0 22678 visningar

13 svar

Svampskogar nära Uppsala?

mumrik

11 feb 2014 kl. 01:02

Jag vet att det är några stycken från Uppsala här, så jag tänkte försöka få lite tips. Man sitter och drömmer och planerar lite så här på senvintern. :-)

Förr brukade jag åka längre från stan, men nu när jag kan vara ute i skogen igen så är jag hänvisad till att cykla och mina gamla ställen är för långt bort. Vedyxaskogen och Lunsen i all ära, men det springer en jäkla massa folk där.

Jag tror det längsta jag orkar cykla om jag ska gå i skogen också är 2 mil enkel väg och då får det nog vara hyfsat bra väg också. Jag har suttit och tittat på kartan och hittat ett par ställen utefter Almungevägen som ser bra ut.

Ställe A: Det går en väg som heter Edavägen längs en rad småsjöar söder om Trehörningen. Stora skogar och inte så mycket hus.

Ställe B: Öster om Funbosjön ser också rätt OK så vitt man kan bedöma från kartan.

Nån som känner till om de skogarna är värda att utförska? Bifogar karta med pilar ungefär där jag menar. Andra förslag mottages också tacksamt! Jag är inte ute efter era svampställen, bara lite bra skogar att försöka hitta egna i. Jag är även intresserad av bra bärskogar.

0

mumrik

14 feb 2014 kl. 21:53

Buhuäää! Jag tror jag är utsätt för nätmobbing. Ni vill ha alla svamparna själva! ;-)

0

Irene A

15 feb 2014 kl. 10:08

Om du börjar med att utforska Artportalen kan du få mycket tips..

0

mumrik

16 feb 2014 kl. 01:44

Har aldrig fått den att funka eller också förstår jag inte hur man gör. Men tack för tipset.

0

Irene A

16 feb 2014 kl. 14:19

Tänker i alla fall visa vad det går att få fram om man exempelvis vill visa svampfynd inom en bestämd yta.
Man kan väl säga att kartan visar populära svampletarområden..
Inne på sajten kan man klicka på markeringarna och se vad som hittats.

0

hemul

23 feb 2014 kl. 00:51

Jag får det faktiskt att funka sådär nu. Det är mer än jag har lyckats med tidigare.

Men jag får intrycket av att folk rapporterar svampar de är specialintresserade av, eller kanske sällsynta svampar. Väldigt mycket tickor t.ex.

Kollade t.ex. Lunsen som jag nämnde ovan och sökte på Rödgul trumpetsvamp. Det finns 1 rapporterat fynd, från 1997. Nu vet jag ju att det kan växa bra med sådan där, men om jag inte hade vetat det, hur skulle jag då tolka detta enda 17 år gamla fynd?

Jag är ju inte ute efter enstaka fyndplatser av specifika arter utan försöker bara hitta bra skogar att plocka svamp i på ett rimligt avstånd från där jag bor.

0

Karin W

23 feb 2014 kl. 10:34

Jag plockar inte så mycket matsvamp så jag är egentlige inte rätt person att svara. Men är det bara någorlunda ålder på skogen tror jag att du kan hitta svamp i vilken skog som helst (om det inte är så torra höstar som förra året). Sådana skogar kan du ju hitta via t.ex Google earth eller SLU:s skogskarta http://gisweb.slu.se/knngrund/. På cykelavstånd från Uppsala finns t.ex Lunsen, Nåsten, Hammarskogsområdet, Herrhagen, Storskogen, Halmbyboda. Det kan nog vara mycket folk i en del av områdena, men de är ju å andra sidan relativt stora så söker du bara dig bort från stigar och vägar borde du kunna hitta fina ställen. Jag har inte varit i de skogar du har markerat med pilar, men det är en fin trakt med höga naturvärden och mycket lövträd.

0

Jan A, Uppsala

23 feb 2014 kl. 11:18

Stackars lilla Mumrik.
Om din cykel kan tänka sig att bli tvångstrampad åt andra hållet, västerut, så kan vi bjuda på fina svampskogar, en del t.o.m. sen urlänge berömda.  Några har vi egentligen aldrig nyttjat för egentlig svampplockning – bara som bra marker för orienteringsbanor för olikåldriga nybörjare och bättre.  Vid banläggning under ”rätt” årstid ser man oftast mera svamp än för uppdraget önskvärt.

Du ska få en hel massa bra lokaler mellan oss och U.a, men det är hemult att du lugnar dig en tid.  Just nu har jag nämligen xmmmt viktiga privata uppgifter framför mig,  Men ge dig bara till tåls några få veckor!

0

mumrik

23 feb 2014 kl. 14:48

Tack, det var ju vänligt. :-) Fast… jag på minner mig ett tidigare löfte du avgav i slutet av förra sommaren… :-D

Var ligger det här “oss” då månne? Är ju rätt stora bostadsområden västerut nu. Nåsten har jag iofs tänkt kolla in. Har cyklat igenom ett par gånger (Hitta Ut), men inte letat svamp. Mycket folk som springer där också, men det är ju rätt stort.

0

Jan A, Uppsala

23 feb 2014 kl. 15:55

Mot och mellan Börje och Jumkil - trodde jag du visste…
Och om du klagar över att du ännu inte fått komma till Svinträsket, så ska du betänka att det helt unika löftet faktiskt var villkorat…:)

0

Tipsar gärna.

23 feb 2014 kl. 16:36

Hur långt från Uppsala kan du tänka dig ?
Har bra ställen efter Hallstaviksvägen .

0

mumrik

23 feb 2014 kl. 16:45

2 mil max och då får det vara mest asfaltväg. Gärna kortare. Är inte så spänstig - än!

Jan, visste inte att vi hade en deal om Svninträsket, men jag gör vad som helst för lite svamp, det vet du. :-P Nä, det var det där löftet om när svampen skulle komma i höstas kag syftade på...

0

Vad är det för svamp?

Ingvar Bergdahl

17 sep 2019 kl. 07:05

Hej
Bifogade svampar växer på gräsmattan i Töre i Norrbotten.
Jag undrar vad de heter och om de är ätliga?

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?