0 465 visningar

6 svar

Okända skönheter

JanAUppsala

7 nov 2015 kl. 10:50

I torsdags, 5/11, hittade jag dessa små snyggingar bland mossor m.m. i en fin skog.  Hattdiameter 2.5-3.5 cm, stadiga ben!  Någon som vet vilka de är?

0

JanAUppsala

8 nov 2015 kl. 11:38

Svamparna växer i en kraftigt grandominerad, rik äldre barrskog.  Att tallbarren visar upp sig så frikostigt beror på att de ganska nyligen fällts.  Tallen fäller i regel sina 4 år gamla barr i sept och granen sina c 11 år gamla mlm kontinuerligt året om.

0

PH

10 nov 2015 kl. 12:24

Tack Jan det va trevlig info om gran och tall, fina svampen kan jag inte

0

SvenD

10 nov 2015 kl. 20:52

Ser väl ut som en spindling, eller? Hatten verkar hygrofan men det kanske inte är så.
De enda jag kan hitta med det utseendet (blåaktig fot?) är C. anomalellus och C. casimiri.
Men det är säkert någon annan!

0

JanAUppsala

11 nov 2015 kl. 17:13

Tack Sven!  Håller helt med dig - om att det antagligen är ngn annan. Jag har visserligen bara tittat på Nät-bilder, men inte sett ngn större likhet med nån!  Men jag har några torra snyggingar och hoppas ngn hjälte vill ta sig an en av dem! Traskar till lokalen i morrn och hämtar några till - om ingen ätit upp dem

0

SvenD

11 nov 2015 kl. 18:26

Ta gärna några “fräscha” foton om du hittar fler svampar på lokalen
så att man får lite fler ledtrådar!
Är foten uppsvälld?

0

JanAUppsala

17 nov 2015 kl. 18:51

Förra torsdagsmörkret gav bara detta dåliga resultat - och nu är säsongen över för dessa små.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?