0 3632 visningar

17 svar

Vårmusseron?

buffy

21 maj 2010 kl. 10:05

De här vita svamparna hittades igår i en beteshage där det brukar gå får. De växte i en tydlig ring och det fanns en tendens till en ring till en bit bort. Sporprov visade vita sporer. Bilden är rätt usel. Vi tror att det kan vara vårmusseroner. Fyndplatsen är vid
Öresund.

kraftiga och knubbiga

0

klas Jaederfeldt

21 maj 2010 kl. 15:06

håller med dej

0

Birgitta D

21 maj 2010 kl. 18:55

Jippi tänkte jag i morse när jag kollade grannens tomt. Kan det växa toppmurkla hos mig så kan väl det där vara vårmusseron. Tyvärr så var foten aldelens för smal, så jag gissar på sommarmusseron trots maj.

0

Lena M

21 maj 2010 kl. 19:14

Grattis Buffy, här i Gästrikland lyser de ännu med sin frånvaro.

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2010 kl. 20:25

...och här äts gräsmattevårmussarna upp av ohyra och i skogen har de säkerligen redan torkat ihjäl. Ökentorka, tyvärr. Blir det inte riktigt fuktigt i juni är det bara att hoppas på septembervårmussar…

0

buffy

24 maj 2010 kl. 20:01

Dagen efter hittade vi 2 ringar till på samma äng. Vi åt en försvarlig mängd av de första i fredags, ingen av oss 3 som åt blev sjuka, ytterligare ett tecken på att det var vårmussar.

Här har det regnat mycket rikligt hela maj så det är väl därför som de här musseronerna “plötsligt” dök upp där vi aldrig sett några sådana förut.

0

Peter, Linköping

25 maj 2010 kl. 09:33

De växer upp mäktigt fort. Det kan gå från dag till dag. Jag har ett ställe som jag kollar noga varje dag eftersom det ligger vid sidan av cykelvägen. Helt plötsligt stod där en tre-fyra stora rackare. Från en dag till en annan.

0

Kristina i Lund

25 maj 2010 kl. 09:39

Jag lånar den här tråden och ställer samma fråga: är detta vårmusseron? De växte i ringform i en nyklippt kommunal gräsmatta och vidare in under buskarna. Mjöllukten är tydlig.

0

Jimmy Lindberg

25 maj 2010 kl. 11:21

Jadå. det är vårmusseron

0

Kristina i Lund

25 maj 2010 kl. 11:25

När jag jämför med förväxlingssvamparna, tycker jag att det lika gärna skulle kunna vara bolmörtsskivling?

0

Irene A

25 maj 2010 kl. 11:40

Det ser inte ut som bolmörtsskivling, men se ändå till att vara på den säkra sidan och ta sporprov.

0

Kristina i Lund

25 maj 2010 kl. 11:42

Tack Irene! Jag har lagt den på en mörkblå plasttallrik i svalen, så får vi se.

0

Bo E

25 maj 2010 kl. 12:15

Doften och häxringen brukar vara säkra tecken att gå på.
Än har jag inte sett dem här i Örebro men nu efter dagens regn bör det bli fart på dem.

0

Kristina i Lund

26 maj 2010 kl. 09:46

Sporprovet visade vårmusseron! Och de mindre exemplaren som jag plockade nu på morgonen gjorde mig helt övertygad. Fick ihop en hel del. Många växte i tätt buskage och det finns gränser även för mig, när det gäller att krypa och kräla. Så en del lämnade jag. =)

0

Annette Barkum, Öland

11 aug 2010 kl. 17:37

Visst ser det ut som vårmusseroner.
Det finns en giftsvamp som kommer i slutet av vårmusseronens säsong. Den liknar musseronen, och förekommer också i häxringar, men den har rosa-bruna skivor undertill och är betydligt lättare i vikten. Dessutom kan den vara lite kladdig när man tar på den. Musseronen är kompakt och knubbig och luktar en blandning av vetemjöl, mandel och nötter.
Vårmusseronen finns på Öland och Gotland där det är kalkrikt, så att den skulle finnas i Skåne är ju ganska troligt med tanke på att Skåne också har gott om kalk.

0

Ulf

20 aug 2019 kl. 13:31

Vad är detta för svamp finns på kala fläckar i gräsmattan
Lite lätt rosaskimrande inte spex stark doft

0

JanAUppsala

20 aug 2019 kl. 13:43

Antagligen vägchampinjon, ofta på nakna fläckar. Tycks redan uppäten av ohyra…
Googla på ” vägchampinjon ” och kolla!

0

JanAUppsala

20 aug 2019 kl. 13:46

Men varför frågar du I enuråldrig vårmusserontråd?! Starta en ny nästa gång!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?