0 1783 visningar

6 svar

Rötsvamp på lönnstubbe som dödar spirea?

Gunilla, Linköping

18 maj 2012 kl. 22:11

För några år sedan sågade vi ner en lönn, ca 6-7 m hög. På barken på stubben har sedan växt någon sorts rötsvamp (se bilder). Nu håller flera buskar i spireahäcken precis intill på att dö. Vi tror att det beror på svampen eftersom häcken är lång och bara mitt för stubben är ett antal buskar döende. Kan det stämma? Har svampen i så fall invaderat rötterna på spirean, ovan mark syns ingenting? På kort tid har även två plommonträd ca fem meter från stubben dött. Vi trodde det var av ålder, men nu börjar vi undra om svampen kan ha orsakat det?
Vad kan det vara för svamp?

Artbestämningshjälp rötsvamp lönn

0

klas jaederfeldt

19 maj 2012 kl. 01:39

jag tycker att det ser ut som gammal svedticka

0

Irene A

19 maj 2012 kl. 08:17

Gunilla, jag håller med om svedticka (Bjerkandera adusta), och då har du sannolikt rätt i din misstanke att det är den som dödar träden och buskarna.

Jag hittar inte så mycket fakta om arten som patogen, men lite finns i alla fall att läsa här:

http://www.btny.purdue.edu/Extension/Pathology/PHM/BD/cankerrots.htm

0

Gunilla, Linköping

19 maj 2012 kl. 23:00

Tack för era svar. Tråkigt dock att få bekräftat att den till synes harmlösa svampväxten på en stubbe kan få sådana konsekvenser.
Genast inställer sig ett antal nya frågor.
Går det att verifiera att det är svedtickan som dödat buskarna och träden? Den måste väl i så fall ha spritt sig via rotsystemen eftersom bara stubben har synliga svampangrepp? Och finns det något vi kan göra för att inte allt vedartat i trädgården ska gå samma väg? Hur länge kan svampen (sporer eller mycel) finnas kvar i jorden/rötterna och infektera nya växter?

0

LindaMaria

31 maj 2020 kl. 21:10

Vi har problem med en sprieahäck. Den ser ut enligt bild på vissa stället. Vi kan dra loss vissa grenar.  Rädd att det ska sprida sig då den gränsar till grannens tomt. Vi har en gammal stubbe i trädgården precis där häcken är som sämst. Trädsort oklart. Känner att detta kan vara svamp då jag läser. Vad ska vi göra? Tips ngn! Förutom att ta bort stubben och ta bort det döda i häcken, kan resten klara sig!? Måste vi gräva upp gräsmattan..

0

LindaMaria

31 maj 2020 kl. 21:12

Bild kom inte med men såhär ser grenarna och bladen ut där det fortf finns blad..

0

JanAUppsala

1 jun 2020 kl. 10:20

Inte lätt att avgöra vilken svamp som växer på din spireahäck, men det ser ut att kunna vara kantöra, och i så fall är häcken redan mlm död el åtm tämligen ”illamående”. Googla och läs om kantöra (och spirea)!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?