0 1866 visningar

70 svar

Rapporter, Stenmurkla

enelie, Lkpg

28 apr 2012 kl. 19:56

Hej,
Nu skrev jag in en rapport om funnen Stenmurkla och tog av bara farten in den på “Matsvamp”.
(Går ju inte att ändra min rapport nu i efterhand.)
Finns det någon riktlinje om hur man bör rapportera den här?
Jag själv äter den och räknar den som matsvamp men det är kanske inte rätt längre att räkna in den som det, rent allmänt?

0

klas jaederfeldt

28 apr 2012 kl. 19:58

jag tycker att den är en matsvamp

0

Helena A

28 apr 2012 kl. 20:09

Jag rapporterar den som matsvamp eftersom jag äter den

0

Kjellin :)

28 apr 2012 kl. 20:11

Å jag med :-)

0

enelie, Lkpg

28 apr 2012 kl. 20:25

Tack:)
Då fortsätter jag med det i rapporter om det skulle råka bli fler fynd.
(Jag har hittat största skörden på flera år i dag så jag är ‘lite till mig i trasorna’ ;)

0

Gunhild i Kåddis

28 apr 2012 kl. 20:32

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan—-olamplig-att-ata/
Läs den här artikeln från Livsmedelsverket!
Ni som vill äta stenmurkla får naturligtvis göra det, men jag tycker absolut att den hör hemma bland giftsvamparna. Den borde inte få säljas till restauranger (det enda ställe dit man får sälja nu) den blir väl inte mindre giftig av att ätas på restaurang.

0

Johnny Carlsson

28 apr 2012 kl. 22:36

Jag håller med Gunhild i Kåddis.
Jag kommer rapportera in ev. fynd bland giftsvamparna.

0

Bengt Sandh

28 apr 2012 kl. 22:46

Jag är väldigt kluven. Därför är min ena sida gift och den andra skild. Vet inte vilket ben jag ska stå på men när jag klättrade över muren när jag rymde från Kumlafängelset hade jag stor nytta av att mina fötter var försedda med murklor.

0

Maria Isaksson

28 apr 2012 kl. 23:58

Efter de kunskaper jag förvärvat under SvampkunskapII så kommer jag inte att rapportera murklan under matsvampar. Flera forskningsrapporter visar att gifterna i Stenmurkla ger förändringar i DNA och ökad tumörkänslighet i bl.a njurar. Med bästa vilja i världen skulle jag inte rekommendera någon att förtära den.

0

klas jaederfeldt

29 apr 2012 kl. 00:58

Vad det gäller stenmurklans canserframkallande grejor så har jag frågat en på livsmedelsverket om det är farligare med ett mål murklor i veckan eller att t.ex. röka 2 cigaretter om dagen eller att alltid vistas i Sthlms.luften, då sa han rakt ut, så farliga är de inte, sedan gör du naturligtvis som du vill. Jag kan förstå att de som vanligtvis köper sin mat i hälsokosten blir förfärade av mitt uttalande, men tänk efter själva , vad är inte farligt, ett ex, är att de som kör sina barn i sittvagnar (sulkies) ansiktet i jämnhöjd med bilarnas avgasningsrör så de verkligen går andas in alla “härliga” avgaser.
Visst är murklorna farliga ,och inte får man bort allt gift, men så lite som man normalt äter, är en droppe i havet mot all annan skit som vi får i oss.
Jag tycker att en stenmurkla rätt behandlad (avkokad 2 ggr, eller långtidstorkad i rumstemp.) är en matsvamp

0

klas jaederfeldt

29 apr 2012 kl. 01:02

sedan så är jag glad över att många slutat att äta stenmurklor, det finns inte så mycket av dem söder ut, och ju färre som plockar desto fler blir det kvar till mej

0

Trollehatt

29 apr 2012 kl. 05:50

Lite nyfiken på vart du hittat murklorna. Bor själv i staden och vill försöka hitta mina första murklor.

0

Birgitta D

29 apr 2012 kl. 08:44

enelli jag vill också veta var du hittat murklorna. Skojar med dig.

0

"JAS" Helsingborg

29 apr 2012 kl. 11:28

Man hittar murklorna i skogen om man ger sig ut och letar ;)

0

Trollehatt

29 apr 2012 kl. 11:42

Inses att jag måste ut i skogen - dum i huvet är jag inte ....

Jag formulerade mig kanske lite fel - naturligtvis är det inte exakt växtplats jag undrar över utan en indikation på var jag bör leta. Så mycket hyggen finns inte nära stan - var mer kan man leta?

0

Charllie Wijnbladh

29 apr 2012 kl. 13:09

Tack Gunhild i Kåddis. Det enda rimliga förhållningssättet är att stenmurkla är en giftsvamp. Det gäller speciellt för oss svampkonsulenter.
Sedan kan man förstås säga till folk att det trots detta finns en del som äter den efter en partiell avgiftning, men att rekommendera den till någon är förkastligt!

0

trollehatt

klas jaederfeldt

29 apr 2012 kl. 13:20

du kan finna stenmurklor i skog oxå, inte bara kalhyggen, leta vid skogsvägar ,rotvältor och övrigt störd mark som traktorspår, ett ett år gammalt barndställe kan ge bra skördar av både sten och toppmurklor

0

trollehatt

Trollehatt

29 apr 2012 kl. 18:43

Tack Klas!

0

trollehatt

Birgitta D

29 apr 2012 kl. 19:09

Var ute och letade idag, inte tillstymmelse till en enda liten ens.

0

He*ena

S Anning

29 apr 2012 kl. 19:10

Det var någon här som skrev “Jag rapporterar den som matsvamp eftersom jag äter den”

Det uttalandet är nog inte det intelligentaste som har skrivits här på Svampguiden.

“Herregud” säger jag. Jag blir mörkrädd.

0

He*ena

Bengt Sandh

29 apr 2012 kl. 19:53

I dag hittade jag 77 st stenmurklor, från knytnävsstora till pyttesmå. Det ser ut att bli ett riktigt bra murkelår iaf här i Västergötland.

Jag tycker att debatten om stenmurklor borde balanseras en aning. Jag efterlyser s.k. omvänd bevisföring, d.v.s. att det skulle vara intressant att veta hur många DOKUMENTERADE fall av dödsfall, cancer samt andra svåra konsekvenser av stenmurkelintag som finns att tillgå. Det är lite som vargskräcken i Sverige där månniskor förleds att tro att vargar dödar människor i parti och minut TROTS att det bara finns ett dokumenterat fall sedan 1800-talet.

Det är på tiden att det läggs fram fakta om människor som har drabbats, på vilket sätt de drabbats samt hur säker diagnosen har varit. Männsikor har haft kunskap om hur man hanterar stenmurklor i åtskilliga decennier, hundratusentals har ätit denna svamp i små mängder utan att man har kunnat peka på några kända allvarliga konsekvenser av denna konsumtion.

Bort med spekulationer, upp till bevis! Jag ber att alla ni som varnar kraftigt för denna läckra svamp kommer fram med konkreta bevis på dess farlighet, om inte, FORTSÄTT ATT ÄTA OCH NJUTA! Det räcker inte att relatera till djurförsök.

0

He*ena

klas jaederfeldt

29 apr 2012 kl. 22:17

visst är det en matsvamp om man äter den

0

He*ena

klas jaederfeldt

29 apr 2012 kl. 22:18

Bra Bengt

0

Förtära eller inte

"JAS" Helsingborg

29 apr 2012 kl. 23:17

Det finns folk som hävdar att det är ofarligt att röka, ändå är det folk som röker igen sig.
Det finns folk som starkt rekommenderar att man inte skall dricka alkohol
då detta starka gift dödar, ändå säljer staten det och folk dör både direkt och indirekt.
Trafikanter blir dödade, ändå kör vi bil, cyklar, flyger, går osv.
Att inte äta rätt leder ofta till svåra komplikationer som, övervikt, diabetes, högt blodfettshalt med flera följdsjukdomar som hjärtattacker, stroke m.fl.
Det dör en massa människor av partiklar som rivs upp av dubbdäck.
Vi får i oss kemikalier via kläder, möbler, mat, de finns i våra bostäder, överallt finns det en massa skit som vi dör av eller får otäcka sjukdomar av.
Det dör folk hela tiden av dina, andras och egna val.
Så det är väl upp till var och en om man vill äta murklor, dricka massor av kaffe med sprit i, röka sig till lungcancer eller dra i sig kokain tills näsan ramlar av MEN att rekommendera det till andra skall man kanske inte göra, inte heller påstå att det är ofarligt men det är det väl ingen som gjort.

0

He*ena

Johnny Carlsson

30 apr 2012 kl. 00:56

Bengt Sandh.
I Gunhilds inlägg finns länk till LMV. De nämner Frankes rapport med 154 dokumenterade dödsfall.
Detta var 1967, jag vet inte om det finns nyare siffror att finna men det handlar inte om vad man tror händer efter några djurförsök, det handlar om dödliga gifter som kan hanteras fel av ovana människor.

0

Bengt Sandh

30 apr 2012 kl. 01:24

Hej Johnny!

Det är inte så enkelt. Jag citerar:

“Sedan slutet av 1700-talet har med jämna mellanrum den medicinska litteraturen rapporterat att människor blivit akut förgiftade av att förtära stenmurkla. I allvarligare fall har förgiftningarna lett till döden.”

Samt: “I Sverige avled ett barn i slutet av 1800-talet efter att ha ätit stenmurkla”. Källor: Giftinformationscentralen.

Där har vi en parallell till tidigare nämnda dödsfall p.g.a. vargangrepp, nämligen ETT enda i Sverige sedan 1800-talet.

154 fall sedan 1700-talet? I hela världen? Hade murklorna förtärts efter 2 förvällningar och/eller torkning eller, innan adekvat upplysning om riskerna fanns, enbart varit stekta?

Innan man går ut och säger att 154 människor har dött måste man ha en ordentlig dokumentation om omständigheterna. Hade de som dog förtärt stora mängder under kort tid?

Frågorna hopar sig och innan du kan gå ut och kategoriskt säga att så och så många har dött, vilket säkert är sant, måste du känna till alla fakta omkring dödsfallen, om de dog för att man då inte kände till metoderna torkning och förvällning, under vilket århundrade det skedde, i vilka länder, om det fanns antidot (motgift) eller inte o.s.v.

OM det skulle vara så att dessa har avlidit efter att ha ätit murklor 1-10 ggr/år i mindre mängder som t.ex. i såser TROTS avkokning och/eller torkning så är det allvarligt. Inte annars.

0

Gift är gift

Karin Hedén

30 apr 2012 kl. 04:54

Svamp som innehåller gift är giftsvamp.
Alltså är stenmurklor giftsvamp. Giftet går inte att få bort med avkokningar.
Jämförelsen med rökning är intressant. Det var och är ofta fortfarande svårt att få rökare att inse skadligheten med rökning. Njutningen att röka överskuggar fakta.
Det återstår mycket forskning för att förstå bakgrunden till cancer men att cancerogena ämnen förorsakar cancer är uppenbart. Det kan vara lång latenstid innan tumörer utvecklas. Bjud aldrig barn eller unga på stenmurklor!

0

Johnny Carlsson

30 apr 2012 kl. 09:55

Hej Bengt
Tack för ett trevligt och nyanserat svar.
Jag håller med dig om att det är otydliga uppgifter men oavsett omständigheterna kring tillagningen så dog de 154 nämnda. Det vi skriver här ligger till grund för hur okända läsare bildar en uppfattning om murklornas giftighet. Om det inte tas på allvar i forumet ökar risken för att nybörjare gör fel.
Jag grundar min rekomendation på mitt 18 A4 sidor långa arbete (5 högskolepoäng) om svenska giftsvampar där stenmurklan finns med.

Jag tycker det är viktigt att läsaren förstår vilka risker det finns med att äta stenmurklan.

Ha en fin dag.

0

Kjellin :)

30 apr 2012 kl. 12:21

Vad är inte farligt i dagens samhälle. Det finns hur många substanser som helst som är cancerframkallande. Jag tänker inte dra igenom allt efter som det mesta är redan sagt på denna tråd. Pekpinnar däremot är ointressanta i detta fall. Om någon vill äta Stenmurkla så skall andra skita i det, om någon vill lägga upp Stenmurklan som matsvamp så är det helt okey för mig. Vi är vuxna, så respektera detta, det finns bättre saker att tjafa om. Min Mormor käkade murklor hela LIVET, Elvira blev 94 och hon dog inte i cancer.
Jag kommer att äta dessa läckerheter till jag kastar in handduken, så är det bara ;-)

0

enelie, Lkpg

30 apr 2012 kl. 16:38

Oj.
Jag hade ingen tanke på att det skulle vara ett så hett ämne när jag ställde min fråga.
Jag var bara fundersam över rapporteringen eftersom jag såg att det var rapporterat på både matsvamp och giftsvamp.
Men det har ju kommit fram mkt. intressanta synpunkter i diskussionen också.

0

Trollehatt

enelie, Lkpg

30 apr 2012 kl. 16:48

Hej,
Du har redan fått lite tips om var du kan leta.
De jag plockar växer i äldre tallskog på sandjord.
Jag vet inte om det kan vara något tips till dig(?)

Jag har nog bara haft tur att hitta de här ställena för ett par år sedan.

För ca. 3 år sedan så ‘tog de nästan slut’ på växtplatserna så vi har hjälpt naturen på traven lite och grävt ner kartong där vi vet att det finns mycel i jorden.
I år verkar det ha tagit fart p.g.a. detta
+ att det småregnat regelbundet nästan hela våren.

Att marken blir störd verkar också behövas, tror jag.
Rådjuren sköter om det här för de springer och kanar hela tiden i backarna där murklorna växer.

Lycka till nu!
Hoppas att du hittar.

0

Birgitta D

enelie, Lkpg

30 apr 2012 kl. 16:54

Hej,

Hoppas att du får turen med dig också och hittar.
Håller tummarna.

0

Micke

30 apr 2012 kl. 17:42

Hej Bengt.
JAg var ute idag och letade efter stenmorklor men hittade inte ett spår. Var mellan Borås och Partille och letade.

Du skrev att du letat i Västergötland. Var hittade du? Behöver tips på typ av skogar man skall leta i. Eller alla tips som behövs. Kommer från småland och bor nu i Göteborg, så har ingen koll alls på skogarna i västergötland.

Tacksam för svar och tips.

0

Gunhild i Kåddis

30 apr 2012 kl. 21:37

Den här stenmurklan fotade jag i går i en slänt nere vid Umeälven. Jag tänker inte rapportera den som matsvamp. Klas jag har stor respekt för ditt svampkunnande och har många gånger fått hjälp av dig med artbestämning, men när det gäller stenmurkla så håller jag inte med dig. Tänk på att du har en stjärna vid ditt namn, det förpliktar. Ett råd från dig kan tas bokstavligt. Kram på dig.

0

gunhild

klas jaederfeldt

30 apr 2012 kl. 22:50

jag berättar vad jag tycker är rätt vad det gäller stenmurkla, jag skrämmer inte skiten ur folk med att de dör omgående.  jag anser att folk kan göra sina beslut själv.
OBS. jag har aldrig sagt att de är ofarliga

0

klas jaederfeldt

30 apr 2012 kl. 22:56

och om Micke tycker att jag svarar oseriöst, så får han gärna ta bort stjärnan

0

Birgitta D

30 apr 2012 kl. 23:14

Hallå tjejen
Vi ska vara på naturcentrum p Kom igång med botaniken på onsdag kl 18.30. Det finns massor med utrymme att gå ut med dig och hitta murklor innan. KRAM

0

Skrämmande

3 maj 2012 kl. 12:41

Jag tycker faktiskt att Klas skall bli av med stjärnan. Hans inlägg här i tråden visar det klart och tydligt.

0

stenmurkla förgiftning

Bo E

3 maj 2012 kl. 13:04

här i Örebro har jag hört tals om ett skrämmande fall av förgiftning

det var en restaurang som dukat upp salladsbuffé som var dekorerad med färska, obehandlade stenmurklor!
Naturligtvis trodde folk att de skulle ätas tillsammans med övrigt som var upplagt på faten
minns inte om nån dog men farliga förgiftningar blev det!

så inte behöver det vara mindre farligt att sälja murklor till krogar än till privatpersoner….

0

Bengt Sandh

4 maj 2012 kl. 23:24

Jag vill försvara Klas Jaederfeldt eftersom jag anser att han har rätt.

Jag upprepar min fråga i tidigare inlägg om någon kan lägga fram någon dokumentation som tydligt visar att stenmurklan har orsakat dödsfall eller cancer efter att någon har ätit den efter rekommenderad avkokning 2x5 min och/eller efter torkning.

Om någon kan hänvisa till sådan dokumentation och inte till skrönor, rykten eller ren skrämselpropaganda så är jag beredd att ge mig.

Jag tror att till min och andra murkelälskares glädje så kommer inte sådan dokumentation dyka upp varken i Sverige eller i övriga världen.

0

Skrämmande

5 maj 2012 kl. 11:59

Man behöver väl inte lägga fram någon sådan dokumentation.

Det räcker väl att man kan bli mycket sjuk av att äta stenmurkla så Klas rekommendation att stenmurklan är en matsvamp borde rendera att han blir av med stjärnan.

För övrigt anser jag att personer såsom Bengt Sandh och andra som håller på Klas gör det enbart för att dessa personer vill hålla sig på god fot med Klas även om personerna ifråga har en annan syn på stenmurklan.

0

Bengt Sandh

5 maj 2012 kl. 12:20

Skrämmande? “Man behöver inte lägga fram någon sådan dokumentation”?

Du säger att det räcker att man kan bli mycket sjuk av att äta stenmurkla. Det är just sådan dokumentation jag efterlyser. Du spekulerar bara utan att komma med, just det, dokumentation.

Glöm inte att jag hela tiden talar om KONSUMTION EFTER TVÅ FÖRVÄLLNINGAR X 5 MINUTER ELLER EFTER TORKNING. Den rekommendationen måste kännas till av alla som överhuvudtaget funderar på att förtära stenmurklor. Att den är direkt olämplig att äta utan dessa åtgärder torde väl stå klart för alla.

Att du sedan raljerar över att jag och andra personer vill hålla oss på god fot med Klas Jaederfeldt är för löjligt för att överhuvudtaget bemötas.

0

Bengt Sandh

5 maj 2012 kl. 12:55

När det gäller säker livsmedelshantering/konsumtion så är det alltid fråga om att lyssna på sitt eget sunda förnuft.

Att många livsmedel är direkt hälsovådliga och t.o.m. livsfarliga om de inte tillagas på rätt sätt är höjt över allt tvivel. Vi vet ju alla att man inte äter rå kyckling, rått griskött, rå fisk m.m. om man inte har hettat upp detta tillräckligt så att salmonellabakterier och trikiner dödats.

Det betyder alltså att många av dessa vanligt förekommande livsmedel är lika farliga att förtära som stenmurklan om de inte behandlats på rätt sätt före konsumtion. DET finns dokumenterat!

0

Tony

5 maj 2012 kl. 15:53

Svar på tal!!! Bra Bengt.

0

Karin Hedén

5 maj 2012 kl. 16:44

Men hallå kamrater! Det gäller att läsa inanntill. Det är inte främst de substanser i gyromitrinet som går att få bort med torkning och/eller avkokning som gör att Livsmedelsverket menar att stenmurklan är olämplig att äta. Det är de långsiktiga effekterna av gyrometrinet och dess nedbrytningsprodukter, de som inte går att få bort torkning eller avkokning, som gör att Livsmedelsverket avråder från konsumtion. Läs igen: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan—-olamplig-att-ata/ .

0

Bengt Sandh

5 maj 2012 kl. 17:07

Karin, vad du och Livsmedelsverket än tänker och tycker så upprepar jag med en dåres envishet att så länge det bara handlar om teorier och inte om vetenskaplig dokumentation som konkret påvisar dödsfall och/eller allvarliga förgiftningar som har lett till temporära eller bestående skador, så är resonemanget att betrakta som ren bullshit.

0

BaWa

5 maj 2012 kl. 17:30

Så du menar Bengt att så länge ingen påträffats död så är det helt säkert? Det verkar lika intelligent som att påstå att konsten att flyga är ingenting annat än att kasta sig mot marken och missa.

0

Bengt Sandh

5 maj 2012 kl. 17:59

Bäste BaWa, du har nog inte läst mina inlägg, det är enda förklaringen till det du skriver. Hur kan du så totalt misstolka mina synpunkter? Försök att ta till dig det jag hela tiden påpekar (orkar inte upprepa detta igen). Läs mina inlägg i ämnet och kom sedan tillbaka med motargument i stället för att hitta på något som jag inte har skrivit.

0

Gula

5 maj 2012 kl. 18:30

0

Kjell :)

5 maj 2012 kl. 20:22

Min Mormor, född 1901, hennes mor och min mamma förvällde bara en gång och de åt mycket! Vi förväller 2 gånger. Ingen i familj har dött vare sig av cancer eller annan mystisk sjukdom :-) Jag lyssnar på livsfakta och inte på IDIOTER eller Jantelagepuckon.

Så sluta å tjata och låt oss njuta, vi som vill.

0

kjell

klas jaederfeldt

5 maj 2012 kl. 21:40

tycker att du har rätt, Men alla människor reagera inte på samma sätt vad det gäller gifter.

jag har även hör sägas att man har ätit stenmurkla utan förbehandling och mått bra, troligast är det väl då att de ätit Blek Stenmurkla som är helt giftfri och ofarlig. Men man bör behandla den lika som stenmurkla för att de är så lika, enda säkra sättet att skilja dem åt är i mikroskop

0

förtydling

klas jaederfeldt

5 maj 2012 kl. 21:44

Men alla människor reagera inte på samma sätt vad det gäller gifter.
med detta menade jag att man tål gifter olika, det en mage klarar grejar inte nästa osv.

0

förtydling

Mickeleh

6 maj 2012 kl. 10:06

Nummer 1: Toxiciteten är väldigt variabel och i värsta fall, om man råkar plocka en grupp med murklor som har väldigt hög konc. av gift, blir 5-20% kvar, vilket blir en betydande mängd, speciellt om känsliga människor eller barn äter..
Nummer 2: Eftersom den cancerogena faktorn har väldigt lång latens dvs det tar väldigt lång tid innan symptom uppkommer är det svårt att påvisa dess skadliga effekt.

Men vill folk fortfarande folk äta den och tycker det är ok att chansa lite är det deras ensak, speciellt om dem vet faran. Viktigaste borde vara att konkret berätta hur giftet verkar så att folk själv får välja..

Men att Stenmurklan är giftig borde väl nu vara ganska klarlagt och att det inte går att få bort all gift ur svampen är konsensus. Och att säga något annat och säga att den är en harmlös svamp kan få människor att chansa och göra fel och på det sättet bli sjuka och det är inte ok ....

0

Bengt Sandh

6 maj 2012 kl. 11:31

Vi drar varje vecka, månad och år i oss massor av alkohol TROTS att vi vet att det ger skador på lever, hjärna, hjärta och nervsystem. Vi orsakar dösfall och lidande genom att köra bil berusade, vi orsakar livslångt trauma för våra barn, fruar och män. Vi gör det TROTS att vi alla känner till farorna. OK, de flesta klarar hanteringen av alkohol men hundratusentals dör en för tidig död p.g.a. MISSBRUK. Men vad spelar det för roll, människan har rätt att välja vad hon/han vill göra med sitt liv. Det kallas cynism.

Samma gäller rökning, alla känner till farorna men man rökar på ändå. För tidig död är den yttersta konsekvensen av livslångt rökande för så gott som alla rökare. Ändå röker vi på och samhället tittar snällt på för “var och en är ansvarig för sitt eget liv”.

Folk äter förvällda stenmurklor några gånger per år. Många tror att det är farligt men ingen vet säkert.

Att rökning och alkohol dödar vet vi säkert, det behövs inte ens någon dokumentation.
Du som röker och/eller dricker alkohol och inte vill sluta: Var inte rädd för att äta stenmurklor för DET kommer inte att döda dig!

0

Svarte Petter

6 maj 2012 kl. 12:08

Herr Sandh försöker med ett billigt trick att flytta fokus från stenmurklan med en lång redovisning om tobakens och alkoholens farlighet.

0

klas jaederfeldt

6 maj 2012 kl. 12:22

alla är nog överens att tobak och alcohol är farligare

0

Bengt Sandh

6 maj 2012 kl. 12:29

Du har helt rätt Svarte Petter. Billiga tricks är bra för folk går lätt på dem men du var klok nog att inte göra det…

0

Mickeleh

6 maj 2012 kl. 16:37

Om nu stenmurklan är mindre farlig än tobak och alkohol varför förväller/torkar ni svampen.. Tillaga den direkt så får vi se hur kaxiga ni är!!!

0

Bengt Sandh

6 maj 2012 kl. 18:20

Mickeleh, mycket klokt resonerat!

0

Mickeleh

Kjellin :)

6 maj 2012 kl. 19:33

Kan du inte bättre?

0

Michael Krikorev

10 maj 2012 kl. 23:26

Hej!

För att svara på den ursprungliga frågan från enelie så rekommenderar jag att rapportera in stenmurklan som en giftsvamp. Den betraktas inte längre som matsvamp, oavsett alla utsvävande inlägg i den här tråden.

För er som tvivlar och efterlyser “vetenskaplig dokumentation” kan jag rekommendera en stunds läsning av de artiklar som finns i ämnet:
http://scholar.google.se/scholar?q=Gyromitrin

0

Bengt Sandh

11 maj 2012 kl. 03:08

Ja du Michael, det där var ju lätt att förstå. Inga tveksamheter där inte…

0

Michael Krikorev

11 maj 2012 kl. 09:23

Hej Bengt, först efterlyser du vetenskapliga belägg, och nu plötsligt också något “lätt att förstå”? Både Gunhild och Karin har här i tråden föredömligt lagt in länk till en lättläst sammanfattning på livsmedelsverkets hemsida. Här en tredje gång då för tydlighetens skull:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan—-olamplig-att-ata/

Vetenskapliga belägg brukar tyvärr inte alltid vara så “lättlästa”, men att läsa rubriker och abstracts (=sammanfattningar på engelska) brukar räcka långt. Här är t.ex. några lättförståeliga rubriker som kanske passar:

http://www.springerlink.com/content/t6q6k86q6pr243h1/

http://www.springerlink.com/content/p850p06273t28272/
http://www.springerlink.com/content/x34q030735486r37/

0

Bengt Sandh

11 maj 2012 kl. 12:11

Hej Michael!

Hur noga jag än läser relaterade artiklar så kan jag fortfarande inte finna det jag är ute efter, nämligen dokumentation som visar att människor har tagit skada eller avlidit efter att ha intagit stenmurklor som har förvällts 2x5 minuter eller torkats.

DET är den springande punkten i mitt resonemang. Dödsfallet som finns dokumenterat i din första länk inträffade 1974 och det framgår inte några omständigheter omkring själva intaget som ledde till hennes död.

Jag har,kanske alltför många gånger med stor risk att bli tjatig, försökt att få svar på min vädjan: Lägg fram dokumentation som visar det jag har nämnt här ovan.

Först när jag får denna information tänker jag ge mig och därmed också ställa in mig i ledet och hjälpa till att uppmana människor att i fortsättningen lämna dessa vackra svampar kvar på marken.

Med all respekt//

0

Karin Hedén

12 maj 2012 kl. 11:19

Så här skriver den finska motsvarigheten till Livsmedelsverket:
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information_om_livsmedel_/livsmedelsfaror/naturliga_toxiner_i_livsmedel/gyromitrin_i_stenmurklor
Att någon moster eller faster ätit murklor hela livet utan att bli sjuk i cancer bevisar ingenting. Detta lika litet som att Golda Meir var storrökare hela livet utan att drabbas av lungcancer. Det är svårt att förstå orsak- och verkansamband när effekterna löper över lång tid och ska beräknas på stora grupper. Se här den begreppsvärd som gäller http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Epidemiologi .
Min väninna, som är toxikolog (kunnig i gifter,) säger ”Om du förstod dig på formeln för gyrometrinets nedbrytningsprodukter skulle du aldrig äta murklor.”
Men var och en får förstås välja sin egen strategi.

0

Kjellin :)

12 maj 2012 kl. 13:07

Lär dig läsa!

0

Madde Småland

14 maj 2012 kl. 11:51

Intressant läsning att mötas av nu när min paus från svamparnas värld börjar ta slut. Oavsett hur giftig stenmurklan anses vara eller inte vara så har det länge funnits de som äter den och kommer nog vara så ett bra tag till framöver.

Brukar själv plocka och torka till en jag känner för de har “alltid ätit den så hur farlig kan den då vara?” Däremot ifall jag plockat ngt “nytt och konstigt” såsom citronslemskivling, svart trumpet, stolt fjällskivling mm då vill de inte ha för det kan ju vara farligt… Nä de håller sig till K-J, Stenmurkla och kantareller för det vet de att de överlever…

Vi lever i en värld där vi gör våra val baserade på vilja, information och vad folk runt omkring oss gör. Själv började jag trots all varning att röka då jag var 14 för alla vuxna runt mig rökte så hur farligt kunde det då vara? Murklor däremot känns onödigt nu att testa iom alla varningar för varför ska jag riskera att börja gilla ngt som antagligen är farligt som jag i nuläget ändå inte vet om det är gott? Kan senare bli jobbigt också att avstå från att äta igen om det skulle bli en favorit. En vana är svår att bryta så dumt att skapa en ny med murklorna när jag ändå inte har ngt behov av dem… Kan däremot tillägga att efter att nu har varit rökfri i några månader så luktar färsk stenmurkla otroligt gott så förstår varför så många ändå vill fortsätta att äta dom:)

0

Bengt Sandh

14 maj 2012 kl. 15:55

GRATTIS MADDE! Du har fattat ditt livs viktigaste beslut d.v.s. att ha slutat röka. Även om du känner lust att återfalla då och då så måste du kämpa emot. Efter en tid kommer du att känna dig som född på nytt, tiden jobbar alltid för dig samtidigt som du snart kommer att känna stolthet över dig själv för att du har låtit förnuftet besegra dumheten.

Jag slutade själv röka för 30 år sedan och jag är säker på att jag inte hade levt idag om jag hade fortsatt. För ett år sedan var jag på en 56-årig väns begravning. Han var storrökare och dog i lungcancer. När man känner någon nära som har drabbats för att denne inte kunde/ville sluta röka så förstår man inte varför så många röker trots att alla känner till riskerna.

Lite förvällda stenmurklor i en sås då och då får man unna sig utan att behöva vara orolig. I dag åt jag Biff á lá Lindström med murkelsås och det satt fint kan jag lova.

Kram//

0

Madde Småland

17 maj 2012 kl. 11:03

Tack Bengt:) Jag tror att jag redan gått igenom det värsta nu. Det som egentligen var det jobbigaste var att gå igenom alla de lögner man intalar sig själv för att med “gott samvete” slippa ta steget till att bli rökfri. Jag insåg att jag ville inte sluta röka utan jag ville vara rökfri. Att sluta röka var bara vägen jag måste gå för att bli den rökfria person jag vill vara:)  Abstinensen varade som starkast i en vecka och därefter var det en barnlek i jämförelse. Första veckan fick mig att byta tankesätt från “varför inte” till “varför”, alltså varför ska jag ta ett enda bloss till?

Tråkigt att höra om din vän men grattis själv till att ha varit rökfri så länge:)

Nu tillbaka till stenmurklor:) Bara lyckats finna en enda till min vän i år men han blev lycklig iom storleken på den… Är nog den största jag lyckats hitta någonsin! Han har lovat att ngn gång bjuda mig å min sambo på en riktigt god murkelsås ifall vi skulle ändra oss och vill testa i framtiden:)

0

Madde Småland

17 maj 2012 kl. 11:15

Glömde visst bilden:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?