0 2505 visningar

8 svar

Cortins svampkniv Nilsjohan

Alexandra

14 dec 2015 kl. 10:52

Jag undrar om man kan få tag på en Cortins svampkniv nilsjohan någonstans?
Min kära mor älskar att plocka svamp och hon har sagt att denna svampkniv är den bästa hon haft men tyvärr tillverkas den inte längre.

Någon som har en jag kan få köpa eller någon som vet var man kan få tag på en?
Skulle så gärna vilja hitta en till min kära mor, hon skulle bli så glad och det förtjänar hon.
Jag har letat på nätet och bland loppisar men jag har inte haft någon tur.

Mvh,
Alexandra

0

JanAUppsala

14 dec 2015 kl. 15:19

Kolla loppisar/välgörenhets-/andrahandsbutiker och sånt!  Mina gamla Cortin-knivar bor säkert här - oxå några från tidig trä.ålder!

0

Alexandra

14 dec 2015 kl. 19:08

Jag har letat och letat, loppisar, välgörenhetsaffärer, grannar och liknande.
Har inte hittat en enda tyvärr.

0

anithal

16 dec 2015 kl. 08:00

Har du kollat på Tradera, blocket, Facebook - köp sälj o byt

0

Torbjörn

18 dec 2015 kl. 00:01

Kultkniv, men varför inte utmana med en annan finkniv, funkar också bra i fickan när man “spontanplockar” svamp utan korg ;-)
http://www.naturkompaniet.se/opinel-mushroom-knife-no-8

0

Durmo

3 sep 2017 kl. 12:48

Jag håller med, Cortins kniv är överlägsen alla andra på marknaden. Det måste gå att få tillverkaren att återuppta tillverkningen, min kniv som gått i arv från min kor gick av i skogen! Jag är bedrövad, visserligen har jag najat ihop den, men varför ska det inte gå att få tag på en bra kniv igen???

Det som gör denna kniv så utomordentlig är många saker, men främst borstens karaktär. De flesta borstar på svampknivar är alldeles för mjuka, de får liksom inte med sig skräpet, dessutom är de för tjocka, oftast en rund borste, vilket medför att skräp mycket lätt fastnar inne bland borsten. Cortins borste är en platt med lite styvare nylonborst. Denna lösning gör att man lättare kan borsta mellan skivorna på en skivling. Materialet på denna platta borste minimerar risken för att sandkorn fastnar i borsten och förs över till nästa svamp.
Dessutom har Cortins kniv ett genomtänkt blad, en lagom vass och konkav egg. Den konkava eggen tillåter finputsning av t.ex. en Karljohanfot. Den andra sidan av bladet har en perfekt form för att lätt lossa på rören på soppar.
Dessutom valde man en klarröd färg vilket gör att den lätt syns om man tappar den på marken.
Tyvärr finns inte Nilsjohan kvar, men Iitala verkar äga varumärket och Fiskars är väl deras knivmärke. Vi får stöta på dom om en återupplivning av kvalitet. Fiskars kniv är en dussinprodukt, veka borst, rund borste- sämsta lösningen någonsin då det är hopplöst att göra ren den, och ett rakt blad! Idiotiskt, och så tjockt blad att det är svårt att använda bladryggen till något vettigt.

0

Alexandra

26 nov 2018 kl. 11:23

Jag letar fortfarande!

Jag kollar alltid loppisar, facebook, tradera, blocket och så vidare men har tyvärr inte haft någon tur.
Skrev till företaget och dom kunde inte heller göra något tyvärr.

Om ni vet någon som vill sälja en så får ni gärna skicka ett mejl till mig.
Min kära mor kommer knappt ut i skogen längre men jag skulle ändå vilja hitta denna svampkniv till henne då jag vet hur mycket den betyder för henne.

Nås enklast på: bergqvist_84@hotmail.com

Tack!

Mvh,
Alexandra.

0

JanAUppsala

26 nov 2018 kl. 18:05

Jag har både plastvarianten och den ursprungliga, super-museala “Cortins svampkniv”, med träskaft och grov, “vegetabilisk” borst (inhandlad i tidernas begynnelse), men borsten har glesnat och “kortnat” betänkligt och det krävs en känslig restaurering för att få DEN i helt användbart skick! Att rödlackeringen ser medfaren ut är mycket lättare att stå ut med.

0

Alexandra

26 nov 2018 kl. 19:21

Det är plastvarianten likt den ovan på bilden som gäller för min kära mor (åh du nostalgi) men vad kul att få reda på att det finns en med träskaft också, det visste jag inte!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?