0 2488 visningar

24 svar

Svamp på ask!

Camilla

22 okt 2010 kl. 08:08

Undrar vad det är för en ticka som växer på ask? Den är brun i färgen…

Ticka på ask

0

Irene A

22 okt 2010 kl. 09:55

Ser ut som pälsticka. Var i landet växer den?

0

Camilla

22 okt 2010 kl. 12:06

Den växer en bit utanför Kävlinge.

0

Irene A

22 okt 2010 kl. 12:40

Intressant, det finns några gamla fynduppgifter om pälsticka från Skåne, men om du har möjlighet att lägga in en större bild, kanske det går att säga säkrare vad det är för en.

0

Camilla

22 okt 2010 kl. 13:27

Jag ska försöka att lägga in en större bild. Det finns ju dock en gräns för hur stor som kan bli uppladdad. Tyvärr är asken med tickan ned tagen men det är ändå intressant att veta vad det kan vara för art.

pälsticka?

0

Camilla

22 okt 2010 kl. 13:51

Ännu en bil i större format..

0

Irene A

22 okt 2010 kl. 13:52

Ja, det ser fortfarande ut som pälsticka, vet inte vad det skulle kunna vara annars. Synd på det trädet!

0

Clary

22 okt 2010 kl. 14:13

Hej !
Vilken tur du har som har fått se denna svamp. Gick förra året och tittade på nästan alla “askar” här i Linköping. Pälstickan har hittats i Östergötland.
En liten fråga till dej? Har du möjlighet att spara ett ex. till mig som jag skulle kunna göra ett färgbad på. Har sonen i Lund åker till Skåne ibland.
Soliga hälsning från ett soligt Linköping

0

Camilla

22 okt 2010 kl. 14:31

Tyvärr så är trädet nedtaget och bortforslat.

0

Camilla

22 okt 2010 kl. 14:34

Gör den ingen skada på trädet? Asken hade askskottsjuka sedan länge och såg riktigt risig ut. Det stod dessutom vid en genomfartsväg och nära hus så de var tvungna att ta ned det.

0

Camilla

22 okt 2010 kl. 15:04

Vilka arter går den gärna på och hur gamla ska träden vara?

0

Irene A

22 okt 2010 kl. 15:26

Camilla, du kan använda den här länken:
http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/GetSpecies.aspx

Skriv pälsticka och klicka på “sök arter”, sedan på info-rutan, så får du mer information. Där kommer det att finnas ett artfaktablad som du kan läsa också.

0

Clary

22 okt 2010 kl. 15:33

Va, synd att den var borta. Växter på exempelvis ask, oxel. Har inte hittats på så många ställen i Sverige. Vill tydligen ha varmt klimat. Vem vill inte ha det :)

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2010 kl. 19:43

Är pälstickan flerårig? Om den är det så bör man kanske inte “plocka” den med tanke på att den inte tillhör de vanligaste svamparna!
Synd på både ask och svamp, det krävs ju numera tillstånd att fälla träd i stadsmiljö och de skall helst undersökas av kommunekologen innan de fälls.
Men efter dagens dom om att norrklak skall få bryta kalk i ett “natura 2000” område så visar ju det hur mycket politiker och makthavare bryr sig om vår älskade natur, den som ligger oss “Svenskar” så varmt om hjärtat, sicken jäkla myt och hur skall vi bli trovärdiga när vi vill hävda vårt genuina naturintresse och värna om att inte regnskog fälls och att miljölagarna följs i tredje världen osv. Nä skämmas och ställa sig i skamvrån och sättas på skolbänken för att lära sig grunderna i hänsyn och empati.
Förlåt mitt utbrott men jag blir galen ibland;)

0

Jas

klas jaederfeldt

23 okt 2010 kl. 15:18

den är ettårig

0

Bo E

23 okt 2010 kl. 18:20

håller med JAS

tyvärr har vi ju makthavare som är totalt förblindade av dollartecknet

de ser inte på skogen som vi gör

0

"JAS" Helsingborg

23 okt 2010 kl. 18:22

Tack Klas för infon och tack Bo för medhållet:)

0

Clary

23 okt 2010 kl. 22:37

Pälstickan är ettårig och faller till marken. Tickan får inte ligga för länge då försvinner färgämnena.

Soliga hälsingarna från ett kvällsmörkt Linköping.

0

Camilla

25 okt 2010 kl. 08:08

Tack för alla svar. Jag ska i fortsättningen ta reda på vad det är för svamp/ticka som växer på trädet innan trädet tas ned. Man kan ju göra en högstubbe av trädet för att kunna bevara tickan om den är ovanlig, rödlistad..:-)

0

Helge

25 okt 2010 kl. 12:59

varför tar man ner askar?
till möbelsnickeri eller…?

0

MariAnne Ragneborn

18 aug 2016 kl. 23:54

Vi har en ask sedan 60-talet som togs ner på höjden på 80-talet. För ett par år sedan visade den i toppen den här svampen. Vi tar bort den men den återkommer.
Verkar nu dom toppen börjar torka och ruttna. För övrigt är trädet grönt och fint.
Vad kan jag göra åt vår fina ask??

0

Magnus Uvnäs

2 sep 2016 kl. 22:27

Såg denna imponerande svamp vid roten på en halvdöd ask i Sörmland.
Vad är det?

0

Birgitta Gustafsson Örebro

27 maj 2020 kl. 17:54

Svampar växer vid stammens fot på vår gamla Ask. Gör den skada på trädet o ska jag ta bort dom. Tacksam för svar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?