0 7235 visningar

59 svar

Priser torkad svamp

Svamp Lisa

24 sep 2010 kl. 10:45

Hej alla glada svampälskare!
Jag har fått en förfrågan att stå och sälja torkad svamp (då jag är en riktig svamp-lisa…) på en “skogsdag” här i bygden. Men jag har ingen aning om vilka priser som är rimliga att ta.
De svampar jag har torkade som jag kan sälja är:

Kantareller
Trattkantareller
Karljohan
Sandsopp
Blandsopp (brun-, björk-, tegel - mm)
Svart Trumpetsvamp
Rimskivling
Blomkålssvamp
Citronslemskivling
Taggsvamp
Vårtig Röksvamp
Föränderlig Tofsskivling
Diverse kremlor
Snöbollschampinjon

Vilka priser kan jag ta och hur mycket torkad svamp motsvarar färsk?

Vore mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta så snart som möjligt.

0

Kalle

24 sep 2010 kl. 11:13

1-3 kronor grammet är rimligt beronde på kvalitet och sort.

0

Kalle

24 sep 2010 kl. 13:55

Glömde skriva att vid torkning så går cirka 90% av ursprunlig vikt bort.

0

Svamp Lisa

24 sep 2010 kl. 15:41

Okej. Då ska jag försöka prissätta dem nu då...

Vad tror du om vilka som är mest attraktiva då?
På 3:- nivån ligger?
är det kantareller, trumpeter, kalle och blomkålssvamp kanske?

Och på 2:-
Rimskivling, blandsopp (björk, brun och tegel), sandsopp, citronslemis, snöbollschampinjon, taggsvamp, kremlor,

Och på 1:-
Röksvamp, föränderlig tofs,

Låter det vettigt?

Kvaliteten på svampen är fin när det gäller allihop, plockar bara fina exemplar och allt är torkat i svamptork så det blir ordentligt torrt och inte ligger länge.

0

Kalle

24 sep 2010 kl. 15:47

Flytta upp rimskivling och sandsopp till högsta nivån och flytta ned blomkålssvampen till nivå två tycker jag. I övrigt ser det bra ut.

0

den danske svampe

24 sep 2010 kl. 16:29

li t ær bara att beklaga om du torkaqt kantareller, de ær otliga som torkade og det ær rent bedrgeri at prova att sælja dem, ge bort dem som grismat eller elda uppdem !!

0

den danske svampe

24 sep 2010 kl. 16:31

lisa, du ær bara att beklaga om du torkat kantareller, de ær oætliga som torkade og det ær rent bedrgeri at prova att sælja dem, ge bort dem som grismat eller elda upp dem !!

0

Kalle

24 sep 2010 kl. 16:34

Vad vår danske vän än skriver så säljer många affärer (ex vis NK) torkade kantareller med god åtgång.

Jo, jag vet att det finns en allmän uppfattning att kantareller inte blir goda som torkade, men många verkar ändå köpa dem. Så du kan gott sälja även dem.

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 17:29

Det går bra att använda torkade kantareller i mat. Men man skall inte ta mycket, för de blir ganska beska vid torkning. Blanda upp de torkade och blötlagda kantarellerna med t.ex. champinjoner.

0

Lill, Skellefteå

24 sep 2010 kl. 17:48

Beskan är flyktig och försvinner om man inte har för bråttom när man kokar av svampen.
Kan tänka mig att om man torkar på ett sätt som tar flera dagar så kanske de blir oätliga. Kantareller som är lika gula och fina efter tork som före är det inget fel på.
Vår danske vän kanske kan låta andra människor få avgöra själv vad de vill göra med sin svamp.

0

svamp lisa

25 sep 2010 kl. 00:08

Jag äter mina torkade kantareller i matlagning och ingen har någonsin klagat på mina kantarellrätter. De får ligga i blöt någon timme och sedan kokar jag av dem och steker till dem och sedan ner i grytan.
Har även gjort grovt pulver av dem och smaksatt med. Det fungerar bra det med.
Okej. Ska flytta upp sandis och rimskivling och ta ner den torkade blomkålssvampen.
Tack så mycket för era tips!!

0

de

25 sep 2010 kl. 00:15

sjælvklart får ni amatører gøra vad ni vill av er svamp. men jag kan det hær !!!!! og kantareller torkar man inte man fryser dem heller ikke friska vilket man kan gøra med trattkantareller og k j. jeg blir bare så trøtt av alle okunnige mennsker her !!

0

Kalle

25 sep 2010 kl. 08:34

de: Om du blir så trött på alla “okunniga” människor här så är det bara att sluta besöka denna sida! Dina inlägg klarar vo oss garanterat utan!

0

Livslust

25 sep 2010 kl. 08:39

Inget att bry sig om en bitter 40-talist!

0

Lill, Skellefteå

25 sep 2010 kl. 08:43

Vår danske vän! Vad är det som får dej att tycka att du är mindre amatör än oss andra???
Har du någon högskoleutbildning i matlagning med svamp?
Tror inte att dina erfarenheter gör dig mer kunnig än vad mina erfarenheter gör mig kunnig.
I stället för att sitta här och racka ned på människor som har andra erfarenheter än dig så kan du ju testa torkade kantareller en gång till och följa mina och andras rekomendationer. Du kanske blir överraskad!

0

Den dänske svämpexperte

buffy

25 sep 2010 kl. 09:19

Om dina torkade kantareller inte blir goda, så använder du kanske fel torkmetod? http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=188162&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=18

Se ditt eget inlägg, nr 18. Kanske dags att skaffa svamptork? Stänger du datorn under tiden torken går så blir det ingen extra CO2åtgång.

0

Den dänske svämpexperte

Lill, Skellefteå

25 sep 2010 kl. 09:22

Hade missat den där. Det förklarar ju hela saken!

0

Den dänske svämpexperte

klas jaederfeldt

25 sep 2010 kl. 21:45

torkade kantareller blir inte bra, meningen med att torka svamp är att man bara skall kunna blöta upp och tillaga svampen, inte koka av och krångla, dessutom så tvivlar jag starkt på torkade röksvampar

0

maria o micke

25 sep 2010 kl. 22:04

Människor med hybris har man ju hört talas om men att dessa även finns av danskt ursprung gör oss besvikna, tur att gammeldansken finns för att lätta upp stämningen….

0

Annika

25 sep 2010 kl. 22:15

Usch, vilken tråk gubbe! Har ofta läst inlägg av honom när han varnar och moralpredikar men detta tog ju rekordet.

Tala är silver, tiga är guld!

Lär det dig gubbe!

0

Stefan

25 sep 2010 kl. 22:48

Bra rutet Annika m.fl!

0

Att förvara kantareller

Karin Hedén

26 sep 2010 kl. 02:44

Hej!

Här ett alternativt sätt att förvara sina kantareller: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
Lycka till!

0

Helene

26 sep 2010 kl. 18:15

Oj! är det funkis att torka alla dessa sorter?? :)
Speciellt blomkålssvamp kan jag inte göra av med tillräckligt fort!! Blir den bra efter torkning och hur torkar du den??

0

Svamp Lisa

26 sep 2010 kl. 22:58

Dansken bryr jag mig inte om… :-)

Röksvamp blir bra att torka. Det ligger ett recept här på forumet på torkad röksvamp (röksvampschips) till omelett bl.a.

Jag torkar blomkålssvampen i svamptork. Skär den i ca 1-2 cm tjocka skivor och torkar som den är. När den ska användas så lägger jag den i blöt i ca ½ timme och sedan friterar jag den eller steker den. Jag tycker den blir helt okej.

Kantareller blir också bra enligt mig och många andra men som sagt så  respekterar jag självklart de som tycker annorlunda och alla har rätt att tycka vad de vill.
Men att säga att det ÄR si och så tycker jag inte man kan göra. Däremot kan man säga att JAG TYCKER att det är si och så.

Jag torkar förresten all svamp… utan undantag…

Lisa

0

den danske svampe

27 sep 2010 kl. 11:04

bra før att NK sæljer torkade kantareller så ær det ju næppe noen garanti før kvalitet !! i detaljhandeln fumlar man i mørker vad gæller svampar ! i danmark finns det 2 high class varuhus, salling, som ingår i dansk supermarked sammen. hvert år førundrer de mig med att sælge halvruttna kantareller. det ær ganska tragiskt nær allt annat i deras matavdelning ær førsta klass varor. jeg klagede på kantarellerne tidigare i sommar og varuschefen gav mig rætt og sænde 3 flaskor vin…..men alligvæl fortsætter man att prångla ut halvruttna kantareller fra østeuropa. skulle tænka mig att svampkompetensen i svensk detaljhandel ær lika låg. før øvrigt ær det ju bevisat att svampkompetensen æven hær ær ganska så låg bland vissa som førespråkar torkade kantareller….ss

0

Simon

27 sep 2010 kl. 11:28

Jag överlåter ordet till Ernst:
http://www.youtube.com/watch?v=xBcJZ3-cJKc

0

Ingrid T

27 sep 2010 kl. 12:32

vad har halvruttna östeuropeiska kantareller gemensamt med priser på torkad svamp?????

0

Svamp Lisa

27 sep 2010 kl. 14:51

Ja det kan man fråga sig…

När det gäller att torka röksvamp så vill jag bara tillägga att min erfarenhet är att man måste torka den snarast när man kommer hem och absolut i svamptork på nedersta falsen för den ska torkas snabbt annars blir den inte bra!!

Då får man kritvita krispiga små svampchips :-)

0

den danske svampe

27 sep 2010 kl. 15:31

he he simon ! er du medlem av s d heavy ???

0

den danske svampe

27 sep 2010 kl. 15:34

inid t ! om du læser mitt inlægg og det jag svarat på så førstår du sækert sammanhanget…NK sæljer oætlig torkad kantarell och salling i danmark, kvalitetsmæssigt motsvarande NK sæljer halvruttna kantareller fra østeuropa. ett litet tips til dig, du skulle ætit mer fisk som barn…..du vet det med iq…....ss

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2010 kl. 16:01

Willys i HBG säljer faktiskt av sina kantareller!!?? Jag stod vid sidan om en man som säkert stoppade minst 1kg. i sin påse och då var jag tvungen att fråga honom vad han skulle med svampen till? Han så frågande på mig och sa - ÄTA så klart! Jösses, jag som inte skulle vilja ta i dem ens. Jag föreslog att han skulle beställa plats på sjukan i förväg men han förstod inte vad jag ville säga honom. Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat för frukt & grön föreståndaren att det inte är lämpligt att sälja hälsovådlig ma men han svarar att han inte kan göra något åt saken då allt är toppstyrt!? Undrar om ägarna i Ax:son Johnsons skulle äta skiten från Litauen? Jag är ganska säker på att de inte skulle göra det, fy skäms på er.
PS. Klippet med Ernst var faktiskt lite komiskt håll med om det Per!

0

Erica

27 sep 2010 kl. 16:11

Har torkat gula kantareller utan svamptork, går hur bra som helst. River dem bara i tunnare bitar. Ingen klagar någonsin på min mat! Däremot torkar jag inte de sena blötare exemplaren…

0

Priser torkad svamp, JAS

den danske svampe

27 sep 2010 kl. 20:37

JAS, jodå den med erns hugo var fin !!! bruger denselv nær jeg bliver jagted som svensk her i danmark.

tror heller inte att fru axson jonsson æter den ruttna svampen fra østeuropa lika lite som skeppsredare møller æter den ruttna svampen fra salling som inåg i dansk supermarked ligesom føtex , bilka og netto.
http://www.business.dk/detail/maersk-mc-kinney-moeller-inspicerer-selv-foetex
og skeppsredaren har nog mer pengar æn fru axson har…..ss

0

Priser torkad svamp, JAS

Svamp Lisa

27 sep 2010 kl. 23:41

Jag startade den här tråden och nu får jag nog ta och be er hålla er till ämnet…
Det börjar likna sandlådenivå på en del inlägg.
Den danske svampe: du har sagt din ståndpunkt att du inte tycker om torkade kantareller så nu vet vi det Och det var inte det jag frågad om heller men tack för din upplysning.

Det enda jag frågade efter var om ni vet vilka cirkapriser det brukar vara på torkad svamp då jag inte sålt tidigare.

Men tack för alla er som lagt trevliga inlägg och ni andra kan väl skippa denna tråden istället för att kasta “dåliga svampar” på varandra :-)

0

Priser torkad svamp, JAS

Gina

28 sep 2010 kl. 00:10

SvampLisa: Jag håller med dig, inläggen stack ifrån ämnet rejält och stämningen blev uppeldad minst sagt. Jag hoppas att alla håller sig lite bättre i skinnet, synd annars på ett så trevligt forum. Hoppas du ändå fick lite råd ang priser. Jag har själv ingen aning då jag ger bort den mesta svampen till vänner och bekanta. Hoppas det går bra på “skogsdagen” :-).

0

Priser torkad svamp, JAS

Lars Jeppsson

1 sep 2011 kl. 13:20

Hel alla,

Att torka kantareller går alldeles utmärkt!!

Jag torkar kantareller på löpande band i en riktig svamptork, att sedan ta en halv näve full och stöta i en mortel till finkornigt och göra kantarellsås på, de kallar jag gourmet.

PS jag har aldrig kännt någon besk smak, kanske beror de på som andra säger för dålig process och för lång tork tid.

0

Åsa

27 sep 2011 kl. 21:45

Hej Kalle!
Vad kan man ta för torkad silkesmusseron?

0

Asiankitten

27 sep 2011 kl. 23:22

Jag såg på ICA Supermarket att de sålde torkade kantareller, k-j, trattisar i sånna vakum påsar från italien till det facila priset av 1667 kr!!! Kan inte smälta det riktigt ännu men så var det och nån lär väl köpa dem för annars är det ju sämsta affärsiden. :)

Appropå affrer så köper iaf mitt gamla jobb (och min systers nuvarande jobb) svensk svamp plockade av en tjej från stan. Och ibland från mig ;)

Och om folk vill köpa torkade kantareller och man kan erbjuda dem det, så varför neka dem det för någon annans smaklökar inte tycker det går?!?

Iq… Vad hnde med eq då??? ;)

0

Viktoria

27 sep 2011 kl. 23:31

Jag trodde svampplockare var ett betydligt beskedligare släkte än man emellanåt får intrycket av här :D

Anses det som helt fel att torka trattkantareller i rumstemperatur? Jag har ingen svamptork utan har torkat dem på hushållspapper. Mina går då inte att smula sönder, de är sega och torra, men de har fin brun färg och luktar gott… de få som blev lite mörka och såg konstiga ut under torkningsprocessen slängde jag bort redan då.

Nu har jag inte vågat sätta dem i glasburkar eller så ännu utan de flesta är i kartongförpackningar.

0

Helene Faltis

27 sep 2011 kl. 23:38

Kära danske svamp!
Det finns nog ingen på forumet som tvivlar på att du “kan det haer!!!”, men varför är du så arg? Låt folk lära sig svamp med hjälp av forumet, dock utan att bli oförskämt bemötta…! Alla kanske inte haft turen att ha en läromästare som du… Jobbar du som svampkonsulent?

0

den danske svampe

28 sep 2011 kl. 00:12

ojdå ! hær blir man påmind om vad man sa før 1 år sedan om ofoget att torka kantareller…..ssnej jag ær inte svampkosulent…vad det nu kan vara. men jag arrangerar olika foodevents med inriktning på svamp hær i danmark.

0

Stisse/Mjölby

28 sep 2011 kl. 01:20

Är dålig på rimliga priser på torkad svamp!Men blir röksvamp och citrongul slemskivling verkligen goda som torkade? Med all respekt,smaken är som baken!

0

Tråkigt...

svamptant

28 sep 2011 kl. 05:40

... att någon väljer att gå och idiotförklara människor som ber om råd. Narcissism hör inte hemma här, tycker jag. Var ödmjuk och ge råd istället för att klanka ner på andra. Sen finns det nog inte bara en sanning utan ofta flera vägar till “salighet”, dvs god matlagning :)
SvampLisa - hoppas du får sälja riktigt mycket. Jag själv skulle nog inte köpa torkad Kantarell, men efter denna diskussion ska jag befinitivt prova att köra ner några egenplockade Kantarell-skivor i svamptorken, bara för att!! Jag känner mig mer än en smula obstinat.

0

Tråkigt...

den danske svampe

28 sep 2011 kl. 08:46

hej på dig din obstinata svamptant. 1 år har gått och torkade kantareller har ikke blivit bættre æn det. jag må væl ha rætt att ha uppfattningen att torkade kantareller ikke ær mænniskoføda likvæl som detaljhandeln ær i sin fulla rætt att agera gangstrar och førsøka sælja smørjan till omedvetna konsumenter, eller hur ?? och jag ær varken narcissist eller obstinat, bara pålæst !

0

Tråkigt...

svamptant

28 sep 2011 kl. 15:35

Det här forumet har en viktig funktion att fylla för svampkunniga och svampamatörer. Om man får som svar på sitt inlägg att någon är “så trött på alla okunniga människor här”, så kanske man inte vågar ställa sina frågor. Jag tycker att det är jättebra och viktigt att de som inte har tillgång till en svampkonsulent dygnet runt kan få veta allt de behöver veta här. Så snälla danske svampe, tagga ner och var vänlig i tonen och försök uppbringa lite ödmjukhet. Det vore mycket tråkigt om det här forumet tappar besökare pga otrevligt och okänsligt bemötande.

0

Tråkigt...

Maric // Arlanda

28 sep 2011 kl. 17:07

Citerar det sista:
Det vore mycket tråkigt om det här forumet tappar besökare pga otrevligt och okänsligt bemötande.

Vi är vana,tro mig. Han är ganska harmlös när det kommer vid.

Ellerhur Danske svamp!

0

Tråkigt...

svamptant

28 sep 2011 kl. 18:53

Ok, jag kanske överreagerar. Isåfall ber jag så mycket om ursäkt. Jag anser mig själv vara konflikträdd, men skyr samtidigt inte dessa när jag anser någon bli illa behandlad. Det är svårt med det skrivna ordet.. Man kan inte se ett leende och utläsa ev. ironi, så ibland kan det bli missförstånd. Kan det vara något sådant som hänt här?

0

Tråkigt...

Maric // Arlanda

28 sep 2011 kl. 19:13

Du behöver absolut inte be om ursäkt.
Du lär dig denna sajten snart, och vilka man kan lita på osv.
Vissa gör sig roliga på andras bekostnad.

0

Tråkigt...

Birgitta F

28 sep 2011 kl. 19:25

så sant så sant Maric

0

Tråkigt...

per dunhoff

28 sep 2011 kl. 19:42

ochvissa skriver om svamp medan andra relationsgnuggar och stryker medhårs oavcsett stolligheter.n sjælv har jag i dag lært att taggsvamp væxer ganska snabbt. tømde 2 skogsbackar førra måndagen på ca 4 kg och i dag 8 dagar senare var der 8 nya fina kg att hæmta. sådan info ær intressant hær tycker jag men att læsa om “kærringar” som føler sig illa bemøtta ær tæmligen ointressant…........ss

0

Tråkigt...

Pochahontas

28 sep 2011 kl. 19:55

Å vissa är bara allmänt elaka vare sig det gäller svamp eller inte

0

Tråkigt...

`Maric // Arlanda

28 sep 2011 kl. 21:05

Typiskt dig Per. Men vad väntat

0

Vad roligt!

svamptant

28 sep 2011 kl. 21:28

Jag kommer nog att ha kul här :) Jag är varken överkänslig eller rädd av mig. Jag tycker bara det vore tråkigt om någon känner sig illa bemött och inte vågar ställa sina svampfrågor, men det är kanske mindre viktigt än att få sola sig i den matta glansen av sina fasoner :) Missförstå mig inte, nu var jag ironisk ;)
Åter igen SvampLisa: Hoppas du lyckas bra med försäljningen. Kan du berätta hur det gick? Jag är nyfiken.

0

Hans Myhre

29 sep 2011 kl. 13:07

Akk og ve.. at tørkede kantareller er grismat er ikke en alminnelig oppfatning, la folk sjøl få avgjøre om tøtkede kantareller er gode, det er de nemlig.
Men, jeg visste ikke at det i Danmark er samme problem som i Norge med råtne kantareller i butikkene. Her sses ofte kantareller fra Bjørn.mat.se som allerede er halvråtne , levert fra grosist til butikken dagen før. Fy sørsen….

0

Åsa

29 sep 2011 kl. 14:29

Vi har samma problem i Stockholm och de kommer också från Björn.mat.se

0

MONA BRUNDIN

24 okt 2011 kl. 18:07

HEJJAG PLOCKAR OCKSÅ MYCKET SVAMP DÅ JAG TAR HUNDARNA OCKSÅ GÄRNA VILL HÄNGA PÅ.JAG SÄLJER MINA SVARTA TRUMPET SVAMPAR FÖR 90:- KR FRÅN 5 HG OCH UPPÅT FÖR 100:-HG.MINA TRATTISAR BYTER JAG I EN RESTAURANG FÖR LITE GODA MIDDAGAR SÅ PRISET ÄR DÄRFÖR SVÅRT ATT SÄGA SÅ EXAKT.MEN FÖR 100GR TAR JAG NOG 80:-SÅ LYCKA TILL,HOPPAS DU HITTAR GULA KANTARELLER FÖR NU ÄR DOM RIKTIGT FINA SKA JAG SÄGA DIG.TACK OCH HEJ.

0

OlaH

24 okt 2011 kl. 20:47

Hans Myhre och Åsa. Jag representerar WSF AB och är huvudkonkurrent till björnmat. Jag är inte förvånad när jag läser era inlägg. Det företaget jobbar huvudsakligen med pris. De har inget som helst namn om sig att jobba med kvalitet. Påtala gärna för butiker att det finns alternativ. Vi finns i både Norge och Sverige. Förresten Per “Danske Svampe”, vi finns i Danmark också. Denna säsong blev vi upptäckta av coop danmark, å de vill nästa år fördjupa samarbetet tack vare den kvalitet vi håller. Tipsa gärna dina butiker om oss!

0

OlaH

24 okt 2011 kl. 20:54

Svamp Lisa - Rådet om 1 - 3 kronor / gram är bra. Det högre intervallet gäller normalt för företag som måste räkna in olika beskattningar, men du ska ta ut så mycket som du anser att du behöver i relation till vad som är möjligt.
Intressant med all sorter du torkar. Vart bor du? Jag skulle behöva anställa, alternativt konsultera någon som är bra på torkning. Du kan kolla in mitt företag på wsfab.se

0

Krille

16 dec 2011 kl. 22:43

Blomkålssvampen är definitivt godast av dessa. Och väldigt användbar.
/Krille

0

Solveig holmner

19 maj 2018 kl. 16:53

Det är första gången jag är inne på den här sidan. Jag är också ute efter vettiga priser när man säljer torkad svamp.  Jag fick många glada skratt när jag läste en del kommentarer.  Jag torkar inte gula kantareller!!! Jag bor i Lappland, är svampkonsulenter sedan 25år . Glad pensionär som plockar mer svamp än vi, vår familj och våra vänner behöver. Så nu vill jag bli av med överskottet inför kommande säsong. Försommarhälsningar..solveig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?