0 3928 visningar

15 svar

Skålsvamp nu!

Bo E

18 sep 2006 kl. 14:04

Citat ur databasen:“Vackert scharlakansröd skålsvamp som växer på liggande lövträdspinnar på fuktig, ofta näringsrik mark tidigt om våren.”

Vad är det för brandgulröd lysande skålsvamp som växer på murken nedfallen almved nu i september?
Hittade ganska många och stora jämfört med de man ser om våren nedanför en gammal alm som drabbats av almsjuka och börjat fälla sina mindre grenar och barken hade flagat och låg utspridd under trädet. Svampen växte på den matta av bark och pinnar som bildats där.

0

Bo E

18 sep 2006 kl. 15:24

Kan det finnas nån annan familj än skålsvamp som är på detta viset tunnköttig och växer på ved?
T ex krössvamparna?

Hittade f ö en annan skålsvamp i fredaghs som jag inte rapporterat p g a okunskap om dess namn.
Den var liksom snäckformad i växtsättet och lite upprättstående (lite typ haröra, fast inrullad som en snäcka) i jämförelse med den gulröda samt växte så vitt jag såg inte på ved utan i myllan under stora askar.
Detta var vid gården Ulriksberg i Örebro-trakten, norr om Hjälmaren.
Den vare ljusbrun på en sida och gråvit på andra.

0

Bo E

18 sep 2006 kl. 16:43

sökte på krös utan träff.

nej, det behövs nog någon som är kunnig på dessa arter.

0

Lena M

18 sep 2006 kl. 16:46

Ja, det är inte jag inte.
Har också sett dessa orange skålsvampar för ett tag sedan. La ut en bild, men jag vill minnas att jag inte fick någe svar. Så nu är du lika klok som tidigare.

0

Hans v E

18 sep 2006 kl. 19:18

Den vanligaste större orangeröda skålsvampen om hösten är mönjeskål - Aleuria aurantia. Växer oftast utmed kanterna på grusvägar.

En mindre(c:a 5 mm), klarröd, flat skålsvamp växer ofta sällskapligt på fuktig jord eller ved (gärna av al). Den har svarta hår i kanten och heter därför ögonskål - Scutellinia scutellata.

Den bruna låter som snäckskål - Otidea cochleata.

0

Svampnörden

18 sep 2006 kl. 19:43

Fler frågor.

Vad är det för skålsvamp som är grå och stor som en femkrona på ett 8cm långt skaft?

Använder asiater någon typ av krössamp eller skålsvamp i sin matlagning eller är det alger man får i maten på kinakrogen?

0

Hans v E

19 sep 2006 kl. 13:26

Den gråa skålsvampen på långt skaft heter luden skålmurkla - Helvella bulbosa, före detta H. macropus.

0

Bo E

19 sep 2006 kl. 13:50

Svampnörden:
Jag tror det är en typ av svamp som på svenska kallas “judasöra” eller vanligare “black fungus” som är i kinamaten.

Hans v E:
Tack för svaren.
Snäckskål var min tanke oxå, men jag hittade den inte i databasen.
Några svarta kanter observerade jag inte på de röda, men de var av mycket varierad storlek från ca 1 cm diameter till kanske 7-8 cm hos den största.

0

Bo E

19 sep 2006 kl. 13:57

Hans:Kollade in de latinska namnen på google.

Tycker att mönjeskålen är mest lik de röda. Så tydliga svarta fjun i kanterna som på ögonskålen skulle ha synts på någon av de många svamparna tycker man.

Snäckskålen upplevde jag som tydligare snäckformad i verkligheten samt lite större skillnad mellan de bruna och grå sidorna, annars stämde växtsätt och växtplats bland gamla löv väldigt väl.

0

Hans v E

19 sep 2006 kl. 15:17

Ja då var det inte ögoskål. Då måste det också ha varit mönjeskål.

0

Svampnörden

19 sep 2006 kl. 15:55

Tack så mycket för svaren Bo och Hans och det var den här som ni sa.
http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/helvella_bulbosa.htm

0

Svampnörden

19 sep 2006 kl. 16:01

Kan man odla judasöra förresten?

0

kobran

19 sep 2006 kl. 17:46

vet ej, i kina kanske..?

0

T. Peters , Grovstanäs

11 okt 2017 kl. 21:44

Ett par meter vid sidan av en mindre grusväg (mot Lisslö i närheten av Penningby i Roslagen) i början av oktober 2017. Växtplats framgår av fotot.

0

Ulf G

27 mar 2019 kl. 11:38

Ljust sämskfärgad/beige skålsvamp i blomkruka med köpt blomjord i östra Skåne idag 27/3. Ca 18 mm diameter och 5 mm fot. Vad är det för art?

0

JanAUppsala

27 mar 2019 kl. 14:42

Synd att du inte startade en ny tråd…Men…!  År du säker på att det är en skålsvamp? For mig ser det mera ut som en ticka och isf kanske en mycket ung ängsticka, en nyinvandrare som hittats i olika kulturmiljöer som växthus, gräsmattor, rabatter o.d.
Kolla om den har porer… Hatt och fot tyx den iaf ha!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?