0 8332 visningar

14 svar

odla tryffel

Birgitta F

10 nov 2011 kl. 18:05

Hej alla ! Vi odlar vit och svart tryffel och har väl inte förväntat oss desto mer resultat….men nu när vi öppnar på växthusdörr så slår en fantastisk doft emot oss.
Har någon erfarenhet av detta sätt att få tryffel i trädgården ?

0

Ring TT

10 nov 2011 kl. 20:19

Vilka arter är det du odlar???
Mig veterligt har aldrig den äkta (det man i daglig tal menar när man säger vit tryffel) vita tryffen (T. magnatum) gått att odla.

Och svart tryffel (T. aestivum) har väl bara odlats på Gotand i hela Sverige så här långt. Intressant då at du alltås verkar ha odlat även vit tryffek på Gotland, för det måste ju vara på Gotland du bor. Känns nästan som en världssensation detta

0

Ring TT

10 nov 2011 kl. 20:20

Vilka arter är det du odlar???
Mig veterligt har aldrig den äkta (det man i daglig tal menar när man säger vit tryffel) vita tryffeln (T. magnatum) gått att odla.

Och svart tryffel (T. aestivum) har väl bara odlats på Gotland i hela Sverige så här långt. Intressant då att du alltså verkar ha odlat även vit tryffel på Gotland, för det måste ju vara på Gotland du bor. Känns nästan som en världssensation detta.

0

Birgitta F

10 nov 2011 kl. 20:41

Tuber Borchii Vittad
Tuber Aestivum Vittad

De italienska namnen

0

förtydligande

Birgitta F

10 nov 2011 kl. 21:05

Vi har alltså införskaffat hasselplantor 2 st en med mycel från T.aestivum svart tryffel och en med T.Borchii vitaktig tryffel och växthuset luktar helt underbart.
Vad sjutton gör vi nu ?

0

förtydligande

klas jaederfeldt

10 nov 2011 kl. 22:36

va roligt att det funkade, var har du köpt hasseln

0

klas j

Birgitta F

10 nov 2011 kl. 23:12

Vi hittade en trevlig sida på internet med fröer och i maj 2011 hade dom hasselträd till salu med de sorter av tryffel jag skrivit om. Vi köpte ett par och har vårdat dom ömt sedan dess. Nu bor dom i sina respektive krukor nedbäddade i växthuset.
sidan har du här:

http://gourmetgarage.dk/

Sen vi köpte våra plantor har hasseln varit slutsåld och nu verkar det som implantaten i huvudsak är på ek fastän det står hassel.

Doftar gott i vårt växthus gör det iaf

0

Birgitta f

klas jaederfeldt

11 nov 2011 kl. 00:28

doftar gott skriver du, men har du sett några tryfflar?

0

Birgitta f

Johan

11 nov 2011 kl. 06:59

Bra Klas!
Att det doftar gott är en sak, men att sedan verkligen hitta några tryfflar är nog tyvärr en annan sak.

Vet att flera odlingar på Gotland gett ingen eller mycket sparsam skörd efter snart tio år.

0

klas och johan

Birgitta F

11 nov 2011 kl. 07:49

Det var just det jag undrade över dvs om någon har erfarenhet av egen odling. Våra plantor är som skrivet nya och ska inte utveckla färdiga tryfflar förrän tidigast om 4 år.Just nu doftar hela växthuset underbart och vi funderar på om man på något vis vågar utforska rotsystemet försiktigt ? Skadar man i så fall mycelet. Ska vi bara avvakta och sniffa så länge ? Ska de första kropparna inte skördas utan lämnas orörda för större skördar senare ? Vi har inte an aning därav frågeställningen.

0

Jan A, Uppsala

11 nov 2011 kl. 13:21

Jag odlar på nordfransk hassel och öländsk ek, ”mycorhizé par le truffe Tuber uncinatum”,
och har gott om info, men just nu lite ont om tid.
Ska iaf säga att du ska ABSOLUT INTE rota bland rötterna, utan plantorna ska ut på sin blivande växtplats, helst en f.d.åker eller en äng, där trädrötter med tillhörande mykorrhizasvampar saknas. Du borde ha planterat ut dem ”för länge sen” – jag vet inte vilket skick de är i nu och inte varför du har dem inne?.
Fick du ingen info med?
Om du mailar mig så kan jag småningom skicka text och länkar, men googla NU på t.ex. ”tryffel odling” eller hitta på något annat. Info i mängd finns!
Titta tabm på tryffel på denna länk:  http://www.tjornarpsbloggen.se/?cat=32

0

Lena M

11 nov 2011 kl. 16:28

Spännande projekt, lycka till med det och som man säger ” försöka duger “.

0

Jan A

Birgitta F

11 nov 2011 kl. 17:47

Tack för länkar och svar Jan , dom är inte inomhus , vi har bara haft lite bryderi om var vi ska landa dom. Just nu är dom i växhuset som doftar något sagolikt.Vi bor i bohuslän och har inte vinter ännu så vi kan gott och väl avsätta en plats åt dom ännu.
Jag mailar gärna dig , dessvärre har jag inte din mail-adress min är iaf furufalk@telia.com
(maken är f.ö född i Uppsala)

0

anna76

20 feb 2019 kl. 17:38

hej! hur har det gått med er tryffelodling? så nyfiken på att själv skaffa plantor =) bor också i bohuslän o tänker att det kanske kanske kan funka =)

0

odla tryffel- Mandelmans

A

21 feb 2019 kl. 15:36

Hasseldunge verkade ge resultat .
Senaste inslaget tv 4 häromdagen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?