0 3816 visningar

10 svar

Skölja svamp - blindtest

Andreas

18 jul 2011 kl. 23:42

En vedertagen uppfattning om svamp är att man aldrig ska skölja den utan den ska endast borstas.  Detta för att smakämnena enligt uppgift är vattenlösliga och således försvinner om svampen sköljs. Jag har läst detta i otaliga foruminlägg, i svampböcker, poängteras av kockar och uttalats av svampexperter.

Men - finns det verkligen bevis för att svampen smakar sämre om man sköljer den?  Det skulle vara mycket konstigt om den smakade sämre för att man sköljde den pga följande fakta:

1) Man sköljer ju endast utsidan (rätt snabbt) och den övervägande ytan och massan som innehåller smakämenen finns ju inuti svampen som aldrig sköljs

2) Det regnar ofta i skogen och svamp som det regnat på bör ju således inte smaka bra. Men som alla vet så blir det ju väldigt lite svamp om de inte sköljs från ovan med jämna mellanrum i skogen.

Jag har gjort ett antal blindtest med gula kantareller (borstade vs. sköljda) och börjar bilda min egen uppfattning (avslöjar dock ännu inte vad den är).  Någon annan som har testat detta?  Vad säger hobbyplockarna & svampexperterna?  Är det verkligen någon skillnad i smak mellan borstade och sköljda svampar?

0

Kerstin, Lindome

19 jul 2011 kl. 07:02

Jag har gjort liknande tester.
Osköljd svamp smakar definitivt mer, men…..är inte helt säker på att det är svamp som smakar mer. Tycker nog det smakar jord, smuts etc.
Sköljer alltid mina och tycker att den smaken räcker.

0

Marina Jansson

19 jul 2011 kl. 07:29

Jag tycker att svampen får en något krispigare konsistens om man inte sköljer. Men smaken i övrigt kan jag inte avgöra någon större skillnad.
Sköljer oftast för då ser de mer aptitliga ut i pannan.

0

Janne

19 jul 2011 kl. 21:15

Svampens smak är bara löslig i fett inte i vatten!

0

Kerstin, Lindome

19 jul 2011 kl. 21:29

Där har Du onekligen en poäng.-:)

0

Eva K

20 jul 2011 kl. 00:18

Jag har testat! Och märkte inte någon skillnad. Förvisso lät jag den sköljda svampen torka innan jag tillagade den. I fett med smör ;p

0

den danske svampe

20 jul 2011 kl. 01:13

skøljer alltid alla mina kantareller. men kænner några proffskockar som sæger aldrig skølja. men tror inte det handlar om at smaken blir sæmre.en kock som jeg sålde 3 kg till i veckan sa att skall man skølja skall det gøras precis innan de skall anvændas. en annan sa att i stællet før att skølja skall man hælla vetemjøl øver som sedan skakasav oc tar med sandkorn oc annat skræp. ar inte provat sjælv ænnu….annars ar sæsongen børjat bra hær i danmark. 12 kg rensad vikt på tre kantarellturer plus 3 kg ængschampinjon i dag.

0

Trollehatt

2 aug 2011 kl. 07:55

Är lite nyfiken på resultatet av blindtestet .... :)

0

Boman

2 aug 2011 kl. 15:26

Jag sköljer smutsig svamp, annars inte. Om ytan får torka före stekning så blir det fint. Yrkeskockar, framför allt kändis sådana, sprider en massa trams.

0

Lilla My

2 aug 2011 kl. 16:05

Som Boman, sköljer smutsig svamp. Rena, fina exemplar sköljer jag inte, precis som den svamp som ska torkas får förbli torr när jag rensar den.

Mestandelen av den svamp jag behåller för eget bruk kokas och fryses in, och då gör det ingen skillnad med en snabb avspolning under kranen, smaken koncentrers ändå när buljongen reduceras i grytan :)

0

Thomas i Södertälje

2 aug 2011 kl. 17:22

Jag sköljer nästan alltid kantareller, tycker det känns bäst så och då blir det inte så mkt barr o skräp o skumma av när jag kokar ner dom.

Annan svamp som jag torkar sköljer jag vanligtvis inte men om dom är mkt skitiga så sköljer jag även dom o lägger dom på ett tjockt lager hushållspapper innan dom hamnar i svamptorken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?