1 2702 visningar

16 svar

Blå riska

Michael Krikorev

21 sep 2011 kl. 19:12

Hej, skulle behöva lite tips och hjälp med en makaber riska.

I söndags fann vi under en svamptur en riska som var blå i färgen. Inte lika intensivt blå som den nordamerikanska indigoriskan, men ändå påtagligt blåfärgad på både hatt skivor och fot. Färgen var densamma hos fruktkroppar i alla stadier.

Mjölksaften var blå (!) men mkt sparsam, även hos unga fräscha exemplar. Lyckades inte få fram hela droppar av saft, men vätskan var klarblå vilket jag fångade upp på ett vitt papper (bild 3)..

Hatten är inte helt klarblå, man kan ana en svag rödorange färgton, och närmast tillhands är väl blåmjölkig riska, Lactarius quieticolor (=L. hemicyaneus). Men de fynd av L. quieticolor som jag sett har alltid haft en orangefärgad saft (som blir vinröd efter ett tag). De har också varit något mer “robusta” och köttiga, medans dessa fruktkroppar var något spensligare, påminnande om granblodriskan i form och storlek. Foten hade inga droppfläckar (förutom enstaka små på vissa fruktkroppar).

Vet inte varifrån svenska namnet “blåmjölkig riska” kommer, men det får en att misstänka att det finns tidigare kända fynd i landet av riskor med blå mjölksaft?

Fyndet gjordes i fuktig och örtrik granskog (det fanns 1 tall ca 10 meter bort).

Finns någon här på forumet som har erfarenhet av någon riska med blå saft som påminner om denna?

Blåmjölkig riska (Lactarius quieticolor)?

0

Michael Krikorev

21 sep 2011 kl. 19:17

Ett par närbilder till….

Blåmjölkig riska (Lactarius quieticolor)?

0

Irene A

21 sep 2011 kl. 19:20

Vilken fantastisk riska! Har aldrig sett något liknande, bara hört andra beskriva såna.
Jag vägrar att kalla den quieticolor, och tror att synonymiseringen med hemicyaneus är ett misstag.

Jag tycker att fyndet bör DNA-sekvenseras och jämföras med de andra som Ursula har satt namn på..

0

Jan A, Uppsala

21 sep 2011 kl. 19:24

Har hittat /såna/liknande/ännu värre/ några ggr. här i hemmaskogarna. När jag skar dem i bitar blev dessa koboltblå och vid upphettning/nedsmältning i kastrull blev bitarna ilsket ärggröna! Smakade bra!

0

Irene A

21 sep 2011 kl. 19:25

Tänkte bara tillägga att fennoscandicus också kan ha ganska mycket blått i sig.

Den här ser ut att sakna det orange pigmentet som alla våra blodriskor har annars..?

0

Michael Krikorev

21 sep 2011 kl. 19:35

Ja, visst är den märklig!

Har dem sparade och ska se om jag kan finns någon som vill sekvensera dem…

Var säger du om bifogade bilder? Det är andra kollekter som stämmer bättre in på L. quieticolor. Hos de två första bilderna var hatt och fot påtagligt blågrön, men skivorna var orangefärgade och saften orange, senare vinröd.

Den tredje bilden visar en mer typisk L. quieticolor i mina ögon.

Lactarius quieticolor

0

Karl S

21 sep 2011 kl. 19:37

Vi kanske har fått in Lactarius indigo i Sverige? Kolla t ex Phillips nordamerikanska bok, enligt honom finns den i ek/gran skog i sydöstra USA, inte så långt bort.

0

Michael Krikorev

21 sep 2011 kl. 19:40

Har även fått dessa “ljusa” exemplar till L. quieticolor (tall och ek på växtplatsen).

Jan A: Nästa gång du stöter på dessa blå till blågröna riskor kan du väl kontrollera färg på mjölksaften och ta kollekt? Vore kul att få lite reda på dessa skumma fynd.

Lactarius quieticolor

0

Michael Krikorev

21 sep 2011 kl. 19:46

Karl: Jag vet inte om jag vågar tro på L. indigo.. De bilder jag har sett har visat fruktkroppar med en än mer intensiv blå färg, men man vet ju aldrig….

0

Jan A, Uppsala

21 sep 2011 kl. 20:41

Jodå Micke, jag har uppdrag från alla möjliga håll att återfinna de blå/ärgggröna.

0

Mattias Andersson

21 sep 2011 kl. 21:32

Spännande, var tvungen att googla lite på de där färgämnena (sesquiterpener). Kanske går det att analysera dem kemiskt om de inte är alltför instabila. Hittade i alla fall en uppgift om ett fynd av L. indigo från södra Frankrike (om den nu är bekräftad) så omöjligt är det kanske ändå inte…

0

inger möckelind

7 sep 2014 kl. 14:16

Hej har precis plockat - och ätit upp- två jättefina blå riskor. De växte i Värmland. Marken är rik på örter grunden innehåller en kärna av grönsten. Växte på en stig intill en tallplantering
Ska se om jag kan hitta fler ex att fota. De var vackert blåmarmorerade uppe medan fot och skivor och växtsätt är orange

0

carolina

25 sep 2014 kl. 20:03

Spännande att läsa! Jag hittade en liknande alldeles blågrön riska när jag letade blodriskor i grimsstaskogen i Hässelby, stockholm. Där växte gran och asp. Den växte inte tillsammans med de vanliga granblodriskona. Det var väldigt mörkt blågön i färgen, både på ovansidan av hatten och köttet vid tvärsnitt. Vågade inte plocka den. Ett par veckor senare hittade jag tallblodriska vid en växtplats där de brukar finnas varje år. De brukar vanlightvis vara morotsfärgade men i år var detf lera ex som var mörkblå på hatten. Nästan samma ton som de blå riskorna. Det var underligt tyckte jag. Har tyärr inga bilder.

0

Michael Krikorev

25 nov 2015 kl. 11:11

Nu har jag fått svar från Annemieke Verbeken som forskar på riskors släktskap, och det verkar som att detta fynd hamnar i samma kluster som Lactarius fennoscandicus. Mikroskopiskt stämmer den också bra, men den blå färgen förbryllar fortfarande och är inte känt i den här omfattningen för den här arten tidigare.

0

Irene A

27 nov 2015 kl. 10:42

Det verkar logiskt med närheten till fennoscandicus, med tanke på att vi hörde talas om helblå riskor som hittades i Dalarna. Nu var ju det så längesen, så att varken fennoscandicus eller quieticolor var kända namn för oss då. Däremot fanns hemicyaneus, “blåmjölkig riska” i en del svampböcker, så det låg väldigt nära till hands att kalla den det. När den sen blev synonym med (eller rättare sagt varietet av) quieticolor, kändes det lite förvirrande :-)

0

klas jaederfelt

6 sep 2016 kl. 22:59

hittade dessa i en granskog i Hölö sdml, tittar man på bilden så fanns det antagligen en tall i närheten,(tallbarr),unga frk,var blå på hatten som bleknade när svampen blev större, de kom på samma ställe i många år

0

Om det vore sant :)

17 jun 2018 kl. 16:22

Lactarius indigo

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?