0 415 visningar

7 svar

ID -hjälp

Patrik E

24 nov 2015 kl. 18:06

Tyvärr stannade jag inte upp och undersökte de här svamparna närmare.Trodde att de med sitt speciella utseende skulle vara lätta att artbestämma endast från en ovanbild,men jag går bet.En titt på undersidan och jag hade i alla fall vetat om den hör hemma bland taggsvamparna eller marktickorna.Hoppas någon svampkunnig kan komma med något förslag.
Den växte rikligt i mittsträngen på gammal igenväxt körväg på väg upp till gamla kalkgruvorna på Körberget,Torsåker,Gästrikland.Den 6 aug. innan hösttorkan.

0

MattiasA

24 nov 2015 kl. 18:41

Ser ut som svart taggsvamp.

0

svart taggsvamp ?

Lena M

25 nov 2015 kl. 09:19

Jag tycker också att det ser ut som svart taggsvamp, men så sent ? Jag bor i närheten, var exakt gick du upp ?

0

svart taggsvamp

Lena M

25 nov 2015 kl. 09:21

Aha, nu såg jag att de var hittade i augusti :) .

0

Patrik E

25 nov 2015 kl. 16:15

Tack Mattias o Lena ! Ser ut att stämma bra.Ville ha in den bland taggsvamparna,men gick bet i svampböckerna.
Svar till Lena:Kom på cykel (sommarstuga i närheten) från 68:an.Sedan skogsvägen upp.Ställde cykeln och gick där gamla körvägen började.Som jag minns det så växte de inte så värst långt nedanför gruvhålen.

0

svart taggsvamp

Lena M

25 nov 2015 kl. 16:32

Jag hänger inte med, från väg 68 ? Är du inte vid Stollen ( Storbergsgruvan ) eller är du vid någon av alla gruvhålen som finns i trakten . Upp till Storbergsgruvan finns flera gräsbevuxna skogsvägar , ja jag är nyfiken, utveckla det närmare och du känner för det :) . Lena

0

Patrik E

25 nov 2015 kl. 17:00

Skulle behövt kartan nu,men den är i stugan.Nej inte Storberget utan Körberget.Det var mitt första besök dit och det ska erkännas att jag virrade lite vilse.Målet var det botaniskt högintressanta området runt de gamla kalkgruvorna som är beskrivna och besökta av botanister i århundraden.Med tanke på de rikliga förekomsterna av purpurknipprot som växte och fortfarande blommade runt de inhägnade gruvhålen,så antar jag att jag till slut hittade rätt.Kan tyvärr inte beskriva närmare än ovan utan karta.

0

svart taggsvamp

Lena M

25 nov 2015 kl. 17:28

Ja då hänger jag med ! Du kan maila mig på ,  lena_melin@telia.se så kanske vi kan spåna vidare :)) .

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?