0 2778 visningar

10 svar

Är detta en Kungschampinjon???

Kisko

4 sep 2015 kl. 22:20

Hittade de i barrskog idag

0

Kisko

4 sep 2015 kl. 22:21

lite till bilder

0

Michael Krikorev

4 sep 2015 kl. 22:26

Javisst är det kungschampinjon!

0

Kisko

4 sep 2015 kl. 22:53

Tack Michael

Några frågor kring det här med kadmium i Kungschampinjon, finns det i varje Kungschampinjon eller är det bara i de som växer i parker och skogar där det är mycket trafikerat ? Hur mycket Kungschampinjon svampar får man äta per år då?

0

Michael Krikorev

4 sep 2015 kl. 23:15

Kungschampinjon är ju en extremt god matsvamp, en av de absolut godaste i min mening. Tyvärr innehåller den höga halter kadmium, som visserligen kan variera ganska stort, men ändå i genomsnitt så mkt att man inte bör äta den mer än enstaka ggr. per år.

Enligt Nordiska ministerrådets sammanställning varierar innehållet mellan 0,5 och 11 mg kadmium per kilo färsk svamp, med ett medelvärde på 4 mg/kg för kungschampinjon.

Rekommendationen är att inte äta dessa arter i “stora mängder”, och inte mer än några få ggr per år. Eftersom kadmium accumuleras i kroppen (ffa i njurarna) spelar det förstås också en roll hur mycket man har fått i sig tidigare i livet innan man kommer upp i skadliga nivåer.

Vetemjöl och potatis är annars de största källorna till vårt dagliga kadmiumintag eftersom vi äter så mycket av dessa.

Med lite enkel matematik betyder det att ett hekto färsk kungschampinjon (0,4 mg kadmium = 400 µm) motsvarar ungefär den mängd kadmium vi i genomsnitt får i oss via vanliga kosten under en hel månad (ca 15 µm per dag = 450 µm).

Källor:
Mushrooms traded as food
http://goo.gl/UHD08Z

Genomsnittligt dagligt intag av kadmium:
http://goo.gl/GWNxGB

0

Kisko

5 sep 2015 kl. 13:12

tack Michael

tycker du att det är mycket Kungschampinjoner i korgen för att äta på än gång eller är det ok att äta de?
man är lite rädd för det där kadmium

0

Michael Krikorev

5 sep 2015 kl. 18:22

Jag skulle inte äta allt i korgen på en och samma gång, inte ensam iallafall, och jag serverar inte champinjoner till barn. 

Den har en god smak, så är du nyfiken ta och stek långsamt i smör, låt puttra länge med grädde och smaka av med salt och ev. en bit ädelost för en god stuvning/pastasås. Svamp är en fantastisk smaksättare och bör inte ätas i större mängder, speciellt inte kungschampinjonen. En femtedel av det som syns i korgen är väl ungefär den maxmängd jag äter per år av kungschampinjonen, och bara om jag är riktigt sugen.

0

HenrikM_

25 sep 2017 kl. 23:42

Hej!
Jag ser oftast vita stammar på bilderna av Kungschampinjon. Men idag hittade jag ett stort antal som har en mycket brunfjällig fot. Har jag förväxlat dem?

0

HenrikM_

25 sep 2017 kl. 23:46

Obs: Man ser en ängschampinjon i hinken också och det är bara den som har en helvit fot.

0

Phalagorn

26 sep 2017 kl. 00:03

HenrikM, det ser ut att vara någon sorts honungsskivling. Rekomeneras inte längre som matsvamp.

1

JanAUppsala

26 sep 2017 kl. 04:28

De “senaste” är fjällig tofsskivling, inte njutbar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?