0 46813 visningar

36 svar

Växtplats rödgul trumpetsvamp:)

Madde Småland

27 aug 2011 kl. 20:32

Idag kom jag ihåg att ta kort på växtplatsen så här kommer lite bilder. Finns en bäck i närheten och mossan är alltid blöt, händer att området är helt vattentäckt. Mestadels gran men i utkanten av området växer några mindre björkar
Lägger också upp bilder i jämförelse med trattkantarell så ni som är nybörjare lättare kan se skillnad på de här två.

Förlåt om en del bilder är av lite sämre kvalitet, är hängig av förkylning och orkade inte fokusera mig ordentligt.
Bild 1 mossan
Bild 2 rödgul trumpet i mossan
Bild 3 undersida på trattis och rödgul, trattisen är den till vänster

Växtplats, rödgul trumpetsvamp

0

Madde Småland

27 aug 2011 kl. 20:38

Lite jämförelsebilder taget här hemma.
Bild 1 på hattarnas översida, rödgul trumpet till vänster
Bild 2, rödgul till höger
Bild 3, nu är den rödgula på vänster sida igen

0

Madde Småland

27 aug 2011 kl. 20:41

Sista två bilderna:)
Bild 1, bara rödgul trumpet
Bild 2, bara trattkantareller.

Hoppas ngn blir hjälpt av det här:)

0

Kerstin, Lindome

27 aug 2011 kl. 20:54

Jättefina bilder.
Förvillande lika vid första anblicken, men helt klart olika när man har båda att jämföra med.
Den Rödgula kan ha mer eller mindre starka färger och här ser man de typiska dragen.
Är säker på att många uppskattar dina bilder.

0

Eleonora

27 aug 2011 kl. 21:22

Vilken härlig skog! Grattis till svampen samt fina bilder!

0

Linus Ängelholm

27 aug 2011 kl. 21:27

Fina bilder! Precis vad jag behöver!! Tack

0

Katrin

27 aug 2011 kl. 22:26

Jag tycker att det ser ut som trattkantareller på båda bilderna.Mina rödgula hittar jag i tallskog med inslag av björk.Högt gräs,ingen gran eller mossa.Men jorden är kalkrik.Jag kan skicka bilder på mina rödgula om du skickar mej ett mejl.
katrin@vargar.se

0

Kjellin

27 aug 2011 kl. 22:28

Varför inte lägga upp dem på forumet så alla får se ;) ?

0

Katrin

27 aug 2011 kl. 22:32

Jag kan inte för jag gör precis så som det står hur man ska göra o inget händer

0

Katrin

27 aug 2011 kl. 22:33

Har många bilder som jag vill lägga in

0

Kjellin

27 aug 2011 kl. 22:39

Prova med en annan browser, förr gick inte Safari? Kan dina bilder vara för stora? jpg funkar! Ibland kan det ta lite tid att ladda, beroende på mycket trafik…
Lycka till

0

Madde Småland

27 aug 2011 kl. 23:09

Om det är fler som sitter med bilder på växtplatser hemma får ni gärna lägga upp dom här:) De här korten visar bara hur det ser ut här hemma på det här stället men kan se helt annorlunda ut ifall jag hittar ngt nytt ställe.
Bott här i 10 år och ändå bara hunnit kolla av en bråkdel av skogarna i närheten så förhoppningsvis finns det fler:)

Katrin, du har fått mail:)

0

Katrin

28 aug 2011 kl. 21:22

Tack Madde!
Är mitt uppe i en flytt.På tisdag kopplar jag bort datan.kommer inte igång förran om 5 veckor igen

0

Boman

28 aug 2011 kl. 22:42

Katrin, de är faktiskt två olika sorter på Maddes fina bilder. Många förväxlar dem, inte för att det gör så mycket. De är goda båda. Titta noga på bilderna så ser du skillnaden.

0

anette

29 aug 2011 kl. 20:45

Härliga bilder, både på skog och svamp. Det syns klart och tydligt att det är trattis och rödgul trumpetsvamp.

0

"JAS" Helsingborg

29 aug 2011 kl. 21:35

Jo Rödgul trumpetsvamp Cantharellus lutescens kan variera en hel del i utseende men att Madde har både trumpet och trattisar är det ingen tvekan om. Kollar man på undersidan så syns skillnaderna tydligt. 3 bilder på Rödgul trumpetsvamp Cantharellus lutescens i tre olika miljöer men alla är fuktiga.

0

Katrin

30 aug 2011 kl. 07:41

Oooops förlåt så mycket.Såg inte bilden på trattisen o den rödgule.Men visst ser jag skillnad.Det vet ju jag sen innan för jag plockar ju båda 2

0

Katrin

30 aug 2011 kl. 07:43

Hej Madde!
Fick du mitt mail?

0

Madde Småland

30 aug 2011 kl. 10:03

Tack allihopa:)
Visst är det både trattisar och rödgul trumpet. Hade blivit lite blandade i korgen så det kändes som ett evigt pillande att sortera upp;)

Hej Katrin!
Har fått ditt mail och har svarat. Här kommer nu 2 av dina bilder:) Du fick ihop en fin skörd av rödgul trumpet, grattis!

Rödgul trumpetsvamp

0

Linus Ä-holm

30 aug 2011 kl. 18:04

Det va ju inte lite det!!! =) Annat mot mina 40-50 st! Kom gärna med fler bilder på hur det ser ut där ni hittar dom!
Tack!

0

Irene A

30 aug 2011 kl. 18:32

Så här kan det se ut på Gotland (den rödgula är kalkgynnad):

0

Kerstin, Lindome

30 aug 2011 kl. 21:30

Detta är ju eländigt. Normalt brukar man ju koppla av så här på kvällskvisten med att läsa inläggen på Forumet för att eventuellt förkovra sig i svampkunnandet.
Istället sitter man här, avundsjukt dreglande, över vackra felfria Karl-Johan och vidsträckta mattor av Röd-Gula….
Men, om än motvilligt, det är bara att gratulera och glädjas med Er.
Det inspirerar och tyvärr…gör att man inte kan koncentrera sig på sitt arbete. Funderar just nu på en trovärdig och hållbar anledning varför jag måste vara ledig imorgon.

0

Totte Gbg

30 aug 2011 kl. 21:58

Kerstin måste bara fråga…har du hittat rödgula i Landvetter trakterna?
Själv har jag letat o letat men nä inte hittar jag några rödgula :(

Jättefina bilder på växtplatser o skördar!!!

0

Kerstin, Lindome

31 aug 2011 kl. 06:54

Nej Totte, det har jag inte.
Det är väl för surt av alla flygplan som passerar, (?).

Däremot i Dina trakter -:), men aldrig sådana här mängder.

0

Linus Ä-holm

31 aug 2011 kl. 20:25

Hurr lång tid tar det för en trattkantarell att växa upp?

0

Ulla Skellefteå

2 sep 2011 kl. 15:24

Vilka underbara bilder :)
Grattis till skörden

0

Lena M

3 sep 2011 kl. 07:31

Så här ser en av mina rödgula växtplatser ut, bitvis sumpig.På ena sidan myren kommer alltid en gul variant av svampen

Rödgul trumpet / växtplats

0

Annelie Vestin

22 sep 2011 kl. 17:55

Tack för svar men håll med om att de är otroligt lika…

0

jean

22 sep 2011 kl. 18:32

fina bilder!trevlig skog!

0

Marina Jansson

8 okt 2011 kl. 21:50

Hej Totte och Kerstin.

Jag har hittat rödgula på ett ställe utanför Mölnlycke, utmed Benarebyvägen. Där skylten Mölndals kommun/Härryda kommun står finns det ett blötområde öster om vägen och jag har hittat en plats som det brukar finnas 5-10 liter på. I år har jag inte hunnit dit så jag misstänker att de står där och faller sönder…

0

Totte Gbg

8 okt 2011 kl. 22:01

Hej nämen vad säger du?
Jaha så du menar att det är fritt fram att leta sig dit i morgon då?

0

Kerstin, Lindome

8 okt 2011 kl. 22:03

Det var generöst av Dig att dela med Dig, tackar för det, men vi får sätta vårt hopp till Totte.
Har inte en chans att slippa ifrån innan tidigast nästa fredag.

0

Kerstin, Lindome

8 okt 2011 kl. 22:04

Där gick vi om varandra Totte.
Hör av dig om resultatet och lycka till!

0

Totte Gbg

8 okt 2011 kl. 22:09

Jamen det gjorde vi Kerstin :)
Jadu resultatet kan bli spännande om inte annat tar jag med kameran o fotar alla andra som kommer dit oxå ;) :D

0

Boman

8 okt 2011 kl. 22:33

Mitt närmaste ställe är en sänka men ett dike/bäck som vildsvinen använder som bad.  Berget stiger upp på ena sidan, den andra är mera blåbärsris7mossa. Granar runt om, mossa, gräs, ormbunkar. Hade inte kameran med men vi plockade ca 10 liter på en kort stund på sidan mot berget. Även rätt långt från bäcken fanns det gott om dem under granar. Lite varierande i färg, en del bleka andra mycket klart orangea i foten och mörka i hatten. På andra sidan bäcken/diket fanns absolut inga alls. Inte ens trattkantarell.Där börjar träskskogen mot sjön.

0

Jessica

8 okt 2011 kl. 22:36

http://kinne.blogg.se/2011/october/8-oktober-2o11.html

Dom rödgula jag & min sambo hittat är väldigt krusiga.. Syns kanske jättedåligt på videon :p

0

Totte Gbg

8 okt 2011 kl. 22:43

Det fanns en del kärr där enligt kartan vid Benarebyvägen…blir till att leta o traska ordentligt :)
Håll tummarna Kerstin ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?