0 327 visningar

8 svar

Nyfiken på

Lena M

3 nov 2011 kl. 10:39

vilken svamp jag såg på stig uppåt berget. Blockterräng, barrskog, mossa och blåbärsris.
Det fanns bara ett ex. och det blev inget smakprov för foten var så maskäten, någon som har förslag ?

gulaktig skivling ?

0

Gert

3 nov 2011 kl. 10:48

Ett förslag: Kolla upp äggvaxskivling, H. karstenii.

0

Lena M

3 nov 2011 kl. 11:05

Kul, det verkar vara den, första gången jag ser den. Tack Gert !

0

Irene A

3 nov 2011 kl. 11:46

Jag skulle hellre kalla den ängsvaxing, Hygrocybe pratensis. Den kan förekomma i skogsmiljö också.

0

Bo E

3 nov 2011 kl. 12:16

jag skulle oxå gissa på ängsvaxskivling

har oftast funnit den i betesmark men antar att om skogen varit obetad i många år så kan det ändå finnas kvar mycel i marken som ger frukt vid gynnsamma förhållanden som ju t ex en fuktig mild höst

det är ju väldigt vanligt att gammal betesmark vuxit igen eller planterats med skog och jag vet inte hur lång tid som måste gå innan svampfloran förändras helt

det är en intressant frågeställning tycker jag, som man ofta har när man hittar lite ovanliga arter eller såna som växer i “fel” miljö enligt praxis eller svamplitteraturen

har oxå hittat ängsvaxskivling i skogsmiljöer, men är å andra sidan inte såhär på rak arm 100% säker på hur man skiljer den från äggvaxing

0

Bo E

3 nov 2011 kl. 12:21

näää
om bilden i databasen är representativ o färgerna korrekta så tycker jag att det är ganska stor skillnad mellan ägg- och ängsvaxingarna

tycker mig känna igen båda men har aldrig blandat ihop dem

0

Gert

3 nov 2011 kl. 12:49

Håller nog också med om ängsvaxskivling.
Den rödgula hatten stämmer bättre på den.

0

Irene A

3 nov 2011 kl. 13:00

Så här ser äggvaxingen ut hos mig, inte alls ovanlig i trattkantarellskogarna här.
Konstigt om du inte har sett dem förut, Lena..?

0

Lena M

3 nov 2011 kl. 13:31

Ängsvaxing okey, den är också ny för mig.
Inte omöjligt att jag gått förbi den någongång utan att reagera, beror väl på hur pass observant man är vid tillfället.
Just nu är det inte så många arter att titta på, kanske därför jag såg den.
Jag har funderat på varför inga jordstjärnot visar sig i höst, har 2 lokalen men icke. Är det för varmt eller vad beror det på ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?