0 1164 visningar

8 svar

Goliatmusseron?

Mattias Roos

29 okt 2012 kl. 18:28

Jag hittade denna musseronen vid Hommevägen utanför Åhus i Skåne för en vecka sedan. Jag tycker den är väldigt lik goliatmusseron (som jag och flera med mig har letat febrilt efter i de här trakterna). Nu undrar jag om det är goliatmusseron eller den närbesläktade kråsmusseronen jag hittat? Jag tyckte svampen hade fjäll på hatten, vilket i så fall pekar på goliat, fast den saknade den karaktäristiska, söta doften som goliaten har. Svampen var rätt så övermogen som ni ser och lite åtgången, men ändå fast och fin i konstistensen, som sig bör med en musseron av de här slagen. Kan ni hjälpa mig? Jag är själv rätt så säker på att det är kråsmusseron eller någon liknande, men man vet ju aldrig…:)

Goliatmusseron?

0

En bild till...

Mattias Roos

29 okt 2012 kl. 18:38

Vad tror ni?

0

Irene A

29 okt 2012 kl. 18:53

Du har rätt i att det är kråsmusseron. På avstånd har den lurat mig också ibland, men det finns oftast en mera orange färgton i den, och saknas doften är saken klar. Bifogar en goliatbild som jämförelse :-)

0

Mattias Roos

29 okt 2012 kl. 19:13

Jo jag misstänkte det. Jag har faktiskt haft några goliatmusseroner i min ägo. Fick några hemskickade från Niclas Bergius förra året för att veta vad jag skulle leta efter, så jag vet hur de ser ut, luktar, smakar och känns.;) Men det är kanske annorlunda att hitta den i naturen.

Tyckte dock att den jag hittade nu såg fjällig ut, men det kan ju bero på att hatthuden spruckit upp när den växt ut. Sen luktade den ungefär som svamp brukar lukta, alltså inte sötaktigt. Jaja, jag får fortsätta leta, ska nog kunna hitta den någon gång. Men det får nog bli nästa år. Det har ju lyckats bli frost här redan, så säsongen för musseroner är väl över. Men ett kul fynd ändå, trots att det inte var goliatmusseron! Kråsmusseron är väl inte helt vanlig den heller?

0

"JAS" Helsingborg

29 okt 2012 kl. 23:05

Hej Mattias! Jag svarade dig i min tråd.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=230573&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&9.
Den borde finnas i vårt område, undrar vad som saknas?

0

Irene A

30 okt 2012 kl. 09:23

Era sandiga tallmiljöer i Skåne påminner mycket om dem på Gotland, och där finns inte heller goliatmusseron.
Vad de markerna har gemensamt är att de inte har så lång skoglig kontinuitet. Tallskogarna där är planterade på 1800-talet resp. början av 1900-talet, och har antagligen inte samma förutsättningar som tallhedar och hällmarker längre norrut.

Det borde däremot inte vara något hinder att introducera goliatmusseronen i de sydligare sanddynerna, men någon kanske behöver hjälpa den på traven? Exempelvis genom att stampa ner lite goliatrens i markerna :-)

0

Man undrar?

30 okt 2012 kl. 09:38

Man kan ju undra hur länge tallen funnis i detta område. Hittade denna text via den här länken:

http://www.vattenriket.kristianstad.se/examensarbete/pdf/skyddsskog.pdf

Kustområdet Åhus - Juleboda ligger söder om tallens allmänt ansedda (Hultén 1971 ref. i
Friseboda-inv. 1985: 3) spontana sydgräns. Den ursprungliga skogstypen borde därmed vara
löv-, främst ekskog. Vissa förhållanden talar dock mot detta, såsom förekomsten av fönsterlav
(Cladonia alpestris) i Furubodaområdet (Olsson 1974: 52) och i Friseboda (Friseboda-inv.
1985: 12) liksom förekomsten av pyrolaarter på flera ställen i området, bl.a. på södra Äspet
och i Frisebodareservatet (se Bilaga 3). Nämnda arter är knutna till naturliga tallskogar och
förekommer normalt inte i planterade skogar där tallen inte har någon lång kontinuitet.
Ytterligare en indikation på att tallskogar skulle vara ursprungliga i området är att Burhman,
som år 1684 upprättade en karta över Skåne, markerade ett tallbevuxet område utmed kusten
mellan Friseboda och den nuvarande byn Furuboda (Friseboda-inv. 1985: 3-4). Även på
senare kartor från 1700- och 1800-talen finns tallskogsområden markerade, bl.a. rapporterade
Lindblom ( ref. i Olsson 1974: 97) år 1782 flera avverkningsmogna tallskogar på sandfälten,
utan förekomst av ekar. Det finns inga uppgifter om att tallplanteringar skulle ha genomförts i
området vid 1700-talets början, men från närbelägna Vittskövle finns uppgifter som tyder på
barrskogsplanteringar redan från 1500-talet eller ännu tidigare (Friseboda-inv. 1985: 5).

0

Mattias Roos

30 okt 2012 kl. 10:34

JAS: Kan man undra. Kan vara som Irene säger, att det inte är tillräckligt gamla skogar för att där ska ha utvecklats några goliatmycelier. Det tycker jag verkar väldigt troligt. Men jag tror definitivt att den ska kunna växa där. Vi kanske ska göra som Irene föreslår, få ner några exemplar och slänga lite rens från dem på utvalda lokaler? Borde väl funka kan jag tycka? Så vill någon person norröver hjälpa oss så vore det ju kul och snällt.:)

Jag tänker lite på det här med kråsmusseron. Den är väl väldigt lik goliatmusseronen på många sätt, inte bara till utseendet? Vad kan det då vara som gör att just den växer där, men inte goliaten? Har den senare högre krav på något som inte kråsmusseronen har? Hade varit väldigt intressant om någon hade några studier om detta. Niclas Bergius kanske har några idéer? Eller du Irene, eller någon annan väldigt kunnig som finns här på forumet?

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2012 kl. 18:35

Jo Mattias, det är en hel hop med ???????? angående detta. Enligt flera uppgifter så är ju delar av tallskogen på Österlenskusten från 15/16hundra talet, räcker inte detta? Kanske har sandflyckten och rörligheten i sanden betydelse men som sagt kråmusseronen finns ju och den verkar ha liknande krav som golit.
Skall nog be någon av mina kompisar i norr om hjälp om det nu är ok vilket jag “nog” tycker ? ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?