2 12280 visningar

27 svar

vita kantareller

klas jaederfeldt

30 aug 2011 kl. 22:29

vi har ju länge snackat om “gula kantareller” här, nu hade jag turen att hitta vita exemplar av kantarell, jag har gjort de en gång förut.Även sett vita fruktkroppar 4-5 ggr/år när jag jobbade på riksmuseet, så jag vet att det inte är någon ovanlighet att det blir så, kantarellsvamparna är ju mycket variabla i sina färger

0

Emil A

30 aug 2011 kl. 22:41

Intressant!

0

Åsa

31 aug 2011 kl. 07:46

Vi hittar dem varje år i Södertälje.

0

Lilla My

31 aug 2011 kl. 08:07

Jag plockade såna senast igår :) har hittat på tre olika ställen i samma skog, ganska häftigt tycker jag. Fint kort, Klas!

0

Svampnörden

31 aug 2011 kl. 10:25

De är för tunna för att vara blek kantarell då?

Alltså Cantharellus pallens som skiljer sig från Cantharellus cibarius färg och DNA-mässigt.

0

Äta?

Rikard

31 aug 2011 kl. 12:08

Är det alltså samma art och lika ätbart som standardkantareller? I så fall får jag ju börja kolla mer efter vita svampar. Finns det något man kan förväxla med, eller räcker det att åsarna ser rätt ut?

0

Äta?

Lilla My

31 aug 2011 kl. 12:30

De jag hittar ser precis likadana ut som vanliga Kantareller, bara vita eller svagt gultonade. Smakar likadant också, tycker jag :)

0

svampnörden

klas jaederfeldt

31 aug 2011 kl. 12:42

de är en färgform av kantarell, ej blek kantarell, men alla typer av kantarellsvampar är mycket variabla vad det gäller färgen,jag har även i år hittat aprikosfärgade kantareller, man kan även finna helt gula trattkantareller och helt orange rödgul trumpetsvamp, jag har t.om fått in till rixmuseet helt gula svarta trumpetsvampar

0

Klasse

Svampnörden

31 aug 2011 kl. 13:25

Ja det var lite min fråga. Hur vet man om det är en vit kantarell vs blek kantarell?

Ursäkta överskriften, men klas låter så formellt :)

0

Klasse

Irene A

31 aug 2011 kl. 13:38

Blek kantarell har gula skivor, albinoformen av gul kantarell har lika vita skivor som svampen i övrigt.

0

Klasse

Bo E

31 aug 2011 kl. 14:55

blek kantarell har ofta ett mer kompakt “knubbigt” växtsätt också

trevligt att klas j fotat den vita kantarellen

jag är rädd för att “mitt” ställe för såna är slutkört nu - förra hösten förvandlades det till ett kalhygge och vägkanten de växte i är helt deformerad av skogsmaskiner…

0

Bo E

Svampnörden

31 aug 2011 kl. 18:59

Aha!!! Det handlar alltså inte om en tillfällig färgförändring, utan om en permanent genetisk förändring hos vissa gula kantarell-mycel som gör att de bildar vita fruktkroppar??

Jag hamnade i en ganska hätsk diskussion med en bekant om den tillfälliga eller genetisk permanenta förändringen av kantarellens färg….därför undrar jag extra mycket.

0

bilder

klas jaederfeldt

1 sep 2011 kl. 13:05

aprikosfärgad kantarell,med den vanligare gula färgen på bild till vänster, gul form av trattkantarell samt mer eller mindre gula svarta trumpetsvampar

0

Bo E

Bo E

1 sep 2011 kl. 13:34

ja på mitt ställe kom det vita kantareller år efter år så det verkar vara genetiskt knutet till mycelet inte nån solblekning el. dyl.

0

Vita kantareller

spass

25 sep 2011 kl. 18:16

Jag läste med intresse forumet om vita kantareller. Jag har ett ställe där jag år efter år plockar helt vita kantareller. Dom är av den vanliga tunna slimmade sorten inte blek knubbig. Jag tycker att dom möjligtvis doftar ngt svagare än den vanliga gula.men är ej helt säker på detta . Jag har oxå undrat om det rör sig om en “ny” variant av kantarell eller bara en albino variant? Jag hittar den på allt större områden i samma skog varje år.

0

Klas

Annette L, norr om Sthlm

25 sep 2011 kl. 18:28

Din jämförelsebild kan jag inte se alls, kan du göra om det, eller är det bara jag?

0

Klas

Skogsfrun i Obbola

25 sep 2011 kl. 20:07

Jag ser inte heller Klas bild.

0

Marre

14 aug 2016 kl. 22:27

Går albino kantareller alltså att äta såsom blek kantarell?

0

Irene A

15 aug 2016 kl. 09:59

Ja, fast det sägs att de inte har så mycket smak.

0

Birgitte Nilsson

12 sep 2017 kl. 18:20

Jeg har fundet hvide (vita)  øst for Värnamo. Har vist det til svampeeksperter her i DK. De har aldrig set eller hørt om dem. Er glad for at finde denne tråd, hvor det kan blive bekræftet at de findes og kan spises

0

Rebecca & Harry

29 jul 2020 kl. 21:04

Hej!
Jag undrade över samma sak idag när jag och sonen hittade ca 30 vita kantareller på vårt kantarellställe. Jag trodde de blivit gamla och börjat förmultna men de var spänstiga och såg exakt ut som gula kantareller fast vita. Har inte provsmakat de ännu. Ser fram emot det!

0

MaritaL

29 jul 2020 kl. 21:37

Häftigt!
Det vore roligt att hitta någon gång.
Berätta gärna hur de smakade.
(Om det var “vanlig” kantarellsmak eller annorlunda.)

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?