0 1463 visningar

2 svar

Lysande svampar

Lars

28 nov 2012 kl. 15:57

Har hört talas om att Honungsskivlingens mycelsträngar är självlysande och att det ser ut som ett norrsken eller liknande på natten. Den angripna veden kallas då för trollved, lysved eller uggleved.

Har tyvärr inte lyckats att få se detta fenomen själv, varken i verkligheten eller på bild!

Är några speciella förhållanden som måste vara uppfyllda för att man ska få se detta i skogen (viss typ av ved, temperatur, fuktighet, årstid, jordart, mm)?

Finns det någon på forumet som har upplevt detta fenomen själv, eller som vet vem man kan vända sig till? Någon som har bilder att dela med sig av?

0

Irene A

28 nov 2012 kl. 16:10

Har inte heller sett det, men har en länk med ett exempel:
http://www.uoguelph.ca/~gbarron/MISC2003/foxfire.htm

0

Fritjof

28 nov 2012 kl. 18:56

Jag tror att jag har sett det.
En kompis har grisar och hade gjort en ny hage på ett hygge.Vi gick dit i skymningen för att kolla in grisarna i den nya hagen och fick se ett starkt självlysande sken lite utspritt på marken(ca 1m2).Det visade sig att grisarna bökat upp en murken stubbe där.Jag har förstått i efterhand att det nog var honungsskivling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?