0 1674 visningar

12 svar

Kajp - skogslök, - Allium scorodoprasum

Jan A, Uppsala

8 aug 2012 kl. 18:46

Började idag iordningställa något rabattartat för mina nya buddlejor.  Flera av de gamla klarade inte den snöfattiga vintern och den i särklass ömtåligaste klarade sig bäst, om än med en ngt nedsatt livhank.

En hel del kajp fick då stryka på foten och jag kom att tänka på de groddknoppar/smålökar som flera av svampguidens medlemmar fick för några år sen.  Mina ”odlingar” med proveniensen Bjärka-Säby slottspark, växer ohämmat här hemma och jag har dessutom genom åren gjort mig skyldig till några smärre floraförfalskningar i en del fina lundar…
Hur har det gått för er som fick en sändning?  Har det blivit nåt?  Skulle vara kul att veta”

0

Irene A

8 aug 2012 kl. 19:48

Hade tänkt berätta om kajpen för länge sen, men misslyckanden talar man kanske inte så gärna om..

Den grodde fint i kruka inomhus, men tyvärr har jag nog ingen lämplig mark för dem utomhus häruppe i norr (kalkfattiga och torra marker strax söder om Umeå). Den stannade i växten och ville inte återkomma sen.

0

Boman

10 aug 2012 kl. 20:09

Mina ville inte alls, tyvärr. Om de kommit upp något sedan vet jag inte för vi flyttade för ett par år sen.

0

Lena M

11 aug 2012 kl. 07:48

Året efter kom de men sedan tynade de bort, varför, ingen aning .
Synd för de smakade bra !

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2012 kl. 10:17

Tråkigt att det inte ville sig för er. I år har jag mycket gott om groddknoppar/smålökar, ännu oskördade, och om ngn vill försöka att odla sin egen kajpsoppa i trdg eller lund så hör av er. http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/allisco.html

0

Boman

11 aug 2012 kl. 11:29

Hej Jan! Jag provar gärna igen. Nu har vi en liten skuggig del av tomten där den borde trivas.

0

Karin W

11 aug 2012 kl. 15:20

Jag skulle också kunna tänka mig att testa.

0

Jan A, Uppsala

12 aug 2012 kl. 23:06

Jo-då, flickor små, (poesi) ni ska småningom få. Men jag får nog inte tala om för de små att några ska få byta upp sig och flytta till lämpligare loci än deras föräldrar haft sen 1973 (tror jag det var jag tog hem dem).
Några s.k. botanister hade inventerat området, men inte hittat kajpen! Smaklösa, illaluktande människor kanske…

0

Boman

13 maj 2013 kl. 08:55

Jan, dina knoppar har tagit sig! Fin planta på G här, bredvid Krollilja som grott från skogsfrön jag plockat

0

Jan A, Uppsala

13 maj 2013 kl. 09:06

Kul Boman! Själv sprider jag fortfarande ut fjolårssmåttingar på lämpliga ställen. Tyvärr har det av flera skäl blivit allt närmare mitt centrum - men desto säkrare ska väl förekomsten bli!

0

Boman

15 maj 2013 kl. 09:22

De små knopparna, som bor under hallonplantorna, har också kommit upp nu efter regnen. Ser bara bra ut, lovar att vara rädd om dem.

0

Marita Hellberg Tenhult

25 mar 2017 kl. 20:09

Skulle gärna prova kajp - skogslök om du fortfarande har!
Tack!

0

JanAUppsala

25 mar 2017 kl. 22:06

Vi har sålt hus och tomt med allt vi lurat att växa där -  och på ålderns absoluta senhöst.blivit
stadsbor.
Mycket konstigt växer av ngn anledning oxå i markerna “runtomkring”, där vi fortf vistas en betydande del av livet..  Kajpgroddknopparna/smålökarna mognar först framemot hösten, och kan jag skörda några då, så väcker jag liv i en kajptråd. Om du klarar av det, så kan du oxå kontakta mig omg!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?