0 1137 visningar

12 svar

Svensk vs Ungersk kantarell

Madde Småland

21 jul 2011 kl. 09:31

Har nu varit en vecka i Ungern och till min förvåning blev vi bjudna på nyplockade, smörstekta kantareller. Det vi reagerade på var att de smakade inte alls lika mkt som våra svenska kantareller och de luktade inte lika starkt heller! Är det fler som märkt skillnad på svenska vs utländska kantareller när det gäller smaken?
Ikväll kommer det iaf bli smörstekta svenska kantareller till kvällsmaten:)

0

Tony S

21 jul 2011 kl. 21:04

Det var inte blek kantarell de bjöd på då? Den luktar betydligt svagare och smakar även lite mindre tycker jag.

0

den danske svampe

21 jul 2011 kl. 22:52

om det nu finns något som heter blek kantarell, så kan det nog vara det som importeras från de forna kommunistlænderna. salling og andra supermarkets i danmark sæljer just nu bulgariska halvruttna bleka kantareller till 175 dkr per kg under beteckningen 1 klass…......ss

0

Totte Gbg

21 jul 2011 kl. 23:13

Visst finns det blek kantarell
http://svampguiden.com/databasen.asp

0

Totte Gbg

21 jul 2011 kl. 23:15

Sorry, man får skriva in kantarell under svenskt namn så får man fram blek kantarell, amestiskantarell kruskantarell mfl :)

0

Madde Småland

22 jul 2011 kl. 08:49

Tack för alla svar:)
Av konsistensen att döma kan det ha varit både och som stektes tillsammans. Tyckte att det smakade och luktade mindre än både blek och “vanlig” kantarell, därför skrev jag bara kantarell.
Om det inte brukar vara smakskillnad beroende på land man är i så kan det ha varit smöret som gjorde skillnaden. Om man sätter styrkan på lukt och smak i skala 1-10 och svensk blek är en 8, “vanlig” är 10 så var dessa en 6:a. Kan smöret göra så stor skillnad?

0

Stefan hbg

22 jul 2011 kl. 16:44

Hej Madde.
Tror inte det har med smöret att göra utan snarare logistiken. Det skall plockas, ligga hos grossister och väntas på uppköpare sedan transporteras och packas upp i butikshyllor o.s.v.
Hemma hos mig finns Bulgariska å Ungerska att tillgå för ett rimligt pris och visst är det så att kvaliten skiljer sig betydligt från dom svenska(a 299kr kg).
Men som alltid man får vad man betalar för / och alla svampar vinner inte i smak På att förlora sin sin fukt!!
Eller är det som så att svenska jordgubbar smakar alltid bäst, märkligt men konstaterat faktum vilket jag är helt överens om :)
Mvh Stefan.

0

Johan

22 jul 2011 kl. 17:32

Stefan: Notera at hon skriver att kantarellerna åts NYPLOCKADE på plats i Ungern.

0

Irene A

22 jul 2011 kl. 17:49

Det kan mycket väl vara så att de svenska och de ungerska kantarellerna inte har samma mängd smakämnen.

Det finns oerhört många variabler i artens DNA som gör att de kan skilja sig åt i både smak och färgnyanser, och med ökande avstånd ökar skillnaderna.

0

klas jaederfeldt

23 jul 2011 kl. 00:26

jag har en gång låtit 8 personer testa smaken på stenmurklor från sdml. och lappland, 7 av dem kände skillnad på smaken

0

Madde Småland

23 jul 2011 kl. 10:44

Tack igen:)
Skönt att veta att det inte bara var våra smaklökar som spelade oss ett spratt då;)

0

Micke Gideryd

7 apr 2021 kl. 08:52

Smöret kan kanske ha en viss inverkan. Svenskt smör och Ungerskt är inte lika. Här i Ungern är osaltat smör väl det vanligaste, Jag har ju bott i Ungern i 3,5 år nu och än inte hittat till ex extra saltat smör.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?