0 2992 visningar

6 svar

Torkad Karl-Johan?

Arvid

22 aug 2014 kl. 19:13

Hej!

Jag undrar hur torkad Karl-Johan/stensopp ska lukta?

Första gången jag gjorde det, och det tog ovanligt lång tid.

0

Kerstin, Lindome

22 aug 2014 kl. 20:30

Alltid svårt att beskriva en lukt, men “ungefär” som färsk, eller som Du luktar om fingrarna efter att ha suttit och rensat.

0

buffy

22 aug 2014 kl. 21:32

Jag tycker torkad KJ luktar mycket starkare än färsk. Det kan t o m vara en ganska överväldigande lukt, inte alltid helt behaglig. Men när man sedan blöter upp dem, kramar ur dem och steker dem blir de väldigt goda.

Nu upplever man iofs lukter olika, från person till person, så vad jag tycker luktar inte helt gott kan ju lukta delikat för andra. Hur som helst tycker jag torkad KJ har en omisskännlig lukt, luktar inte som, något annat i världen, vill jag nog säga =)

Hur ser dina torkade KJ ut? HUR lång tid är ovanligt lång tid? Till en del beror det på hur fin svampen du torkade var när du skar upp den - om det var små fina ex, om de var mycket våta, om du tog bort rörlagren osv. Har de någon lukt av jordslaget eller förruttnelse så ska du förstås inte äta dem.

0

buffy

22 aug 2014 kl. 21:32

Jag tycker torkad KJ luktar mycket starkare än färsk. Det kan t o m vara en ganska överväldigande lukt, inte alltid helt behaglig. Men när man sedan blöter upp dem, kramar ur dem och steker dem blir de väldigt goda.

Nu upplever man iofs lukter olika, från person till person, så vad jag tycker luktar inte helt gott kan ju lukta delikat för andra. Hur som helst tycker jag torkad KJ har en omisskännlig lukt, luktar inte som, något annat i världen, vill jag nog säga =)

Hur ser dina torkade KJ ut? HUR lång tid är ovanligt lång tid? Till en del beror det på hur fin svampen du torkade var när du skar upp den - om det var små fina ex, om de var mycket våta, om du tog bort rörlagren osv. Har de någon lukt av jordslaget eller förruttnelse så ska du förstås inte äta dem.

0

Arvid

24 aug 2014 kl. 22:04

Hej, och tack för svaren!

Jag har ingen svamptork, så jag har skurit Karl-Johan i tunna skivor och hängt upp dem på en lina.

Jag använde endast små och fina exemplar till torkningen, rören fick oftast sitta kvar då de var så fasta. Svampen har torkat på ungefär 2 dagar och jag tycker de ser ut som man kan förvänta sig att de ska göra: krympta och torra.

Svårt att beskriva lukten men den är ganska intensiv. Skulle inte säga att den luktar som färsk KJ som är mild. Den torkade är ganska påträngande, och som du säger buffy en aning obehaglig.

Men jag är ganska ny på svampar och torkning av dem så det var också därför jag ville fråga. Torkad nejlikbroskskivling luktar ju också ganska starkt till skillnad från den angenäma kryddoften som färsk.

Men utifrån svaren känns det som att det får vara värt ett försök att göra ett tillagnings-försök! :)

0

Soppen

5 feb 2017 kl. 11:54

Har försökt använda torkad Karl-Johan, som jag har blött upp, sedan lagt i gryta för långkok. Men det blir inte gott. Det smakar nästan som läder.

0

Soppen

5 feb 2017 kl. 22:12

Ursäkta för “trådkapningen”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?