0 1424 visningar

18 svar

Fårticka...

Ola H

5 okt 2010 kl. 17:53

...är en underskattad matsvamp. Att den är underskattad beror till stor del på två saker.
1. Oriktigt hanterad blir den både illaluktande och illasmakande. Exempel på oriktig hantering är då transport i plastkasse och eller varm bil.

2 Namnet tilltalar inte mångas gastronomiska sinne.

Så, varför inte ge den en chans med ett nytt namn? Fårticka är ju vedertaget, men jag är övertygad om att saker kan anta nya namn om det nya bara är tilltalande och några börjar sprida det. Varför inte försöka?
Kom med förslag!

För alla som förbisett denna delikatess vill jag nämna att om man får hem ett par unga exemplar i fräscht skick, skär den i små tärningar, smörsteker med salt & peppar och tillsätter finhackad lök i 2-3 omgångar så att man tillgodogör sig lökens sötma i det som steks med längst och lökens bett i det sista som då läggs i pannan samtidigt som man drar den av spisen, så får man något i mitt tycke,
smakligt,
att använda till mycke´.
Som denär till pilsner o macka. I en sås eller som tillbehör till kött eller fisk. Själv åt jag den som enda tillbehör till panerad rödspätta i lördags. Den ca: 1/2-liter som blev över av pytten vände jag ner i en gulaschsoppa på söndagen. Den blev matig, mustig o delikat.

Så kom igen med namnförslag!

0

Allt utom gul kantarell

5 okt 2010 kl. 18:34

Törs man det???

0

anithau

5 okt 2010 kl. 18:39

Det törs man!
Har ätit smörstekt fårticka krydda med salt och lite peppar.
Jättegott.

0

Ola H

5 okt 2010 kl. 18:46

Jag börjar gärna

Albatrell (er)
Fritzella (or)
Albiin (or)

0

Jan A, Uppsala

5 okt 2010 kl. 19:00

Jag tycker att fårticka är ett bra namn på en alldeles utmärkt matsvamp, som sådan mycket bättre än de av vissa älskade, osmakliga taggsvamparna.

0

Ola H

5 okt 2010 kl. 19:08

Tjena Jan

Kan inte hålla med om taggisarna. Det är med dom som med Albiinorna. Får man bara hem unga grejer i fräscht skick så gör smöret, kryddorna och löken resten. Angående namnen så är det föga förvånande att en relik som du i sammanhanget gärna håller fast vid de få saker i svampvärlden som faktiskt är vedertagna. :-) Hoppas å tror att du tål lite bus.

0

Jan A, Uppsala

5 okt 2010 kl. 20:56

Det vet du väl! Men jag gillar ffa INTE blek taggsvamp. Äter hellre kungschampinjon, gärna rodnande!..;)

0

Jan A, Uppsala

5 okt 2010 kl. 20:59

Men Ola, ingen hindrar dig från att kalla fårtickan precis vad du vill - ffa om den säljer bättre då!
Har förresten plockat och lagat till en massa röksling idag…

0

Tina Nordberg

5 okt 2010 kl. 21:39

Vad skönt att se att man inte är ensam om att rata taggsvamparna.

0

gunhild i Kåddis

5 okt 2010 kl. 22:05

Vill gärna rekommendera vitlöksstuvad fårticka, fantastiskt gott.

0

Ola H

6 okt 2010 kl. 20:45

Jan - du genomskådar mig snabbt. Visst är mina motiv främst kommersiella. Jag har idag ingen marknad för Fritzellan. Det tycker jag är milt uttryckt synd. Att en sådan tillgång ska behöva förbises till 99,9% å bara ruttna ned. Tror jag har det från min mormor. Hon tålde inte att något gick till spillo.
Röksling ja. Testade ju den ifjol eller om det var 2 år sedan, å gillade den. Efter det gick det för lång tid innan jag intresset tändes igen, så nu är jag för osäker för att våga testa igen.

Vad gör du med rökslingen Jan?

Å Gunhild. Har du lust att berätta hur du gör med Albatrellerna?

0

Jan A, Uppsala

6 okt 2010 kl. 21:45

Här några få ord till tröst, Ola!
Fries säger 1836 i ”Anteckningar Öfver De I Sverige Växande Ätliga Svampar…….”, om ”Spröda tickan, Polyporus ovinus”… ”Den är med skäl räknad bland de bästa ätlige arter.”
Spröd ticka eller sprödticka kan du kanske få stöd för någonstans!
Kanske ett för en del smakligare namn.
Tyvärr lite för likt brödticka - men denna hette då Tufviga Tickan och en bit in på 1900-talet (Bülow) Tuvticka.

Rökslingen steker jag i smör och äter något saltad och lite vitpepprad på knäckebröd - med ett glas rött!
Den här gången Periquita Reserva 2007.

0

Thomas i södertälje

6 okt 2010 kl. 22:50

Bra val av vin Jan A. Uppsala. Kan även tipsa om att de flesta riojavinerna smakar bra till svamp. merecillo är nog favoriten. o den passar till nästan all mat. den med blå etikett finns som beställningsvara på bolaget, kommer inte ihåg allt vad som står på etiketten och nummer nu men har det hemma om nån vill ha, men jag ligger på ett hotell i uppsala nu så om nån vill veta mer så kan jag berätta det på fredag när jag kommer hem.

0

Stina Nordsjälland

8 okt 2010 kl. 09:41

Jag tycker att förslaget om omdop av fårtickan är god. Eftersom den har använts som tryffelersättning så tycker jag att ett namn som “svensk tryffelticka” var passande.

0

Rauli

8 okt 2010 kl. 09:57

Va heter fårtickan på Danska???

0

StinaNordsjälland

8 okt 2010 kl. 10:01

Den växer visst inte i Danmark- i alla fall inte på Själland- men namnet är visst fårticka här också.

0

Ola/Fårticka...

Dieter Endom

9 okt 2010 kl. 19:40

Precis som Stina skriver används fårticka som tryffelersättning i bl a leverpastej. Den svartna då den kommer i kontakt med gjutjärn.
Förvälls svampen anta den,en i mitt tycke vacker, gulgrön färg. Jag har använd fårticka som ersättning för lax i vegetariska rätter, typ laxpudding-laxtimbal mm.

Du kan ju kontakta Borgens (svampkonserver) som har tryffelersättning i sitt konservsortiment. Dom är kanske intresserat av större kvantiteter.

0

Ola/Fårticka...

ola h

10 okt 2010 kl. 22:17

Om nagon undrar vart jag tog vagen sa fick jag bradskande arende utrikes. Sitter nu pa hotel vid De Gaull utanfor paris (darav bokstavsbegransningen) o ar pa hemvag.
Sprodticka later ju bra mycke trevligare och tryffelticka annu lite vassare, men ticka skulle helst bort ocksa.
Ang Borgens sa har jag en forutfattad mening om att de inte varderar svampen tillrackligt hogt for att min organisation ska fungera, men man vet ju aldrig;ser nu att jag blir utkastad snart. Tar upp traden hemifran.

0

Kenneth

30 aug 2015 kl. 18:43

Behöver vi verkligen byta namn på en sådan vedertagen och galant svamp? Den har ju alla fördelar en svamp kan ha. Tar åt sig smaker av andra svampar i en blandning. Köttig fruktig och oerhört tålig. Som sagt till frysning eller diverse misshandel i grytor och dylikt. Fårtickan får representera alla fördelar som en svamp kan ha. Dock kunde den vara mera smakfull i sig sjlv. Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?