med att det sätt Du beskriver är det mest riktiga.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 13:51

Hej Kerstin! Jag lärde mig detta av mormor på 70talet. Jag har käkat svamp som har varit konserverad i 10år och den var helt ok. de serverar ju köttkonserver i polen som är 27år gamla!? och ännu tycks ingen ha tagit fysisk skada. Det var ett reportage om en tjej för några/något år sedan Helsingborgstrakten som hade fått ärva sin mormor/farmor och då hittat konserverade brytbönor som var över 50år gammal och som såg helt ok ut men hon ville inte öppna den så klart utan sparade den som en raritet:) Såhär ser det ut i ett av mina svampskåp =)

0

Kerstin, Lindome

27 sep 2009 kl. 14:05

Visst blir man alldeles varm om hjärtat av sådana bilder.

Mitt skafferi är inte lika häftigt, men mycket lika.
Jag konserverade mycket mat i vanliga burkar med skruvlock när vi i många år seglade omkring på haven.
Men innan dess, hade jag också en mormor som lärde mig samma sak som Du har och det är absolut det bästa.
Skruvlock har en tendens att börja rosta från utsidan om dom skulle förvaras fel. Om klammorna skulle rosta drabbar detta inte innehållet i burken, vilket det absolut inte får göra.
Skall spara Dina bilder och ha som godis i vinter.

0

Anki

28 sep 2009 kl. 17:55

Imponerande svampskåp! Här blev det 6 burkar och jag tror att det fungerade, fast jag antar att jag inte vet säkert förrän jag har öppnat en burk. Jag har följt instruktionerna noggrant och nog känns det som att locken sitter som berget. Nu blev jag sugen på att torka trattkantareller och trumpetsvamp också. Tack för hjälpen!

0

Lasse i Axhult

28 sep 2009 kl. 21:28

Allt fungerar. Har själv konserverat enl den metod som min mor, mormor använt sen glasburkar med gummiring och lock blev tillgängligt. Som påpekat är hygienen viktig. Varma, väldiskade burkar och verktyg är viktigt. Har ett antal burkar förvarade i en “sval” sen 10 är och testade en burk förra året. Helt ok. Mina “barn” över 30 var lite skeptiska, ingen: bäst före datum! Men det smakade bra.

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2009 kl. 22:23

Kul att det verkar funka Anki. Sitter gummiringarna hårt som du säger så är det klappat och klart.
Så lite tankar runt det här med att torka svamp.
Jag har min bestämda uppfattning även om detta så klart. Jag tycker inte om att torka i ugn/varmluftsugn jag tycker att det lätt händer att svampen blir “tillagad” om inte luftcirkulationen är tillräklig och då blir resultatet inte tillfredsställande, du förstår nog vad jag menar med det eller hur. Så det här med att torka på tidningar, nja av flera skäl, trycksvärtan är giftig och är man inte på alerten och luftar/rör om och byter tidningar så är det lätt att svampen blir förstörd. Använd någon form av nät eller tunt tyg, spänn upp tyget/nätet eller lägg det i en luftig korg på torrt ställe, pannrum , kylskåpet eller över en fläkt eller något liknande. Men bäst är så klart en svamptork köpt eller egen tillverkning spelar ingen roll, jo om man skall torka mycket för då räcker i regel inte de köpta till. Träramar med myggnät funkar bra och kanske i någon ställning eller det finns ju garderober/förvaringsskåp som är utrustade med lådor/korgar med fint nät i är ett bra alternativ, låt fantasin leka. Jag tycker oxå att man gott kan investera i en liten värmefläkt, finns på Ö & B för en hundring. Det viktigaste är att det inte blir för varmt i ett för litet och oventilerat utrymme. Nät eller tunt tyg och luftigt är vad som gäller.
Detta är som sagt min personliga åsikt och jag vet att det finns andra som tycker annorlunda och det är som jag sagt tidigare upp till dem men jag kör på mitt sätt och det funkar helt utan problem.
Lycka till.

0

Anki

29 sep 2009 kl. 12:14

JAS: En sån ställning får bli ett vinterprojekt inför nästa höst, för det verkar helt klart praktiskt att bygga på höjden. Just nu har jag några myggfönster som jag tycker att jag borde kunna använda om jag rengör dem från mygg. ;) De ser rätt rena ut faktiskt.

Jag har en värmefläkt i stugan så den ska jag nog hämta hem. Jag känner mig redo att prova på även detta så i eftermiddag blir det en tur till tratt- och trumpetställena. Lika bra att hålla sig till det som jag helt säkert känner igen, så länge..

Lasse: 10 år låter fantastiskt. Det kan ju komma år då vi inte alls hittar lika mycket som vi har gjort i år. Jag får prova mig fram.

0

Ida

29 sep 2009 kl. 13:24

JAS!
Kan du ta det från början hur du gör med svampen, det låter intressant. Har aldrig gjort det och skulle vilja försöka.

0

simon lkpg

30 sep 2009 kl. 12:06

Hej!
Väldigt intressant tråd,men har ej kommit så långt att konservera svamp,kom över rätt mycket kantareller igår och tänkte prova torka dom,nen har fått lite delade uppfattningar om torkade kantareller VAD TYCKER NI?

0

Lars

30 sep 2009 kl. 20:10

Jag har provat ett konservera genom att koka glasburkar i en kastrull med vatten och funnit :
- Bra att lägga tex ett par wetexdukar i botten på kastrullen. Burkarna skramlar inte vilket någon redan skrivit. Har också funnit att vätskan i burkarna inte kokar bort. Wetexen isolerar mot den varma kastrullbotten?
- Om man använder köpta barnmats gurk eller andra burkar så har dessa en inpressning i locket. Trycker man på locket och hör ett klick så är det inte tätt.

0

simon lkpg

30 sep 2009 kl. 23:44

Någon som kan va snäll och säga något angående torka gulisar ,skulle va jättesnällt!

0

simon lkpg

30 sep 2009 kl. 23:44

Någon som kan va snäll och säga något angående torka gulisar ,skulle va jättesnällt!

0

"JAS" Helsingborg

1 okt 2009 kl. 01:30

Den allmänna uppfattningen är den att de “gula” kantarellerna blir beska när de har torkats. Jag har ändå torkat en liten mängd i höst bara för att själv testa och se hur de smakar.

0

Karin Hedén

1 okt 2009 kl. 20:28

Hej!

Tips och fakta om konservering finns här: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp. För att få med all text behöver du skrolla ned på sidan.

0

Anki

4 okt 2009 kl. 18:00

Tack för all hjälp och alla tips! Jag har noterat att i en del av burkarna har svampen liksom lyft från botten. Tyngdlagen existerar alltså inte. Är det ett dåligt tecken?

0

Draken

4 okt 2009 kl. 18:07

hej alla ekorrar, konserverade kantareller förra året men de går inte att få upp nu, vacuum sitter som attan, kanske lite för bra konservering eller så har jag otur med det hela, ska försöka med en skalpell och skära upp gummiringen eftersom den lilla flärpen gått av, någon som har ett tips? har man inte bekymmer så har man skaffat sig lyxproblem.

0

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 19:49

Nej Draken du har lyckats bra, själv använder jag en slags plattång som är böjd 90grader så jag får ett bra tag om flärpen och så drar jag försiktigt men har ändå lyckats dra av en del flärpar, försök med en matkniv att lätta lite på locket så att vakuumet släpper men var försiktig så att inte burken går sönder och du får glas i svampen, det vore ju synd eller hur. Lycka till.

0

Joakim Lindström

10 apr 2018 kl. 15:44

Ska man hälla ut vatnnet ur burkarna när dom kokat fördigt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?