0 2982 visningar

19 svar

Ätlig taggsvamp?

Linn

23 aug 2012 kl. 21:42

Kan detta vara en Rödgul taggsvamp som jag hittade nära den stora mängden Rödgul trumpetsvamp?

Artbestämningshjälp - kan det vara en Rödgul taggsvamp?

0

"JAS" Helsingborg

23 aug 2012 kl. 21:45

Ja, men i mitt tycke ingen höjdare.

0

mumrik

23 aug 2012 kl. 21:53

Joodå! Det är tydligen en av de där rackarna där meningarna går isär. Jag äter den jättegärna. Blandar med blek utan åtskillnad. Fin färg blir det på anrättningen också.

0

Linn

23 aug 2012 kl. 22:11

Å, kul! Kan man steka den i smör och äta den rakt upp och ner som kantarellen?

0

mumrik

23 aug 2012 kl. 22:19

Japp. Gräddstuvad är gott också. Åt en fylld omelett med gräddstuvad blandad taggsvamp till frukost häromdan. Jättegott!

Hoppas nu du tycker som jag och inte som JAS så du slipper bli besviken. ;-)

0

Fredrik S.

23 aug 2012 kl. 22:23

Den är i alla fall mycket godare än Fjällig taggsvamp. Det är den enda svampen jag gärna undviker helt. Blä!

0

mumrik

23 aug 2012 kl. 22:26

Ha ha! Jag minns att jag anrättade de n en gång i mitt förra svampliv, men jag minns inte vad jag tyckte.

0

Lill, Skellefteå

24 aug 2012 kl. 07:28

Du har både rödgul och blek taggsvamp på bilden. De rödgula är spädare och de har en taggfri zon mellan hatt och fot. Den bleka är kraftigare och på den går taggarna en bit ned på foten.
Själv tycker jag båda är goda, men den rödgula blir fort angripen.

0

Linn

24 aug 2012 kl. 09:17

Lill - jaha, jag trodde att det bara berodde på hur pass blöta de var… foten på den ena ser ju lite mörkare ut, men den var även lite blöt.

Hur länge/mycket måste man steka dessa om man ska äta dem på samma sätt som “stekta kantareller på macka”? Läste någonstans att sopparna måste kokas i 10-15 min…?

0

Fredrik S.

24 aug 2012 kl. 16:03

Jag anser också att det är båda arter. Den längst till vänster, längst till höger och den i mitten upptill tycker jag ser ut som Rödgul taggsvamp, resten Blek taggsvamp.

Det fungerar fint att helt enkelt steka dem tillsammans med kantarellerna lika lång tid.

0

Linn

24 aug 2012 kl. 21:36

Har den någon förväxlingssvamp?

0

Linn

24 aug 2012 kl. 21:37

...som är giftig.

0

mumrik

24 aug 2012 kl. 22:42

Man kan nog bara förväxla dem med varandra. Har du smakat än då? Lite nyfiken på vad du tycker. :-)

0

Linn

26 aug 2012 kl. 16:04

jag gillade den :-) Gillar ju även fjällig taggsvamp :-)

0

mumrik

26 aug 2012 kl. 17:16

Hardcore! ;-) Men kul att du gillade den rödgula. Jag tycker båda den och blek har en väldigt framträdande smak. Det kanske beror på om man uppfattar den eller inte om man gillar den.

0

Linn

30 aug 2012 kl. 11:42

Har hittat fler - många fler :-), men inte så stora ännu. Hur många cm i diameter ska hattarna vara för att vara godast? Har hört att den Fjälliga taggsvampen blir besk när den blir äldre.

Jag såg även en med sidoställd fot. Finns det sådana Blek/Rödgula taggsvampar eller såg jag fel?

0

hampe

4 sep 2013 kl. 11:31

gött

0

brittis

4 sep 2013 kl. 17:44

Den bleka taggsvampen är min favvosvamp. Kolla in dem under matsvampar på svampguiden.
Väldigt väldigt god i köttfärssås….mumma

0

Superemail

23 dec 2021 kl. 12:43

Det är bara rödgul taggsvamp på bilden. Blek taggsvamp har ingen färg alls. Hur som helst smakar de i princip lika. Bon apetit!

0

HjalpMedSvampar

26 dec 2021 kl. 14:44

Blek kan visst ha färg, åt rödgult/tegel. Det finns viktigare kännetecken, som beskrivits här redan

8 år gammal tråd för övrigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?