0 7789 visningar

19 svar

Magsjuk av soppsvamp

Peter8689

23 aug 2011 kl. 11:25

Jag har genom åren plockat mycket soppsvamp och skulle nog påstå mig vara ganskakunnig på området. Nyligen har det dock inträffat en incident som förbryllar mig. Förr om åren har jag uteslutande plockat soppsvampar i Skåne och då i blandskog. Jag har stött på alla möjliga typer av soppsvamp och vissa har smakat mer eller mindre bra, men jag har aldrig blivit dålig av att äta dem. Nu har jag flyttat till västra götaland och för några veckor sedan hittade jag några exemplar, som jag tillagade. Exakt vilka soppar det var kollade jag inte upp, men det var varken Djävulsopp, Eldsopp eller Gallsopp. Jag och hustrun och sonen åt av samma svamp, men bara jag drabbades av magsjuka efteråt. Jag drabbades av kraftig diarré 3-4 timmar efter intaget, en magsjuka som i stort sett försvann när magen var tömd. Eftersom bara jag drabbades, så drog jag slutsatsen att det inte var svampen i sig som var problemet, utan något annat. Igår var jag åter ute på svampjakt och exakt samma sak upprepade sig, med enda skillnaden att den här gången blev både jag och min son (16år) magsjuka, men återigen inte hustrun. Det är nu ställt utom all tvivel att det är soppsvampen som orsakar magsjukan, men fortfarande är det ett mysterium att inte alla som äter blir sjuka, och dessutom att soppsvampar, vilka jag betraktar som ofarliga skulle kunna orsaka en så kraftig magsjuka. Jag funderade i termerna av om det skulle kunna vara skillnader i jordmånen, tex höga halter av vissa metalljoner i marken som orsakar problemet. Jag är nyfiken på om andra har gjort samma iakttagelse som jag och ännu bättre om någon skulle kunna föreslå en lösning på mysteriet..

MVH Peter

0

Bo E

23 aug 2011 kl. 12:36

din förklaring låter logisk men jag har själv aldrig drabbats av illamående efter förtäring av svamp

0

Irene A

23 aug 2011 kl. 12:54

Någon eller några av de röda sopparna (typ tegelsopp) har också visat sig kunna ge magbesvär.
Alla tål inte smörsopp heller.
Soppen kan även varit angripen av något utan att det hunnit synas.

Det skulle vara intressant att veta vad det var för sopp ni åt.

För övrigt gillar jag inte påfundet med generella regler när det gäller svampätning, oavsett om det är fråga om soppar eller kremlor. Min regel är att aldrig äta en svamp som man inte kan sätta namn på. Om inte annat, så är det ju bra att veta till en annan gång vilken svamp man blev sjuk av..

Svampar är veritabla kemiska fabriker som producerar mängder med olika och komplicerade ämnen, och ibland kan mutationer uppstå där man minst anar det.

Våra matsmältningssystem varierar också från person till person. Hur som helst, alla är inte optimalt förberedda för sådan kost. Det gäller alltid att prova sig fram försiktigt, även med erkänt bra matsvampar.

0

Peter8689

23 aug 2011 kl. 14:18

Irene,

Du har givetvis rätt i det du säger. För mig har sopparna alltid varit en “säker” klass av svampar som är ätliga och goda med få undantag. Det var säker 4-5 olika soppar i svampen vi åt igår, och även om jag exakt visste vilka fem det rörde sig om, så vet jag ju inte vilken av de fem som orsakat magsjukan. Inte heller vet jag om svampen kan ha varit kontaminerad eller angripen av något. Vad jag dock gjorde innan tilllagning var att smaka på varje svamp innan den åkte ner i stekpannan, och alla smakade angenämt, vilket utesluter Gallsopp, Pepparsopp och flera andra som är kända som mindre lämpliga. Då min hustru har klarat sig utan besvär vid båda tillfällen medan jag reagerat kraftigt vid båda tillfällen, har fått mig att fundera på om det kan vara så att jag (och min son) tillhör en särskild genotyp som inte tål en viss sopp, medan min hustru, som tillhör en annan genotyp utan problem klarar sig. Det paradoxala i sammanhanget är att hustrun normalt har en betydligt känsligare mage än vad jag har. Jag har rena “plåtmagen” medan hon är känsligt för än det ena och än det andra..

0

Elisabeth Jansson

23 aug 2011 kl. 14:26

Hej!

Hur tillagade du svampen?
En bekant till mig sa att hon alltid fick ont i magen när hon stuvade Karl-Johan,jag frågade då hur hon gjorde?
Det visade sig att hon fräste bara svampbitarna i en kastrull utan att steka dem,då fick hon förklaringen.
Svamp är svårsmält och ska stekas länge,men det verkar nog inte vara det som har orsakat din magsjuka.

0

Peter8689

23 aug 2011 kl. 14:57

Elisabeth,

Tack för din synpunkt..
Jag stekte dem nog inte så länge som jag borde ha gjort. Jag fräste dem ett par minuter, men märkte när jag skulle äta dem att jag nog borde ha stekt dem lite längre, eftersom de inte hade den konsistens jag vill ha. Ändå känns det som att min reaktion i mage var alldeles för stark och tydlig för att kunna förklaras av detta. Min reaktion var nog mer typiskt för en förgiftning eller allergisk reaktion. Dock är det nog viktigt att tänka på att steka svampen ordentligt för att döda bakterier och andra sjukdomsalstrande mikroorganismer.

0

Grethe F

23 aug 2011 kl. 15:36

Hej

Jag har hört att man efter många års intagende av en viss svamp kan bli sjuck av den jag pratade med en familj där hun helt plötsligt inte tålte KJ hun blev väldigt sjuck som du beskriver det.

0

Peter8689

23 aug 2011 kl. 16:42

Hej Grethe,

Jag pratade med en kollega om samma sak, och han sa att han på senare år börjat bli känslig mot KJ. De besvär han pratade om var att han blev lätt illamående och gasig och körig i magen. Dock var hans reaktion inte i närheten av den ganska intensiva reaktion jag nu fått vid två tillfällen. Men det ligger säkert något i det du säger att man med åren kan utveckla en känslighet mot saker man tidigare tålt och det är säkert inte ovanligt när det gäller just svampar, som är kemiskt komplexa.

0

Charlotte B

23 aug 2011 kl. 20:47

Hej på dig
Jag har inget svar på din fråga men vill bara tala om att man kan få väldigt starka reaktioner av svamp!

Varken jag eller min man tål svamp. Min man får rejäl diarré och och jag får kraftiga magkramper och illamående. Speciellt kantareller för min del men annars gäller det alla svampar utom champinjoner.

1 tsk är max vad jag klarar på de flesta svampar men stolt fjällskivling tex kan jag äta en matsked. Champinjoner kan jag äta hur mycket som helst. I alla fall de köpta. De jag plockat själv har jag inte provat några mängder av än, går sakta fram.

0

Noomi

23 aug 2011 kl. 21:04

leccinum soppar kan orsaka magbesvär om man inte tillagar dom ordentligt, så det var säkert orsaken isf.
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning_och_forsaljning/gronsaker/svampar/handelssvampar/stravsoppar

0

Gula

23 aug 2011 kl. 21:33

Vilken bra länk!

0

Marina Jansson

23 aug 2011 kl. 23:27

Drack ni möjligen alkohol till maten, du och din son? Brunsopp och rödvin ska inte vara en bra kombination.

Själv är jag känslig mot KJ sedan många år. Knip och gaser tror jag att det blev. Ungefär som med honungsskivlingen.

Men jag hade liknande reaktion som du, Peter, i måndags när jag på fastande mage vräkte i mig svart trumpetsås, potatis och lövbiff. En timme senare fick diarré som tog slut när tarmarna var tomma. Jag tror inte det var bara svampen utan en kombination av allt. (ingen alkohol, dock) Har aldrig känt något av svart trumpet förut.

0

Birgitta D

24 aug 2011 kl. 07:15

För några veckor sedan läste jag på nätet i en fransk tidning att Blåsoppen orsakat förgiftning i fraskrike med magont och diaree’. Men som sagt långa tillagningen är nog a och o samt att man får lära sig att allt tål man inte jämt.

0

Peter8689

28 aug 2011 kl. 11:02

Hej alla,

Tack för alla svar jag fått, och jag har verkligen lärt mig något nytt här. Med all sannolikhet var det så att jag plockade några strävsoppar, troligen tegelsoppar och sedan slarvade med tillagningen. Som sagt upptäckte jag under förtäringen att vissa bitar knappt var genomstekta, vilket jag då inte uppfattade som något problem. Det kan ju vara värt att poängtera vikten av att genomsteka vissa svampar ordentligt. Någon frågade om jag förtärde alkohol i samband med svampen och JA, jag tog ett eller två glas vitt vin till maten. Återigen tack för all input jag fått. Ha det gott i svampskogen alla!

0

LBo

1 sep 2013 kl. 12:38

Inte beror dina symptom på att det på gifter i marken utan på svampen i sig.

I 40-årsåldern började jag märka att jag ibland hade magproblem efter måltider. Jag tänkte efter vad som var gemensamt vid dessa tillfällen. Enda gemensamma enheten var SVAMP. Så jag prövade olika svampar. Samma sak från med all svamp. Mängden spelade ingen roll. Och en del svampar som är så goda. Med sorg har jag avstått fån dem.

Resultat efter svampförtäring:
- Våldsamma magsmärtor efter 4-5 timmar och som varar lika lång tid.
- Avföringen är en grön sörja under ett dygn efteråt.

Men det är nog som min gamle biologilärare sa: “All svamp är giftig, det är bara en fråga om hur giftig den är”.

PS. Se upp för Quorn!

0

karl erik

3 sep 2013 kl. 09:45

jag råkade ut för ngt liknande för några år sedan och fick här på sajten en länk till en mykologisk vetenskaplig tidskrift där man presenterad några fall med specifik gastrointestinal allergi mot just Karl Johan! Jag blev otroligt dålig efter intag av en pytteliten karl Johan, med brännande känsla i och runt munnen, illamående, kräkningar och blodtrycksfall Helt återställd inom 24 tim, men bodde den natten på toaletten! Jag har testat 2(!) ggr till med att äta liiiite Karl Johan, och det går inte alls, varken färsk ellertillagad Så nu torkar jag den och ger bort till mina vänner! Hör också till saken att jag ätit hinkvis med Karl Johan tidigare i mitt numerea ganska långa liv men detta kom som en blixt från en klar himmel. Jag har också i umgängeskretsen träffat på ytterligare två personer med samma överkänslighet just för Karl Johan, så det är inte bara jag som är galen.

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2013 kl. 11:25

De flesta av oss blir sämre människor   med åldern, några få blir bara bättre och bättre!

0

Magsjuk av stolt fjällskivling

Magnus

14 sep 2014 kl. 10:36

En god vän till mig har under 2 tillfällen beskrivet något liknande. 4-5 timmar efter mat innehållande stolt fjällskivling fått kraftig diarre och kräkningar. Även blodtrycksfall på grund av detta vilket gjorde att han förlorade medvetandet under korta ögonblick. Efter all tömning blev han bra. Vi andra som åt samma svamp fick inga symptom.

0

Magsjuk av soppsvamp - fel på länken?

Helén

15 sep 2014 kl. 00:07

@ Noomi:
Av någon underlig anledning fungerar inte länken för mig och jag är jätteintresserad av att läsa den.
Finns det någon som har den och kan lägga in den på nytt?

0

Magsjuk av soppsvamp - fel på länken?

mumrik

15 sep 2014 kl. 00:19

Sidan är nog borttagen. Men antagligen var det denna sida som nu har fått ny adress.

http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning+och+forsaljning/frukt+och+gronsaker/svampar/handelssvampar/stravsoppar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?