0 469 visningar

4 svar

Orange ludd som är vackert i mikroskop.

janyolsson

15 apr 2016 kl. 18:34

På murknande lövved växte denna svamp. Inga basidier hittades så detta kanske är ett konidiestadium. Eftersom den mikroskopiskt har ganska anslående karaktärer kanske någon har förslag på vad det kan vara. På de mikroskopiska bilderna är ett skalstreck 1 mikrometer.

0

Eva W

15 apr 2016 kl. 19:32

Dette er en moden Myxomycet.

0

janyolsson

15 apr 2016 kl. 19:36

Tack Eva!

Jag borde misstänkt detta. Det är säkert inte så lätt att få namn på denna?

0

Eva W

15 apr 2016 kl. 19:52

Slekten Trichia og Metatrichia, og kanskje flere,  har slike tvinnede “tråder” som synes i mikroskop. Stilig!  Sikkert noen som kan gi deg svar.

0

janyolsson

20 apr 2016 kl. 21:04

Efter välinformerat svar från Eva W lade jag ut min observation med bild på artportalen. Susanne Hernqvist kom då med förslaget bukettullklubba, Metatrichia vesparium och när jag kollade upp mikroskopiska detaljer på nätet såg jag att det stämde med denna art. Stort tack till Eva och Susanne! Får också rätta min beskrivning av denna slemsvamps substrat. Den växte på murken granlåga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?