0 46309 visningar

41 svar

toppslätskivling!!

Krång

2 sep 2010 kl. 01:37

Var på karl-johan jakt när jag genade över en kohage och hittade en liten fin svamp som det var överallt jag gick så jag fyllde hela korgen. Provsmakade en inne i hagen och den smakade fint och kännde inte igen den som någon giftsvamp så jag åt en 20-25 st på vägen hem bara för att dom var så himla goda. väl hemma skulle jag göra en enkel omelett till lunch av mitt ny fynd, men när jag skulle smöra pannan började mina fingrar vrida sig och skifta mellan grönt å lila. jag kliade mig i ögonen flera gånger, blundade och försökte fokusera igen, de gick. de blev som vanligt igen, tänkte de var för ja sovit lite dåligt men så gick de kanske två minuter igen, skulle precis hälla i svampen i pannan när den reste sig från träskivan dom låg på och började dansa och vissla. jag blev ganska rädd men kunde inte sluta titta, kände mig helt normal förövrigt. Svamparna fick armar och ben och började dansa i ringformationer i olika storlekar med armarna i krok med varandra. jag trodde jag hade blivit tokig, jag blundade igen men när jag tittade igen stog alla svamparna på led och vinkade åt mig. sen klev en svamp fram som jag genast tänkte att det var ledarsvampen, samtidigt kunde jag tänka, vad håller jag på med, detta händer inte. Ledarsvampen presenterade sig och sina kamrater som skogens healers och sa att jag skulle kanske få veta något jag länge undrat. jag började bli förvirrad, samtidigt började de växa rosa blommor på väggarna och de rann en bäck i köksgolvet. alla skåpen skiftade i regnbågens färger men jag kände trots detta ett lugn, harmoni, fast nån del av mig bara ville skrika och springa iväg. jag gick och la mig på soffan och försökte blunda men en inre röst sa hela tiden att jag inte skulle vara rädd. jag låg där och tittade i taket som hela tiden ändrade färg och mönster. det kom upp bilder i huvudet från tidig barndom, när jag var med mormor och plockade kantareller, jag var bara 5 år då. jag såg tydligt mormors vita stövlar och min bruna dress jag hade, vi var glada och hittade som vanligt mycket svamp. de var som att titta på film. en sak jag tänkt på många många gånger genom livet är hur de var med håkan, en kille från min skola som var retad, en gång sa jag när han kastat en sten på mig att han hade fula kläder och de har jag alltid ångrat och haft dåligt samvete för. en svamp kom och sa att jag inte skulle plåga mig mer, håkan hade förlåtit mig för länge länge sen. efter ha legat i soffan i ca 2 timmar började de återgå till de vanliga igen, men kom tillbaka stötvis i ungefär en timme till. sen var de som jag svävade på moln, lätt som en fjäder. glad och lycklig. på kvällen började jag tänka på vad som hade hänt egentligen, kopplade tillslut ihop de med svampen som nu låg stilla på träskivan och bara var en svamp. letade i min bok efter bild på min svamp och hittade snart att det var toppslätskivling jag hade ätit av, vet nu efter att ha läst på internet att den ger hallucinationer bla. har inte haft några problem efter som tur är och de var nu 3 veckor sedan detta hände. så var försiktiga svampälskare där ute, att den lilla svampen kan vrida till de så är för mig fortfarande ofattbart.    vänliga hälsningar från skåne.

0

van den budenmeier

2 sep 2010 kl. 02:01

Du faar nog vara lite f;rsiktig!!
Forstaar du inte att det kan vara farligt att fortara svamp som man inte kanner igen. Det kan mycket val vara en hallucinogen svamp du har traffat paa…

0

buffy

2 sep 2010 kl. 08:19

Man skall absolut aldrig någonsin äta ngn svamp man inte med säkerhet kan bestämma som ogiftig. Jag förstår att det här är på skoj, men det är ändå förjädra dumt att stoppa i sig svampar som man inte vet vad de är för ngra. Risken att man istället för skojiga hallisar får svåra lever- och njurskador av giftig svamp är avsevärd.

0

Medicinmannen

26 sep 2010 kl. 17:16

Toppslätskivning innehåller de psykaoktiva substanserna psilocin och psilocybin, vilka inte kan betraktas som toxiska. Dvs dessa ämen kan kroppen bryta ner utan att det påverkar levern, njurarna eller andra organ menligt. Den psykoaktiva effekten är därtill mycket trevlig och man jämför med andra psykoaktiva substanser som finns i ex.vis frön, växter ch kaktusar. Ja, så pass trevlig att alla någon gång borde pröva ett svamprus. LD50-värdet är därtill så högt att det inte finns praktiska möjligheter att äta denna svamp med dödlig utgång. Så plocka på, och gör gärna en smarrig pizza att bjuda på. 50-100 små toppisar är en normal dos för en person. Toppisarna kan därtill inte sammanblandas med någon annan svamp. De är små, växer där det är gräs, och har de typiska klockformade hattarna.

0

Birgitta D

26 sep 2010 kl. 18:18

tror vi har ett troll här.

0

Boman

26 sep 2010 kl. 18:52

Japp, varje höst. De trollar runt i hästhagar med ficklampor och letar skitsvamp
Den är fö till och med förbjuden att plocka. Så jag trampar så klart sönder alla jag hittar. Moahaha!

0

brukarvarahär

26 sep 2010 kl. 19:21

Du trollar.

Jag tycker det är synd att trampa sönder “knarksvamparna” det kan hända att de kan göra nytta. Men å andra sidan kan det bli tvärtom också om en oerfaren yngling äter för många i fel sammanhang.

Om ni missat det så har den psykedeliska forskningen åter blommat upp och blivit rumsren och pågår för fullt på ett antal universitet och institutioner runt om i världen. Man har slutat förneka potentialen hos ämnena av moraliska skäl. För övrigt tillhör de aktuella ämnena psilocin och psilocybin gruppen tryptaminer - de är båda varianter på den aktiva drogen i den sydamerikanska brygden ayahuasca. I många länder dricks denna brygd på regelbunden basis av stora delar av befolkningen, vilket föranlett till ett antal stora undersökningar av långtidseffekterna, och de pekar alla samstämmigt på samma sak - det är inte skadligt, utan tvärtom. Sanningen hittar ni inte i aftonbladet mina vänner.

0

Kerstin, Lindome

26 sep 2010 kl. 20:00

Suck…...
Alltid samma försvar för alla sorters droger…..

0

Lill, Skellefteå

26 sep 2010 kl. 20:44

Du kan ju återkomma och berätta om dina flashbacks. de kan hålla på i flera år. Inte säkert de är lika trevliga!!

0

Jah

26 sep 2010 kl. 21:27

Haha! detta inlägg gav mig kvällens asgarv!
Underbara svampar är det säkert :P, men inget här i världen är nyttigt att överdoseras,,,men kan lätt förväxlas med andra som är giftiga, och glöm för fan inte att dessa svampar faktiskt är Narkotikaklassade, både att plocka, inneha, äta och sälja,,så kan stå er dyrt för ett “prov” ifall polisen ser vad ni pysslar med.
fast jag kommer och tänka på “adressändrings” reklam på tv…när dom sitter vid köksbordet och asgarvar och spelar harpa? och brevet inte gått fram med att “dessa svampar är inte för matlagning..” HAHA!
va rädda om er toppslätskivlingsplockare!

0

buffy

26 sep 2010 kl. 22:15

Sådär vansinnigt kul är det väl inte med beskrivningar av drogfylla.

F ö är det fullt möjligt att plocka o äta ngt annat i tron och kanske framför allt förhoppningen att det är toppslätskivlingar. Det händer mellan varven och det är det som är risken med de här svamparna. Kan folk plocka o äta toppig giftspindling och tro att det är trattkantarell så kan folk nog förväxla det mesta i svampväg.

0

fisk

27 sep 2010 kl. 16:50

Rolig läsning!
Ni som drar alla droger över en kam och pratar om “flashbacks” (som om det är vanligt?) är nog inte de med mest kunskap.

0

Fisk!

Lill, Skellefteå

27 sep 2010 kl. 19:57

Guldfisk?
Och vars får du din kunskap ifrån då???
Jag kan då åtminstonde stå för vem jag är. Jag håller inte på å byter identitet varje gång jag skriver nåt.
Jag har fått mina kunskaper genom kurser jag gått pluss att jag har en bekant som jobbar med personer som lever i eviga psykoser efter förtäring av bl.a. olämplig svamp.

0

Hehe!!

Svampnörden

27 sep 2010 kl. 20:29

Hur kul som helst att personen har så tråkigt med sina svampar att han måste berätta om det på ett svampforum. Dags att prova lite matsvamp kanske? Berätta gärna om dina kulinariska matrecept så vi får något intressant att läsa om!

0

Högberg

27 sep 2010 kl. 21:27

SERIÖST!
Vem smakar en rå okänd svamp?
Min gissning är att någon vill LÄRA sig att hitta denna svamp men vet att han inte får hjälp med detta av de svampkunniga på detta forum om han (eller hon) inte kan lura igång en diskussion om den. För dennes bästa Schhhh…

0

Fisk!

fisk igen

27 sep 2010 kl. 22:47

Nej, jag är en helt annan fisk. vem är guldfisk?

Jag tror snarare att oddsen att få hppd av svamp är ganska liten.

Vad är det för kurser? Det har forskats oerhört lite om psilocybin-svampar, men dom där kurserna har nog allt samlat i någon hemlig databas..

0

Fisk!

Zlatan

28 sep 2010 kl. 05:08

Databasen heter Se & Hör.

0

Toppis

Niklas, 11 år

28 sep 2010 kl. 17:46

Sjukt god, mätt blev man också. Storebror min har sagt att det kallas för “munchez”

Han säger att man även kan koka te på svampen, och att det är som att åka bergochdalbana. Nästan som bubbelpool och lavemang.

Jättefina färger, precis som på regnbågen :)

0

Toppis

DR FREUD

28 sep 2010 kl. 18:31

Hehe har tomten redan tid över,skulle kunna tro att det var Gergils igen den lilla smurfen.Skicka drogliberalerna till Globen och ge dem ett rejält smörgåsbord av diverse syntetiska som organiska “livsnjutningsmedel” och absolut inga antidoter eller serum för att ta bort överdoseringarna.Tom älglusflugan framstår som en intelligent varelse kontra vissa drogliberaler,jä..a parasiter..

0

Sutallimra

28 sep 2010 kl. 18:34

I våra betesmarker finns det flera ungdommar (enbart yngre män)som med plastpåse går och scannar marken. Jag trodde dom var intresserade av ängssvampar typ Hygrocybe, Entoloma, etc. men nu förstår jag deras verkliga avsikt. Dom är ju speciellt intresserade av Psilocybe och detta släktes ganska krångliga arter. Heder åt dessa som vill bidra med ytterligare kunskap om detta svåra släkte.

0

buffy

28 sep 2010 kl. 21:00

Iofs är det kanske inte så illa om de allra dummaste stryker med. Som Darwin brukade säga, typ.

0

Toppslätskivling.

Claes

30 sep 2010 kl. 22:26

Låt inte era fördomar fördömma psilocybinsvamparna likt de vore evolutionens skamfläckar utan läs och skåda vad vetenskapen och brukarna faktiskt upplever. Självklart på både gott och ont men absolut långt mer gott.

http://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybin_mushroom

“In 2006, the United States Government funded a randomized and double-blinded study by Johns Hopkins University, which studied the spiritual effects of psilocybin mushrooms. The study involved 36 college-educated adults who had never tried psilocybin nor had a history of drug use, and had religious or spiritual interests; the average age of the participants was 46 years. The participants were closely observed for eight-hour intervals in a laboratory while under the influence of psilocybin mushrooms.
One-third of the participants reported that the experience was the single most spiritually significant moment of their lives and more than two-thirds reported it was among the top five most spiritually significant experiences. Two months after the study, 79 percent of the participants reported increased well-being or satisfaction; friends, relatives, and associates confirmed this. They also reported anxiety and depression symptoms to be decreased or completely gone.
Despite highly controlled conditions to minimize adverse effects, 22 percent of subjects (8 of 36) had notable experiences of fear, some with paranoia. The authors, however, reported that all these instances were “readily managed with reassurance.“18”

“Psilocybin mushrooms are non-addictive and rarely abused. They do create short-term increases in tolerance of users, thus making it difficult to abuse them since the more often they’re taken, less effects take place.11 Poisonous (sometimes lethal) wild picked mushrooms can be easily mistaken for psilocybin mushrooms, but true psilocybin mushrooms are non-toxic, and the National Institute for Occupational Safety and Health, a branch of the Center for Disease Control, rated psilocybin less toxic than aspirin.1112”

“There have been calls for medical investigation of the use of synthetic and mushroom-derived psilocybin for the development of improved treatments of various mental conditions, including chronic cluster headaches,19 following numerous anecdotal reports of benefits. There are also several accounts of psilocybin mushrooms sending both obsessive-compulsive disorders (“OCD”) and OCD-related clinical depression (both being widespread and debilitating mental health conditions) into complete remission immediately and for up to months at a time, compared to current medications which often have both limited efficacy20 and frequent undesirable side-effects.21”

Svampen har mycket att lära oss alla. Detta är inte en knarkares försvarstal utan en andlig sökares nyfikenhet på den outforskade världen.

0

Toppslätskivling.

Jonnie

1 okt 2010 kl. 00:03

Ja du Claes,, (den här svampen har mycket att lära oss alla)!! Den här svampen har inget att lära mej i alla fall,, har sett alltför många i mitt arbete som “sökt andligheten” i diverse skit, psilosybin inräknat, det enda det lärt mej är att man ska låta bli alla sorters droger.

Jag föreslår forumet “flashback”, där hittar du säkert en och annan som söker “andligheter”, det här forumet är för de som redan har hittat andligheten i sunt uteliv, eventuellt med den något modesta drogen koffein i lämpligt förvaringskärl.. lycka till i sökandet, jag är rätt säker på att du kommer att komma till samma insikt som de flesta av oss här,, för vissa tar det bara längre tid..hehe,

0

Toppslätskivling.

Kerstin, Lindome

1 okt 2010 kl. 07:51

Tack Jonnie. 
Ett bra formulerat svar.
Inte skall vi vuxna acceptera “andlig sökning” som försvar att testa droger.
Och inte skall ungar behöva läsa att det är OK att testa giftsvampar.

0

Toppslätskivling.

Madde Småland

1 okt 2010 kl. 10:11

Hade inte tänkt skriva men..

Ni som tycker att det egentligen inte är så farligt att använda toppslätskivlingen, har ni tänkt på riskerna som finns?
Nu menar jag inte risker med svampen i sig utan risken med att okunniga läser det här, finner det intressant och springer ut för att plocka vad de TROR är rätt?
Tror nog att vi alla redan har läst om hur risken är för att förväxla andra arter som är lätta att känna igen såsom tex kantarell.

Nu kan jag inte mkt om toppslätskivling och andra liknande arter men när folk tar fel på vit flugsvamp och champinjoner som egentligen har ett säkert skiljetecken (färg på skivorna) så är risken stor att ngn plockar fel även här.

Det finns många vägar att gå för att finna äkta andlighet och då utan en massa hjälpmedel. Det finns hur mkt litteratur som helst om detta men det är klart.. Det krävs en del självdisciplin för att klara av det utan hjälpmedel…

0

Toppslätskivling.

buffy

1 okt 2010 kl. 10:27

Om man inte kan lägga band på sig utan genast måste ränna ut och plocka trippsvampar bara för att ngn skrivit om såna, då har man förmodligen svårt att klara sig själv i vardagen med allt vad det innebär av personlig hygien, påklädning och skoknytning osv. Allt man kan läsa om på internet är inte bra, ofarligt och rekommenderbart. Man lär sig det rätt snabbt om man är någorlunda normalbegåvad. Och om man inte är det så får väl ens förmyndare ta ifrån en datorn.

0

Instämmer med Buffy

Lilla My

1 okt 2010 kl. 10:34

.

0

Toppslätskivling.

Madde Småland

1 okt 2010 kl. 11:22

Önskar att det var så enkelt men det är långt ifrån alla föräldrar som vet vad deras barn och ungdomar sysslar med vid datorn och ute.
De flesta ungdomar både nu och tidigare, lever med nyfikenhet, grupptryck och övertalning som vardag. Även den mest intelligenta kan falla för det och göra dumma saker.

Nog har de flesta av oss gjort mer eller mindre intelligenta saker som vi i efterhand har ångrat? Finns säkert många här som har intelligenta vänner som testat diverse andra droger av nyfikenhet eller grupptryck? Hur många av dom har tidigare suttit och läst på om riskerna innan de testat? Hur många av dom har testat just för att vänner sagt att det är jättekul, spännande, intressant?
Hur många kan då inte bli nyfikna av att läsa effekter av toppslätskivling och “glömma” varningar om eventuell förväxling? Speciellt ifall de tidigare hört vänner nämna dessa trippar?

Risken är stor att ngn blir intresserad pga beskrivningen och det blir då även risk att ngn plockar fel, intelligent eller inte. Som så mkt annat kommer föräldrarna bara få veta det ifall ngt går fel.

0

Toppslätskivling.

buffy

1 okt 2010 kl. 12:38

Förbjud internet.

Nä, jag tror vi istället måste lära oss hantera information. Man måste inte agera på varje impuls. Kan man inte lära sig det, så är det nog kört för en långt innan man hinner ut i ngn svampskog. Det finns ju tusentals faror på mycket närmare håll än så. Varför åbäka sig iväg och plocka svamp när man kan köpa alla möjliga “naturdroger” hemifrån mha ett par musklick?

0

Toppslätskivling.

Hampus

5 okt 2010 kl. 19:19

“Varje människa vet bäst vad som är bra för henne själv.” - Jeremy Bentham 1748-1832

“Varje individ måste få utvecklas fritt, utan något tvång från samhällets sida. Även om en enskild människa handlar så att hon rentav skadar sig själv har staten ändå ingen rätt att ingripa. Staten skall inte försöka förbättra människorna.” John Stuart Mill (1806-1873) ur On Liberty

Vad är fel och vad är rätt? Människans ignorans krossar dess riktiga jag.

0

Toppslätskivling.

klas jaederfeldt

5 okt 2010 kl. 19:48

kul det skulle vara att gå till närmaste polisstation, och be vakthavande att plocka bort de olagliga svamparna

0

Seriöst

Barbecue

6 okt 2010 kl. 22:04

Nu får ni gamla sura tanter och gubbar fan ta och ger helt seriöst. Ni kommer inte med någon källa överhuvud taget och säger att allt som är narkotikaklassat i Sverige är knark bokstavligen. Men ni har ingen aning om att Alkohol och Tobak har blivit utsedd till någon av världens farligaste droger med Cannabis och LSD längre ner på listan? Psykedeliska svampar finns inte ens med. Denna svamp är INTE giftig och kan INTE överdoseras. Det enda som händer är att ditt psyke spelar dig ett enormt spratt om du tar för många svampar och ditt rus kommer att upplevas mycket starkare(ÄR en annan femma om du skulle inta flera gram rent av rusämnet). Låt folk göra vad fan dom vill, det är trots allt din kropp och ditt psyke du handlar om, vill man ta “drogen” så låt dem göra det. Sluta lev efter propaganda som Sveriges Regering har lärt ut er sedan60-talet för att skrämmas.

Och för er som gått kurser:
Ni vet väll att även dessa brukar ge ut falsk information för att skrämmas?

0

Sutallimra

6 okt 2010 kl. 22:10

Vi kan ju inte vara helt säkra på att dessa män (knappast kvinnor) söker “drogsvampar”. En naturbetesmark innehåller så många rödlistade arter så det kan ju vara en möjlighet att dom söker sällsynta och skyddsvärda arter för dokumentation.

0

Trött på försvaret...

Sur kärring???

7 okt 2010 kl. 12:44

Har flera vänner som började med dessa ofarliga svampar innan de fyllde 20. Gemensamt för dom var att de sen innan de fyllt 25 testade på annat för “det kan ju inte vara så farligt som de skriver utan bara en propaganda mot att ha för kul.”
Deras vardag kändes allt för tråkig efter tripparna på svampen att de inte nöjde sig med ngn gång i bland utan blev en vardagssak. Till slut räckte det inte till utan de tog starkare saker. De som fortfarande lever är nu mellan 30-40 år, fast i droger eller går på mediciner för ångest och depression. Deras liv och uppväxt har annars varit lugnt utan några svåra händelser som satt spår.
Nu inte sagt att det blir så här för alla..

I den här länken står lite tänkvärt. Har kopierat varningarna i texten:
http://www.dan-erik.com/2004/Knark/Psilocybin/psilocybin.html

“Psilocin är inte fysiskt beroendeframkallande. Däremot är det starkt psykiskt beroendeframkallande, och de som ofta använder psykedeliska droger beskriver gärna verkligheten som tråkig.”

“Eftersom känslor och vissa personlighetsdrag förstärks kan förgiftning i samband med depression eller psykisk sjukdom förstärka densamma vilket även kan bestå då giftet gått ur kroppen. Personer som har anlag för t.ex. schizofreni kan även få detta sjukdomstillstånd utlöst av en psilocin-förgiftning. Även psykoser kan inträda. Avsiktlig förgiftning för att få uppleva nämnda hallucinationer avråds därför mycket starkt.
Effekterna av en psilocin-förgiftning håller i sig ungefär 4-6 timmar beroende på mängd som intagits. Så vitt man känner till ger inte giftet några bestående fysiska skador, men de psykologiska effekterna kan bli bestående.”

Det finns många unga som är deprimerade och det kan som skrivet förstärkas. Sen är frågan ifall de gjort riktiga tester på människor under 25? Vår hjärna är inte fullt utvecklad innan 25 och påverkas av allt vi gör fram till dess, så hur påverkas då hjärnan i längden på de som är yngre? Länk från SvD som tar upp att hjärnan påverkas till 25.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25_226285.svd

Så är jag (32 år) en sur gammal kärring? Nej, har bara sett hur det kan gå för vissa som börjar med den här skiten och är trött på att folk gör reklam här där de flesta vill lära sig nya MAT-svampar…
För att skydda mina vänner väljer jag att nu vara anonym.

0

Trött på försvaret...

Observer

7 okt 2010 kl. 17:13

Var och en får ta ansvar för sitt eget liv, den som vill testa, testar nog det mesta ändå, och vem har sagt att inte kvinnor/tjejer provar7tar droger?!
Då är man naiv och inte riktigt klar över hur verkligheten ser ut.

0

Sur kärring...

buffy

7 okt 2010 kl. 20:49

Om man inte hade tutat i de här ungdomarna för 20 år sedan att magic mushrooms var livsfarliga dödsdroger, så hade de kanske kunnat tro på det som sades och som är sant om riktigt livsfarliga dödsdroger som t ex heroin (och för den delen alkohol).

Det straffar sig alltid att försöka skrämma upp folk med lättavslöjade osanningar, för man mister snabbt folks förtroende. Sedan bryr de inte sig om att lyssna på något man har att säga. “Det var ju skitsnack med svamparna, då är det ju troligen skitsnack om heroinet också.” (tänkt resonemang)

0

Svampätarn (the good kind of svamp)

5 sep 2011 kl. 00:14

Kanske LITE sent ute med ett svar, men om man gör som Boman sprider man sporerna och det kommer många fler till nästa år. Så tack att du gör alla gladare :D

0

Alkohol gör folk blinda/ Media förstår liv / Sanningen om Alltet nås av KNARK

16 aug 2012 kl. 02:15

Jag har ätit allt mellan 10 och nästan 300 toppisar så ja har haft mina shamaniska upplevelser må jag lova och sanningen är den att du blir fan inte ett dugg galen av svamp! tvärtom mina vänner! Synd att alla som dricker alkohol har DJÄVULEN i sig synd för dom att dom psykiskt sjuka jävlarna inte kan se sina själar och dom fattar inte ens att dom är djävulen som är ett till av djävulens fula knep så därför litar dom inte på människor som har hittat sina själar

0

Trött på försvaret...

WISEUP

16 aug 2012 kl. 02:47

MÄNNISKOR SLUTA DÖMA ANDRA MÄNNISKOR VI ÄR ALLA MÄNNISKOR

0

Shaman

16 aug 2012 kl. 03:17

Krång - fortsätt utforska i din ensamhet med toppslätskivlingen. I djupet i ditt psyke skall du finna…

0

16 aug 2012 kl. 03:19

Den heliga modern visar vägen när du blundar. Lyssna noga på vad hon lär.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?