0 4348 visningar

19 svar

Biotoper för toppmurkla?

Peter, Linköping

18 maj 2010 kl. 09:09

I mina trakter finns det gott om betesmarker med ek och hassel och gräs. Finns det nån som helst mening att titta efter toppmurkla där? Eller skulle jag lika gärna kunna gå omkring inne i stan och scanna av gräsmattor?

Det verkar som om toppmurkla gillar alm lite speciellt. Gäller detta även (till synes) levande alm, kan man förvänta sig toppmurkla i närheten?

Kort sagt, om jag skall gå omkring för att söka efter toppmurkla, vilka omgivningar är då mest givande?

(Ja, jag har sett Svampstaffs fångst på Omberg…)

0

Frida T

18 maj 2010 kl. 09:13

Jag kan bara svara för vart jag har funnit dem…. I betesmark med björk. Inga almar där jag har funnit toppmurklor. :)

0

Peter, Linköping

18 maj 2010 kl. 09:21

Vilken trakt bor du i, Frida? Är där kalkrikt?

0

Frida T

18 maj 2010 kl. 09:25

Hyperit ( en basisk bergart ) eller som det även kallas grönstenspåverkat. Blir ung samma effekt som kalkmarker. :) Bor i Värmlands bergslagsområde

0

Bo E

18 maj 2010 kl. 11:49

Jag hittade årets toppmurklor på en liten skogsbilväg. De växte i fjolårsgräs bland gamla löv i mitten av vägen. På ena sidan vägen åker, på andra sidan stenig sank ungskog mest tall och asp vill jag minnas. Ingen alm i sikte.

0

Peter, Linköping

18 maj 2010 kl. 13:00

Det verkar inte finnas nån rim och reson i var toppmurklor växer, möjligen med undantag för gamla brandområden.

0

Helena A

18 maj 2010 kl. 13:40

Jag hittar oftast i kanten av skogsbilvägar och allra helst på gamla kolbottnar.
Tror de gynnas av den kol som alltid finns kvar i marken efter kolmilorna.

0

"JAS" Helsingborg

18 maj 2010 kl. 13:52

Var det därför som Pappa hittade gått om toppmurklor på 70 talet, ja alltså då många “beredskapsarbeten” (AMS) gick ut på att röja sly och annat i stadsnära områden och då allt ris drogs ihop och eldades upp.
Slutsatts, återinför “beredskapsarbetet” för murklans och vårt välbefinnande.

0

Bo E

18 maj 2010 kl. 14:25

Här i Örebro röjs det för fullt även numera. Det är bara det att man inte eldar upp riset på plats utan kör det till nån ristipp.
Kanske blir det värmeverket som får det i slutändan(?)

Däremot finns massor av flis på många avverkningsplatser men inga murklor har jag siktat där - ännu

0

Frida T

18 maj 2010 kl. 14:31

Jag eldar rishögar varje år , men har aldrig sett toppmurklor där! Kanske det måste gå en tid för att det ska bli rätt för toppmurklorna?

0

Helena A

18 maj 2010 kl. 14:56

Man kan ju hoppas att det inte behöver gå alltför lång tid.
Kolbottnarna i mina skogar är sen 17-1800 talet ;))

0

Biotoper för toppmurkla? Helena A

Bo E

18 maj 2010 kl. 15:25

Hoppsan - då kanske det inte är för sent att hitta nåt på en kolbotten från 1990-talet som jag besökt årligen utan att se en endaste murkla?

Märkligt dock att på andra sidan riksvägen finns, bara någon kilometer västerut flera stora hyggen, kolbotten och en ca 20-30 år gammal skogsbrandplats där det kommit upp gott om murklor de senaste åren. Mest stenmurkla dock, men i år hittade jag även toppmurklor i det området.
Det verkar vara mycket mer komplicerat än att de växer i viss terräng eller efter bränder.
Nånting med mycel och spridning kanske?

0

Biotoper för toppmurkla? Helena A

Helena A

18 maj 2010 kl. 15:49

Ha,ha nädå Bo e det är bara att vänta ett par hundra år eller så.
Men detta med deras växtplatser blir inte jag heller klok på.
Otaliga är alla de syrenhäckar jag letat i utan resulat.
Jag ska iväg till ett av mina ställen i slutet på veckan.
Om de har behagat visa sej där ska jag försöka komma ihåg att ta bild på växtplatsen.

0

Lena M

18 maj 2010 kl. 18:56

Jag tycker inte att det finns någon given växtplats för toppisarna,kanske kalkrik mark ? På följande ställen har jag funnit dem.

1. Efter körväg där de avverkat timmer.
2. Vid vägkant där skogen bakom varit röjd.
3 Där de bränt marken runt träden.
4.Efter gammal skogsväg där det bara i stort sett är grus.
5. Det bästa stället hitentills är nog skogen som brann för 2- 3 år sedan, få se om de kommer i år också.
Så det är bara att titta så ögonen går i kors :) Jag rekomendera ingen att bli pyroman bara för att hitta toppmurklor.

0

Lennart S

18 maj 2010 kl. 21:32

Jag har hittat dem vid gran, björk, i trädgård vid äppleträd och syren utan alm i närheten. Men den vanligaste växtplatsen är i anslutning till alm i lundartad skog med kalkhaltig jord. På min favoritlokal dog almarna för omkring 6 år sedan och sedan dess har jag hittat som mest 10 stycken per år. Innan almsjukan slog till kunde man ett bra år plocka 30 -40 kg.

0

svampstaff

18 maj 2010 kl. 21:51

Ska faktiskt kolla lustigkulle naturvårdsområde här hemma, en plats jag aldrig besökt trots att jag bor intill.Där ska finnas 30 gamla kolbottnar efter kolmilor mm.
Skulle ju vara kul att få se även dom ståtöiga sakerna.

Och bild kommer givetvis då..

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 19:07

Idag har vi varit vid Maltesholm, inga svampar bara ramslök i kalkhaltigt område. Vidare till Almskogen http://www.skane.naturskyddsforeningen.se/?page_id=302.
Inga murklor där heller fast det finns både döda och levande almar.
Sedan Benestads backar
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Om_Lanet/Naturguiden/Tomelilla/1._Fyledalen.htm
Där i sluttningarna på kalkrik mark vid almstubbar hittade vi 4st toppmurklor:)

Men som sagt inte en enda en kunde vi hitta i Almskogen?

0

svampstaff

19 maj 2010 kl. 19:20

Peter!
Du kan ju kolla kanterna på göta kanal, där finns en hel del alm som röjs kontinuerligt.

0

Tina Nordberg

20 maj 2010 kl. 13:06

Har oftast hittat dem i barkmassan efter virkesupplag och trädgårdar.

0

Andreas-Nilsson26

24 nov 2017 kl. 22:27

Hej! Vi brukar plocka våra toppmurklor i en skog där det har brunnit av en skogsbrand. Den verkar vara förtjust i just bränd mark.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?