0 559 visningar

14 svar

blåmusseron

per dunhoff

8 dec 2011 kl. 15:56

3 flotta blåmusseroner och lite judasøra på dagens skogspromenad utmed fjorden.

0

klas jaederfeldt

9 dec 2011 kl. 16:45

va trevligt

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2011 kl. 16:49

Det har varit dåligt med judasöron här hos mig, så grattis till den Per. Antagligen har det varit för lite fuktigt väder men nu så börjar de ta fart, får hoppas att inte vintern slår till bara.

0

blåmusseron/judasøra

per dunhoff

14 dec 2011 kl. 08:34

jag har bara funnit den på 1 død flæderbuske, kan den væxa æven på levande flæder og andra træd ?

0

blåmusseron/judasøra

Bo E

14 dec 2011 kl. 12:33

...o grattis till blåmusseronerna de har haft ett mycket dåligt år uppe i mellansverige

0

blåmusseron/judasøra

"JAS" Helsingborg

14 dec 2011 kl. 17:19

Jodå Per, judasöron har jag hittat på “vanlig” gran (rödgran), Bok, och i stor mängd på död alm, och så klart på fläder. Det kan eventuellt oxå vara så att vi har ett fynd på asp men det är tyvärr inte bekräftat ännu.

1. gran. 2. bok. 3 alm

0

blåmusseron/judasøra

Karl S

14 dec 2011 kl. 19:43

Har just njutit en läcker paté på blåmusse+spenat. I mitt tycke bästa sättet att förtära sagda svamp.

0

blåmusseron/judasøra

klas jaederfeldt

14 dec 2011 kl. 20:11

receptet Karl

0

blåmusseron/judasøra

per dunhoff

16 dec 2011 kl. 00:40

detsamma karl s !

0

blåmusseron/judasøra

per dunhoff

16 dec 2011 kl. 00:44

flotta bilder som vanligt JAS ! vid ett besøk på p m och vænner i væxjø førra året i maj hade de judasøra på menuen som sades vara plockad på bjørk utanfør væxjø, kan det stæmma tror du ? vidare sas det at de æven sænde judasøra från småland til el bulli utanfør barcelona med vilken restaurang p m haft sommelier samarbete med.

0

blåmusseron/judasøra

"JAS" Helsingborg

16 dec 2011 kl. 09:36

Hej Per! Nej jag tror inte att det finns Judasöron på björk utanför Växjö. Om, jag säger Om det skulle vara så så borde du och dina vänner verkligen ta reda på om det är judasöron och Om så är fallet är det ett unikt fynd. Normalt växter de endast i väster från Hallandskusten och därifrån söderut och “kanske” en bit upp på Blekingekusten. Jag tror att det är så att NV-Skåne har den tätaste populationen av judasöron i deras etableringsområde. Ett fynd från Kristianstad anses faktiskt som unikt. Jag blir förvånad då jag vid något enstaka tillfälle har hittat dem mer än 2 mil från kusten inåt land alltså.

0

blåmusseron/judasøra jas

per dunhoff

17 dec 2011 kl. 00:03

JAS,tror du missførstod det med pm och vænner. det ær inte mina vænner det ær væxjø s bæsta restaurang som før øvrigt ær høgt rankad i restaurang sverige. jag har mail fra ægaren til restaurangen dær han skriver att deras judas øron plockas på bjørk i småland….... !! du kan gærna få en kopia på det mailet och hans namn. men jag lægger inte ut mailet ifråga till allmæn beskådan hær på nætet.

0

blåmusseron/judasøra jas

"JAS" Helsingborg

17 dec 2011 kl. 00:49

Ja, jag missförstod dig Per :( Du får gärna sända mig en kopia på mailet.
skogens@algonet.se

Pappa bor bara några mil norr om Växjö, så jag är rätt ofta där, skall bli intressant att få björkarna förevisade för mig:)

0

blåmusseron/judasøra jas

per dunhoff

17 dec 2011 kl. 21:49

jas, har mailat til dig! gå in på pm nån gång og sæg at du hørt at de ibland har judas øra från småland på menuen…...ss

0

blåmusseron/judasøra jas

"JAS" Helsingborg

17 dec 2011 kl. 23:54

Jag har mailat dem och du har en kopia Per. Skall bli intressant att se vad de svarar:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?