0 9761 visningar

8 svar

Blomkålssvamp perfekt till varm macka

Mickeleh

13 dec 2009 kl. 16:59

Nu lagom till kylan är det väl dags att plocka fram arsenalen i frysen! Stekte Blomkålssvampen riktigt hårt i en blandning av smör/olivolja, saltade upp och kryddade av med rosmarin,svartpeppar och en klyfta vitlök,samt gnutta oregano, la i slutfasen i en halv finhackad gul lök (scharlottenlök hade suttit fint) och när detta fräst upp in med blandningen i ugnen med lite god skinka,tomat och ost. Och vips en ytterst delikat varm smörgås som severades med hederlig spenatsoppa och denna dag blev lite ljusare,
M.

0

Bo E

14 dec 2009 kl. 09:28

Låter mumsigt!
Jag åt oxå fryst svamp igår, fast den stod stelfrusen ute i skogen!
Två fina exemplar av vanlig kantarell och en grupp trattkantareller!
Hade inte ens med nåt att plpcka i så det fick bli ned i jackfickorna!
Blev nog årets sista kantarellsås till söndagmiddagen.

0

Kjell :)

14 dec 2009 kl. 14:31

Lâter gott !

Ett annat trix med Blomkolsvamp, stek i smör, lite salt, stekt ganska hârt, i med bra rött vin och lite honung, fräs till det röda vinet är glaserat. Det spännade är att nu har svampen fâtt en helt annan smak, massor nötter kommer fram tillsamans med talloljesmaken och med fin ton av saltsötma. Passar till oxkött.
Roligare än svart tryffel ;)

0

Mickeleh

14 dec 2009 kl. 14:53

Låter mkt intressant, roligt att experimentera lite, skall pröva nästa gång när mörkret behöver drivas bort.

M.

0

Bo E

14 dec 2009 kl. 14:56

Bra recept!
In med dem på receptbanken!
Blomkålsvamp med vin och honung blir npg det första jag testar när jag får hem en blomkålsvamp härnäst!

Nån som vet om de är användbara i fryst skick, som man nu t ex kan hitta kantarellsvamparna?
Naturfrusna, alltså?
Har inte sett nån, men det är väl det enda man kan förvänta nu.

0

Blomkålssvamp m vin&honung

Bo E

14 dec 2009 kl. 14:58

...eller på varm macka - fanns inte i receptbanken.
Jag får väl sno recepten direkt ur era inlägg då?

0

Blomkålssvamp m vin

Lena M

14 dec 2009 kl. 15:51

Det låter onekligen gott, båda recepten, men mina gräddstuvade toppmurklor ( igår ) var inte
fy skam det heller.

0

Kjell :)

14 dec 2009 kl. 22:53

Jag förväller bolmkâlsvampen alltid och fryser in det som blir över, smaken blir lite lenare när den varit fryst. I âr har det blivit mycket Sparassis Radicata, totalt 16 stycken sâ det blir en del expriment :) Mer Recept kommer…

0

David

12 nov 2017 kl. 15:59

Jag testade att smörsteka med honung, peppar, salt och en rejäl nypa cayennepeppar.
Resultatet blev kanon!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?