0 1083 visningar

0 svar

Äta Flugsvamp?

Don Jovano

20 sep 2012 kl. 00:38

På den här sidan finns allt du behöver veta om användning av amanita i berusningssyfte, allt från kemiska och hälsomässiga aspekter till effekter/bieffekter och fallbeskrivningar.

http://www.erowid.org/plants/amanitas/amanitas.shtml

Enligt vad jag har läst verkar den allmänna uppfattningen vara att det är 50/50 chans till himmel eller helvete.

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag själv inte har funderat på det, så dela gärna med dig av dina tankar!

MVH

0

Irene A

20 sep 2012 kl. 08:24

Undrar om inte shamanism egentligen är en förkortning av charlatanism..

0

Kjell Rilbe

20 sep 2012 kl. 09:36

På det kontroversiella temat: Kan du för en okunnig stackare som jag förklara varför det är så viktigt/spännande/lockande med berusning, rent allmänt?

0

Peter Furhäll

20 sep 2012 kl. 09:42

Om jag inte missminner mig är det nervsystemet som påverkas. Finns lixom inget säkert sätt att äta röd flugsvamp. Om du nu nödvändigtvis måste berusa dig finns det nog bättre svampar eller ännu bättre avstå helt men det är ju upp till dig.

0

Bo E

20 sep 2012 kl. 13:15

tror inte man blir berusad i samma mening som av sprit om det är nåt sånt du är ute efter
vikingarna använde den ju för att bli rasande bärsärkar
det låter väl inget vidare och jag tror inte ens det är bevisat att de verkligen använde röd flugsvamp

0

"JAS" Helsingborg

20 sep 2012 kl. 18:15

Myten om att vikingarna berusade sig på flugsvamp är just en myt, det verkar INTE finnas några som helst belägg för detta! Så är det med flugsvampen som med övrig “knarksvamp” att man vet aldrig hur starka den enskilda svampen är så det innebär att risken att inte kunna hantera sitt rus blir ganska stort och var går gränsen för att bli förgiftad. Förövrigt föredrar de sibiriska shamanerna att dricka både sitt eget och renarnas urin efter det att de intagit rå flugsvamp , så det är bara att sätta igång ;)

0

Stefan

20 sep 2012 kl. 18:48

0

JohnnyC

20 sep 2012 kl. 19:13

Varje år läser vi om något stackars dumhuvud som försökt berusa sig på svampar av olika slag och hamnat på sjukhus eller strukit med.
Det är upp till var och en att förgifta sig men belasta inte mitt skattekonto med att söka vård om du provar.

0

ama

20 sep 2012 kl. 20:20

du skulle ju kunna läsa flugsvampen o människan av ole högberg är en intressant bok i ämnet innan du provar att äta även kjell kan ju läsa den så förstår han varför man gör det

0

Berra

20 sep 2012 kl. 21:46

Tänk att det alltid ska moraliseras kring sådant här. Varför kan inte folk slappna av lite. 
Min fråga var seriöst menad. Jag gillar att utforska livet med allt vad det innebär. Det betyder inte att jag inte är eftertänksam eller att jag skulle vara oansvarig på något sätt.
Jag har alltid varit väldigt måttfull med vad livets goda har att erbjuda. Jag kan dock inte påstå att jag varit blygsam i min nyfikenhet. Och är det inte fantastiskt vilken härlig egenskap nyfikenheten är. Utan den hade jag aldrig funnit min stora kärlek. Jag hade inte fått uppleva alla spännande platser jag varit på. Jag hade nog aldrig heller träffat alla fantastiska människor på denna väg som kallas livet.
Jag nöjer mig inte med korv och potatis och kommer aldrig att göra.
Jag vill smaka nya anrättningar, se nya platser uppleva nya saker. Är det så konstigt?
Ett ordspråk lyder: Om du tänker för länge på nästa steg, kommer du att tillbringa ditt liv stående på ett ben. Det vill inte jag göra.
Jag förhastar mig sällan och överväger alltid svåra beslut flera gånger. Det var därför jag ställde frågan här.

Tack ni som svarat seriöst på min fråga utan att göra er lustiga eller raljera. Jag gissar att det är ni som förvaltar era liv med störst behållning i denna lilla skara.

Tack för mig.

0

JohnnyC

20 sep 2012 kl. 23:59

Ingen har moraliserat.
Frågan du ställde hör inte hemma i det här forumet. Vad var och en gör med sin kropp är densammes ensak. Att ge råd om vad man bör tänka på när man experimenterar med att droga sig är inget någon seriös mykolog, svampkonsulent eller för den delen totalt okunnig champinjonköpare med vett och förstånd lär göra. Anledningen till det är att man inte kan uppmuntra till att äta giftiga svampar eftersom det troligen leder till att fler då gör det och risken ökar att någon dör eller får leva med permanenta skador.

Bästa hälsningar
Johnny

0

Rune F

21 sep 2012 kl. 07:43

Berra. Kanske du använder fel beteckning för svampen. Rodnande flugsvamp har rödbrun hatt, köttet rött eller rödgrått, hatten klädd med små hylleplättar. Svampen är tvåstjärnig och god men kan förväxlas med panterfläckig och brun flugsvamp. Se Almroths lilla svampbok från 1951. Om du kan finska så hittar du hela sex (6) rodnande flugsvampar i Risto Tuomikoskis “Sienet värikuvina” (dvs. Svampar i färg)från 1971, alla trestjärniga. Det är dessa svampar som man äter i bl.a. Ryssland.

0

Karin

20 maj 2015 kl. 12:54

Jag tycker du gör rätt i att prova, Jag har pratat med någon /några som har provat, och dom ger ett uttryck med blicken och med sitt kroppsspråk av att dom tyckte om det som dom upplevde, och skulle göra om det igen, och igen och igen… Jag har inte provat själv. Men skulle vilja någon gång, jag väntar tills då stjärnornas konstellationer står för det.
Njut av allt.

0

elias

20 okt 2016 kl. 18:12

Jag tror det är carl von linnés lärjunge som hänvisar till att vikingarna åt flugsvamp, då han tyckte det fanns kopplingar mellan våra forntida religioner och arierna. Arierna använde sig av “soma” som gav kraftiga hallucinationer. Många tror att “soma” var en flugsvamp. Flugsvampen användes också av Olmeckerna (svensk stavning?) Den röda flugsvampen finns till och med målad i association med jesus i gamla kyrkor. Nu används flugsvampen för det mesta av några flummare och bland några sibiriska stammar i Ryssland.  Här i sverige har jag än ej hittat något arkeologiskt fynd eller konst som påvisar att flugsvampen användes, men man har ju hört ifrån någon gamling som sagt att de har känt till äldre generationer som har kokat dem och ätit dem, så kunskapen finns ju bevarad ändå. Att det är allmänt känt att flugsvampen är extremt giftig anser jag som väldigt märklig ? varför har just den kunskapen spridit sig kan man ju undra. Eller det tar för jäkla lång tid att förklara. OM det är någon som vet något mer om nordisk använd av flugsvamp säg gärna till. för jag kan inte hitta något.

0

JanAUppsala

20 okt 2016 kl. 19:21

Läs den här boken av Ole Högberg: http://www.svd.se/forbjuden-frukt-i-svampskogen

0

Anna-Karin Karlsson

31 okt 2016 kl. 12:44

Hej Berra

Jag tycker att du ska glömma det där med röd flugsvamp och titta närmare på den lilla svamp som kan plockas just så här års och som kallas toppslätskivling (psilocybe semilanceata). Den är inte lika lätt att känna igen som flugsvampen, men innehåller ett hallucinogent ämne som kallas psilocybin. Det är högaktuellt just nu inom psykiatrisk farmakologi och forskning bedrivs på ett tiotal universitet runt om i världen för att utveckla terapier mot så skilda åkommor som migrän, behandlingsresistent depression och drogberoenden som t ex alkoholism.

Använd google för att till exempel kolla upp:

artikeln “The trip treatment” av Michael Pollan, publicerad i tidskriften The New Yorker

forskaren Robin Carhart-Harris vid Imperial College i London

eller sök på “psilocybin” i den läkarvetenskapliga databasen pubmed

Bästa hälsningar anna-karin

0

mumrik

31 okt 2016 kl. 13:28

Jag rekommenderar också Högbergs bok, antingen man tänker äta flugsvamp eller inte. Hittade den här gamla tråden för ett par år sedan och kontaktade Högberg. Han hade fortfarande böcker kvar och jag fick köpa ett ex. Värt ett försök.
http://svampguiden.com/forum/visa/233814

0

Ammmanita Muscaria

2 nov 2016 kl. 19:02

Om du vill äta den för berusningssyfte se första svaret med länk till erowid.

Om du plockar massa amanita muscaria och väljer att inte käka dem i berusningssyfte är det en underbar matsvamp efter förvälling.

Lycka till!

1

Dennis1998ph

4 maj 2020 kl. 01:40

För att svara på det du skrev Irine, Jag märker att du inte är en sökare. Schamanism är en uråldrig kosnt som har studerats i tusentals år runt om i världen. Men norm människor som dig är livrädda för saker och människor som är annorlunda. Nej de är inga charlatan, jag tycker snarare du verkar vara det med din propaganda.

0

Gunnar Larsson

19 maj 2020 kl. 12:05

Om man är vetenskapligt orienterad kan man leta upp avsnittet “A Fungal Fairy Tale” ur dokumentärserien “Hamilton’s Pharmacopeia” där reportern och tillika kemisten Hamilton Morris först besöker Povl Krogsgaard-Larsen, Professor emeritus i Medicinsk Kemi vid Köpenhamns Universitet, som berättar om sina 50 år av forskning kring substanser i A. muscaria och deras potentiella medicinska tillämpningar.

Därefter beger han sig till Karpaterna och träffar en del udda typer som snarare har ett shamanistiskt intresse för nämnda svamp.

Jag tror man kan se serien t ex på Amazon, där avsnitten kostar ett par dollar styck, men man kan säkert hitta den och ladda ner via andra sajter.

0

KnarkVille

26 sep 2020 kl. 16:14

Älskar flugsvamp, går aldrig på en föreläsning utan en i systemet. Vill man dra ut på berusningen har jag även märkt att det går utmärkt att ta en bit av svampen och ha under överläppen, likt en prilla. Rekommenderas.

Ps: Anna-Karin, kontakta mig om du ser detta. Du verkar kunnig och jag hade älskat att följa med dig ut i skogen någon dag för en lärorik knarkning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?